Knack

Bij de launch van de PlayStation 4 staan er genoeg games te wachten voor de ‘hardcore-gamer’, als we PlayStation 4-architect Mark Cerny mogen geloven. Met games als Killzone: Shadow Fall, Driveclub en multiplatform-titels als Watch_Dogs en Assassin’s Creed IV: Black Flag valt dat uiteraard lastig te ontkennen. Om hier wat tegenwicht aan te bieden komt Cerny, samen met de Sony Japan Studio, met het olijke Knack.

Pixar

Mark Cerny omschrijft Knack zelf als een ‘Pixar-style family game’ en eenieder die een trailer van de platformer heeft gezien, kan dit lastig ontkennen. De game oogt namelijk ontzettend vrolijk en het lijkt alsof je in een speelbare film van Pixar of Dreamworks bent aanbeland. Dit komt niet alleen door het ontzettend mooie grafische stijltje, maar ook omdat men de nodige humor in de game heeft gestopt. Deze humor vind je vooral terug in de dialogen tijdens de cut-scenes. Verwacht niet dat dit betekent dat de game ook gelijk gemakkelijk is. Zo lang je de game niet op easy speelt, kan je namelijk behoorlijk wat uitdaging verwachten.

God of War?

In Knack ga je met het gelijknamige robotje aan de slag in een platform-game, dat de nodige gameplay-elementen deelt met God of War. Natuurlijk is Knack niet zo bloederig en gewelddadig, in tegendeel zelfs, maar bijvoorbeeld de cameravoering is vrijwel vergelijkbaar. Dit betekent dat je de camera niet zelf bestuurt, maar dat je beeld vanuit vaste punten wordt getoond. Het gevolg hiervan is ook weer dat je, evenals met Kratos, het olijke robotje laat dodgen door gebruik van de rechter analoge stick.

De gameplay van Knack zal tijdens gevechten ongetwijfeld minder diepgaand zijn dan bij zijn Griekse evenknie, maar dit betekent niet dat onze robot niet van zich af kan bijten. Naast een simpele basisaanval krijg je na verloop van tijd namelijk ook de beschikking over verschillende combo’s. De kracht van Knack ligt echter in meer. Waar hij geïntroduceerd wordt als een klein, olijk robotje, kan Knack uitgroeien tot een gigant groter dan een huis.

Gedurende de game zul je namelijk relics op kunnen pikken waardoor Knack groeit. Waar je in het begin van een level wellicht goblins tegen kan komen die een onneembare vesting lijken, zal dit tuig later in deze missie niet meer zijn dan mieren die je met het kleinste gemak vermorzelt. Verwacht echter niet dat een ‘grote Knack’ onkwetsbaar is, wat het wapentuig van de goblins wordt ook steeds beter en zo zal je als titaan bijvoorbeeld genoeg uitdaging hebben aan een tank.

Elementen

Aan dit, op zich al vermakelijke concept, is een interessant element gehangen. In bepaalde levels zal je bijvoorbeeld kunnen groeien door ijs op te zuigen. Pas echter op als je weer in het daglicht komt, want door de zon zal een gedeelte van Knack wegsmelten. Iets vergelijkbaars geldt voor missies waarin je groter kunt worden met behulp van hout, dit natuurlijke materiaal geldt als een handig pantser. Hoewel je moeilijker neer te halen bent, ben je ineens een gemakkelijk doelwit voor boogschutters met brandende pijlen. Als ze je raken, zal je immers zelf in de hens komen te staan, waardoor je al snel gereduceerd wordt tot een miezerig hoopje rokend staal. Jammer is alleen wel dat deze elementen zich nooit zullen vermengen, ieder level staat in het teken van slechts één element en zo zal Knack nooit uit meerdere onderdelen bestaan.

Roboknack

Hoewel Knack in eerste instantie niet geschikt lijkt voor co-op, de camera richt zich immer alleen op die ene vrolijke robot, heeft de Japan Studio toch besloten om een vorm van co-op als ‘bonus-feature’ toe te voegen. Hoewel Knack nog steeds centraal staat, heeft een tweede speler, op hetzelfde scherm, de beschikking over Roboknack. Deze tweede speler heeft echter voornamelijk een ondersteunende rol. Zo kan hij bijvoorbeeld een gedeelte van zichzelf aan Knack schenken, als de ‘hoofdspeler’ weinig health heeft.

Voorlopige conclusie

In tegenstelling tot de andere launchgames van de PlayStation 4 belooft Knack een heerlijk luchtige game te worden.Het verhaal is doorspekt met humor en het grafische, Pixar-achtige stijltje is simpelweg prachtig. De game belooft echter genoeg uitdaging te gaan bieden door de platformactie en een gevariëerd vechtsysteem, waarin de grootte van Knack een rol speelt. En daardoor is Knack misschien ook wel de PlayStation 4-exclusive waar ik het meest naar uitkijk.

  1.   
    Rudizo18's avatar

    dit lijkt me eigenlijk best wel een bad-ass spel 🙂

  2.   
    Rijstekorrel's avatar

    Dit is op het moment 1 van de weinige spellen die me leuk lijkt op de next gen, spellen als killzone, fifa,battlefield, call of duty boeien me helemaal niet.