GameXpo 2005

De laatste maanden hebben we nogal wat game-evenementen voor onze kiezen gekregen. Afgelopen weekend wachtte de GameXpo op ons en dat kon GamersNet natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Lees hier het verslag van een dag vol goodies, babes, info en natuurlijk… GAMES!

GamersNet goes GameXpo

Zaterdagochtend 26 november 2005, vroeg in de morgen. Nederland siddert nog na van een winters dagje, op de Veluwe ligt nog tien centimeter sneeuw, in Haaksbergen doen ze het nog altijd zonder stroom en op de A12 stond nog een file van de vorige avond. Wat kan ons het schelen! De GamersNetcrew doet op acht verschillende plaatsen in Nederland zijn ogen open en denkt maar aan één ding: GameXpo 2005!

Plaats van treffen voor de crewleden was ‘het beeld bij het Beatrixtheather’. Nu is dat kennelijk nogal een ruim begrip, vandaar dat de halve crew (lees: Joost) ruim te laat was, zodat we pas tegen elf uur het Jaarbeurscomplex betraden. Teun had het Brabantse land vanmorgen al lekker vroeg verlaten en had vast voorverkenning voor ons gedaan en wist ons te melden dat alles wel snor zat binnen. Des te meer reden om snel onze shirts te verwisselen voor een strak GamersNet-shirt en onze perskaarten te gaan scoren. We zijn hier tenslotte niet alleen maar gekomen om van games en babes te genieten. Nee, er moest reclame worden gemaakt!

GameXpo

De GameXpo wordt traditiegetrouw samen met de HCC computerbeurs gehouden in het Jaarbeurscomplex in Utrecht. Lekker centraal gelegen en dat staat dus garant voor veel bezoekers en dus een gezellige drukte. Gamers kunnen hier weer de nieuwste games spelen, zich onderdompelen in alle informatie, zich vergapen aan een ruim vertegenwoordigd legioen boothbabes, maar wat het allerbelangrijkste was, was natuurlijk de aanwezigheid van een onvoorstelbaar aantal demopods van de nieuwste console van Microsoft, de Xbox 360. Halleluja!

eftMicrosoft had, net als op de PU-Gameplay en EA World, flink uitgepakt en had 60 stuks Xbox 360 neergezet met bijkans alle launchgames die op 2 december het levenslicht gaan zien. Alsof dat nog niet genoeg was werd een en ander opgeleukt door een wel zeer aantrekkelijke (vrouwelijke, don’t get me wrong) DJ, die normaal gesproken nooit in een Xbox 360 shirt staat te draaien, maar het stond haar geweldig. In combinatie met een overkill aan licht, Xbox-groene zuilen en HD-tv’s (Samsung, anyone?), vergaapte een ieder zich aan al het moois wat Microsoft ons over een weekje gaat brengen. Zo oogde Dead or Alive 4 wel heel erg realistisch. Deze game gaat zowiezo hoge ogen gooien, maar gaat ook voor de award voor de meest realitische 360-graphics. Niet alleen op de Xbox 360-stand was de racegame Project Gotham Racing 3 vertegenwoordigd. Meerdere kleinere stands hadden gekozen voor deze game op een groot breedbeeldscherm. En terecht. Project Gotham Racing 3 oogde niet alleen gruwelijk strak, maar speelde ook nog eens heel erg prettig. Het is wederom Kudos verzamelen geblazen, daar ontkomen we niet aan, maar de graphics in combinatie met de heerlijke gameplay maken van dit spel een potentiele bestseller. Niet voor niets wordt de game genoemd als een van de games die je bij je Xbox 360 aan móet schaffen. Naast deze twee games sprong vooral ook Peter Jackson’s King Kong in het oog. Deze game komt ook uit op de PC, Xbox en PS2 en ziet er op deze platformen erg goed uit. Dat de game, die ook nog op de Xbox 360 uitkomt, er op dit platform nog véél en véél beter uitziet werd ook duidelijk op de GameXpo. Textures kunnen niet prachtiger; de afgebeeldde dino’s leken zo uit Jurassic Park gestapt.

ightNatuurlijk waren er ook games die minder goed bevielen dan verwacht. Als je om je heen je oor te luisteren legde, kon je meer dan eens horen dat Rare’ Perfect Dark Zero een hele mooie game was om te zien, maar dat het weinig vernieuwend was en toch eigenlijk een hele gewone shooter betrof in een duur jasje. Nam niet weg dat dit spel op héél veel plaatsen op de Xpo met héél veel plezier werd gespeeld, met name in multiplayer modus. Ook Kameo: Elements of Power viel mij een beetje tegen. Hoewel deze ook grafisch op hoog niveau was, beviel de gameplay niet echt. Het switchen tussen de verschillende creaturen digde ik gewoon niet echt. Tja, het zal wel “weer zo’n game zijn” waar je simpelweg van moet houden.

Nadat de crew het eerste rondje 360-geweld over zich heen had laten komen, werd het tijd voor het interview met Paul Naber. Naber, Director Home & Entertainment Division van Microsoft Nederland, met wie GamersNet in het kader van de aankomende launch van de Xbox 360 een afspraak had voor een exclusief interview, was snel gevonden en nadat we een rustig plekje hadden gevonden, kon Teun, gewapend met memo recorder, van wal steken met zijn waslijst aan vragen. Paul nam ruim de tijd voor dit interview en gaf uitgebreid antwoord op al onze vragen.

eftDe Xbox 360 stand was prominent aanwezig, daar viel niet omheen te komen. Er was echter nog veel meer te beleven. Opvallend was de matige aanwezigheid van Sony, dat weliswaar een flink aantal PlayStation 2-pods aan had laten rukken, maar verder met weinig vernieuwends de aandacht van de bezoekers wist te trekken, althans voor wat betreft de grote Sony-console dan. Slechts Shadow of the Collossus was een van de weinige speelbare versies dat mocht rekenen op flink wat aandacht. Hoe anders was het met de PSP gesteld. Ook hier had Sony niet bezuinigd op het aantal PSP’s met dito games, zij het in een sombere en ietwat saaie stand. In ieder geval hoefde je niet lang te wachten voordat je een PSP kon proberen zodat het, in tegenstelling tot de Xbox 360-stand, goed toeven was bij Sony. Zowiezo was het over het geheel gezien maar matig gesteld met de huidige console-generatie als je praat over nieuwe games en nieuwtjes. De Xbox 360 slokte overall heel wat aandacht op, de PC-gamers game’den en LAN’den onverstoorbaar door als altijd, maar de PlayStation 2 en óók de Xbox leken wel een beetje vergeten.

ightLogisch als je ook bedenkt dat er bijvoorbeeld voor de Xbox de komende, zeg anderhalf jaar, nog ‘slechts’ 150 games uit zullen komen, waar ook nog eens niet de meeste aandacht naar uit zal gaan. Ook Sony zal al haar aandacht willen richten op de PlayStation 3 én de PSP, dat was mij in ieder geval wel duidelijk, en met mij velen gezien de reacties op óók de nieuwe PlayStation 2 games die natuurlijk in eerste instantie op grafisch gebied werden vergeleken met de next-gen van Microsoft. Velen constateerden dat de PlayStation 2, hoe goed hij het ook nog doet, toch echt niet meer van deze tijd is. Daarom besloten veel uitgevers op deze GameXpo om maar eens flink uit te pakken op visueel gebied en goodies. Dat betekende dat bezoekers werden getrakteerd op stands met snoeiharde muziek, waarbij de gedachte: ‘Hoe harder de muziek, hoe dommer het spelletje, hoe meer goodies en hoe lekkerder de babes’ het devies leek om maar de aandacht te trekken.

eftDaarom konden degenen die zich daarvoor wilden lenen on-stage voor lul staan door een een potje te Mario-Dansen of door te proberen in een winterse versie van bull-riding zo lang mogelijk op een snowboard te blijven staan. Dat laatste uiteraard in het kader van de release van EA’ SSX On Tour, een game die overigens massaal (terecht) werd gespeeld. Bijkomend voordeel was dat je hierdoor de nerd van de normale gamer kon onderscheiden, want een beetje nadenkend mens gaat natuurlijk niet als een houten klaas op een matje staan dansen voor een groot publiek of laat zich vrijwillig lanceren door een gast van EA die jou met een joystick (waar hij overigens opvallend veel plezier in had) van een snowboard af probeert te krijgen. Dat je dat thuis doet is niet meer dan logisch, maar aan de andere kant verliet de winnaar toch da house met een snowboardvakantie in het vooruitzicht. Doel bereikt dus.

ightVeruit de meeste aandacht, hoewel velen onder ons dat altijd maar weer glashard blijven ontkennen, gaat naar de goodies en de babes (in willekeurige volgorde). De meeste stands, uitgevers en ontwikkelaars, hadden wederom groots uitgepakt en stelden de bezoekers niet teleur. In tegendeel. Met grote regelmaat werden er hele bossen goodies het publiek in gesmeten, waarop de crowd dan reageerde alsof er een voedseldropping werd gedaan na een hongersnood. Dit leverde, behalve heel veel blije mensen (want karigheid kon je ze niet verwijten), ook flink wat blauwe plekken, builen, boze gezichten en wellicht kneuzingen op, want menig gamer liep de kans een dvd’tje of een zak M & M’s tegen zijn kanis te krijgen. De meesten (waaronder enkele crewleden), namen dat risico echter voor lief, en stortten zich vol overgave op de goodiehunt, een fenomeen dat niet meer is weg te denken uit de games(event)wereld.

En wat is er nou léuker dan met een tas vol goodies nog even op de foto te gaan met een smakelijke boothbabe. Aan de GamersNet crew hoef je dat in ieder geval niet meer uit te leggen. Onze Joris liet dusdanig zijn hoofd op hol brengen dat hij ter plekke het plan bedacht voor een heuse babes-poll, waarvoor uiteraard alle dames op de gevoelige plaat moesten worden vastgelegd. Wij twijfelden er niet aan of dat zou lukken vandaar dat je in Joris’ Babes Topic aan kunt geven of we de juiste reclamedames hebben vereeuwigd. Het merendeel van de dames was (of veinsde in ieder geval dit te zijn) aangenaamd verrast door onze aandacht en beloofde zo snel mogelijk onze site te checken. Dat is wat je noemt Public Relations!

eftHoewel de grootte van de Xpo ons een beetje tegenviel, hebben we waarschijnlijk toch niet alles kunnen zien. Uiteraard komt dat door persoonlijke interesses en zaken die toch weer meer tijd in beslag nemen dan gedacht. Doel van deze Xpo was het publiek te laten zien wat er in het verschiet ligt op games gebied. Wat ons betreft is dat volledig gelukt, hoewel deze editie niet uitblonk door het vele nieuws. Wat verder nog opviel aan de Xpo was het gemelleerde publiek. Traditiegetrouw bezochten mannen, jongens en jongetjes, waaronder nerds in al deze categorien, de Xpo. Dit jaar was dit wel anders. Niet alleen bezoekers van het mannelijk geslacht, maar ook vriendinnen, vrouwen en meisjes, al dan niet oprecht geinterresseerd, bezochten deze GameXpo. En dat is een hele goede zaak. Het ligt in het verlengde wat Sony en Microsoft voor ogen hebben, namelijk gamen toegankelijk maken voor een breed publiek, niet in de laatste plaatst door de ontwikkeling van bijbehorende consoles. Goed om te zien was de grote aandacht en belangstelling voor het handheld-gamen na de introductie van de Nintendo DS en Sony’ PSP. Veel (overwegend jongere) gamers hadden plaatsgenomen in een speciale doorzichtige tent van Nintendo om draadloos tegen elkaar te gamen. Helaas was er voor de Nintendo Gamecube geen hoofdrol weggelegd dit jaar. Ook over de Revolution viel jammer genoeg weinig nieuws te scoren.

De GameXpo 2005 werd dit jaar gedomineerd door de Xbox 360. Een verrassing mag dat nauwelijks heten. Microsoft heeft zijn nek uitgestoken door als eerste met een next-gen console te komen en wil dat weten ook. Als grote fout van Sony noemt men dan ook het uitbrengen van de PSP, niet als handheld op zich, maar het tijdstip waarop. Microsoft zegt hierdoor een voorsprong te hebben genomen doordat Sony druk doende was met het ontwikkelen van de PSP en games, terwijl het Amerikaanse bedrijf bezig was met het ontwikkelen van een nieuwe console. Feit is echter wel, en dat was ook een heersende gedachte op deze GameXpo, dat Sony nu alle tijd heeft om van de PlayStation 3 iets heel bijzonders te maken. Vol verwachting klopt het gamershart.

Uiteindelijk verliet de GamersNet crew om vijf uur het gebouw, waarbij ondergetekende in ieder geval vergewist was van het feit dat hij vandaag in het bezit was gekomen van de titel ‘Beste Shirtjes-Vanger en Goodie-Graaier’ van de GN-crew. Waarvan akte.

GameXpo Overview

Wist je dat?

– Joost (Paus) een erg coole rugzak heeft
– Joris zo ongeveer heel booth-babend Nederland op de gevoelige plaat heeft vastgelegd
– Hij de gelegenheid heeft aangegrepen om ook maar gelijk hun telefoonnummers te noteren
– Peter met slechts één haal van zijn kolenschoppen alle mogelijke goodies wist op te vangen
– Lars daar, in tegenstelling tot vorige GameXpo, dit jaar minder succesvol in is geweest. Wel wist hij ’n paar klappen te vangen.
– Joris, Joost en Peter te dik zijn voor de GN-shirts, size L
– Lars zijn perskaart kwijt was
– De toegangsdame Lars uiteraard niet op z’n ‘eerlijke gezicht’ geloofde
– De vrouw van Paul Naber van Microsoft een PSP heeft
– Remco sinds de vorige meeting zo’n 187 centimeter is gegroeid
– De gamers bij de House of the Dead-pod eerder op ‘The Dead’ dan op gamers LIJKen
– De andere Joost, verantwoordelijk voor het coole design van de shirts, van paarse mannetjes houdt
– De Paus-Joost wederom te laat was… het schijnt een gewoonte te zijn, en dat moet een voorbeeld stellen!?

Mooiste Stand

Teun : Microsoft; lekkere DJ, mooie stijl, genoeg 360 pods én leuk opgesteld.
Peter : De stand van Microsoft met haar Xbox 360, geheel in kleur en sfeer, sloeg werkelijk alles. Niet alleen de nieuwe console droeg daartoe bij, maar ook de vette muziek, gedraaid door een DJ die naast de 360 verantwoordelijk was de aanloop van heel veel publiek. Hulde!
Lars : Microsoft. Met een DJ aankomen die Above and Beyond draait, dan heb ik ze hoog zitten.
Joris : MS, mooie opzet, erg goede muziek + mooie DJ, genoeg mogelijkheid om spellen te testen.

Irritantste stand

Peter : De stand van de Free Record Shop. Als je iets wilt verkopen, smijt dan op een event als dit een paar mooie games tegen dumpprijzen in de bakken. En niet met dezelfde prijzen als in de winkels. Bah.
Lars : Playstation 2. Sfeerloos en de muziek stond véél te hard.
Teun : Spits… denk ik. In ieder geval dat podium. De herrie was niet om aan te horen en die presentator was al helemaal irritant.
Joris : Spits. Veel herrie en mensen die elkaar de hersens inslaan voor een zakje M&M’s.

Lekkerrrste Babe

Joris : Oeh… de DJ van MS dan maar, haha.
Peter : Zonder twijfel de DJ van Microsoft. Hoewel het geen echte boothbabe was, was ze wel ingehuurd door Microsoft om publiek naar de stand te lokken, hetgeen haar, zachtjes uitgedrukt, heel goed lukte. Bij deze uitgeroepen
tot de allerlekkerste van de Xpo. Oef…
Teun : Die linkse!
Lars : Joost Hofman himself.

Vetste Game

Lars : Call of Duty 2 op de Xbox 360.
Teun : King Kong op de 360.
Joris : Ik vond Dead or Alive 4 er heel erg strak uitzien. Echt next-gen!
Peter : Condemned op de 360. Hehe, niemand heeft die gezien he? Ik wel.

Grootste Verrassing

Teun : Ook King Kong. Na wat ik van de Xbox 360 had gezien op EA World, stelde de 360 me teleur. Dankzij King Kong is mijn vertrouwen weer helemaal terug!
Peter : King Kong. Had er niet veel zin in om mij in dat spel te verdiepen, maar die mening heb ik bijgesteld.
Joris : Een massa mensen had een Nintendo DS bij zich en speelde daarmee op de Nintendo-stand.

Grootste Tegenvaller

Peter : Perfect Dark Zero. Ik was al niet zo’n fan van Rare, maar dat wordt er zo niet beter op.
Teun : Kameo… was simpelweg niet wat ik ervan verwachtte.
Joris : De 1e generatie spellen op de Xbox 360 vond ik meer lijken op high-end Xbox games. Gelukkig zag ik wat er nog mogelijk is in de toekomst. Dat komt helemaal goed met die X-doos!
Lars : Quake IV op Xbox 360, niet zo mooi als beloofd.

Loser GameXpo 2005

Peter : De zogenaamde ‘Champ’ bij het Mario-dansen. Was uitdager, maar verloor van zeg maar..eh..niet-atletische mensen.
Teun : Van Electronic Arts had ik meer verwacht. Maar ja, die hebben hun eigen EA-World. Jammer.
Lars : Pers die zichzelf veel te serieus neemt.
Joris : Mensen die om half 4 al in hun stand hangen van verveling en vermoeidheid. Geen goede reclame jongens en meisjes!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren