Schreeuwlelijk: Bordspellen, games voor échte mannen column
 logo

Schreeuwlelijk: Bordspellen, games voor échte mannen column



Vorige week riep ik het en nu schreeuw ik het weer van de daken: spellen gaan om gameplay. Niet om tussenfilmpjes, mooie plaatjes en bombastische soundtracks, maar het spelen. Spellen die je speelt en speelt en speelt, die altijd leuk blijven, dat zijn de beste spellen.

En ondanks dat we altijd roepen hoe belangrijk gameplay is, blijven we ons in videogames concentreren op randzaken. Bij mijn zoektocht naar de spellen met de beste gameplay, ben ik dankzij een van mijn nevenactiviteiten weer begonnen met het spelen van bordspellen. Als broekie heb ik ze wel gespeeld, maar ik vond mezelf eruit gegroeid. Ik vond mezelf te oud voor Kolonisten van Catan en ben GTA gaan spelen. Maar hoe fout had ik het kunnen hebben.

Easy to learn, hard to master
Bordspellen zijn spellen die volledig om gameplay gaan. Dat is ook wel logisch: als maker van een bordspel heb je alleen een paar houten blokjes, speelkaarten en een vel karton om een briljant spel mee te maken. Voor Modern Warfare 2 had Infinity Ward $50.000.000, honderden mensen en extreem krachtige spelcomputers tot haar beschikking. Waar gamemakers juist aangemoedigd worden om hun spel steeds uitgebreider te maken, moeten bordspelmakers hun best doen om met zo min mogelijk soorten houten blokjes en kaarten een zo interessant mogelijk spel te maken.

Perfect
En perfect is het dan ook. Juist omdat de spellen zo simpel zijn, zijn ze makkelijk op te pakken en, als ze goed zijn, eeuwig leuk om te spelen. Steeds weer doen andere situaties zich voor, steeds moet je je strategie aanpassen, steeds weer is het spannend. Er is geen verhaallijn die je op een gegeven moment wel kent, maar ieder potje is een eigen verhaal. De felgekleurde huisjes van je tegenstanders ga je haten en een kaart met een schaap erop wordt jouw kans voor een glorieuze overwinning. Een goed bordspel leeft, misschien zelfs wel meer dan al die videogames die krampachtig een wereld tot leven proberen te wekken.

First person-shooters zijn voor watjes. Echte gamers spelen elke zaterdagavond een goed bordspel.

Menno Schellekens

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door b00m666 op zondag 13 december, 2009 om 01:10:21 quote

GN "Die Hard"

565 posts
First person-shooters zijn voor watjes. Echte gamers spelen elke zaterdagavond een goed bordspel.

elke gamer zou zeggen jij bent egt de kluts kwijt

ik zeg da dus ook

Gepost door Alfa Warrior op zondag 13 december, 2009 om 12:01:22 quote

PingWing

5143 posts
Als ik op Column druk gaat hij terug naar de hoofd pagina.
Gepost door X-doos op zondag 13 december, 2009 om 12:03:38 quote

GN "Die Hard"

508 posts
Alfa Warrior schreef:
Als ik op Column druk gaat hij terug naar de hoofd pagina.

Bij mij ook. Volgens mij mist de 'e' van 'echte' in de url... Nee, dan werkt hij ook niet.

Gepost door Petor op zondag 13 december, 2009 om 12:09:37 quote

Hoofdredacteur GN/MN/CN

888 posts
Excuus en gefixt. Veel plezier met lezen!
Gepost door Koen45 op zondag 13 december, 2009 om 12:14:20 quote

GN "Ultima"

1715 posts
Bordspellen zijn gewoon gezellig, dat mis je met video games. Gezelligheid van familie of vrienden, het enigste wat je doet is het uit je longen schreeuwen dat je dood gaat.
Gepost door martyntjee op zondag 13 december, 2009 om 12:25:14 quote

GN "Die Hard"

860 posts
ik geef hem wel gelijk
Gepost door Mattmerize op zondag 13 december, 2009 om 12:29:44 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Bordspellen zijn inderdaad erg leuk, maar ze zijn zo niet praktisch waardoor je meteen al minder de neiging hebt om ze te spelen. Ik heb een moeder die vanwege een jeugdtrauma (een grote broer die altijd van haar won) geen bordspellen meer wil spelen en een zusje dat net weet hoe ze moet dammen en voor een bordspel heb je meestal al 3 spelers (inclusief jijzelf) nodig. Je moet dan dus minstens twee mensen vinden die op datzelfde moment een uurtje willen spelen wanneer dat voor jou ook uitkomt qua tijdsindeling. Dat gebeurt niet zo vaak.

Vervelend is ook dat een potje altijd wel even lang duurt. Laten we zeggen dat een normaal potje een uur duurt. Wanneer een potje een uur duurt kan je niet na een half uurtje stoppen omdat je er geen zin meer in hebt, dan lijk je een slechte verliezer en verpest je het voor anderen. Je kan ook niet na een potje te hebben gespeeld nog eventjes een kwartiertje extra spelen, dan moet je weer een heel uur vrijmaken om een potje af te maken. Videogames zijn veel flexibeler met de tijd die je erin steekt, wat wel zo prettig is.

Ik vind dat bordspellen het moeten hebben van de gezelligheid die het creëert. Omdat je het met vrienden of familie speelt. EA verkoopt veel bordspellen als games in de App Store voor de iPhone, maar na een paar te hebben gespeeld merk je dat het gewoon niet leuk is om tegen een computer te spelen. Bordspellen zijn echt bedoeld om met je vrienden of familie te spelen. Vervelend voor mij, aangezien ik naast de feestdagen niet echt vrienden of familie heb die een bordspel willen spelen. Ach, gelukkig sluit het een de ander niet uit. Bordspellen op feestjes, videogames op zolder.

Gepost door i7 Grendel op zondag 13 december, 2009 om 13:04:05 quote

GN "Die Hard"

537 posts
Mattmerize schreef:
Vervelend is ook dat een potje altijd wel even lang duurt. Laten we zeggen dat een normaal potje een uur duurt. Wanneer een potje een uur duurt kan je niet na een half uurtje stoppen omdat je er geen zin meer in hebt, dan lijk je een slechte verliezer en verpest je het voor anderen. Je kan ook niet na een potje te hebben gespeeld nog eventjes een kwartiertje extra spelen, dan moet je weer een heel uur vrijmaken om een potje af te maken. Videogames zijn veel flexibeler met de tijd die je erin steekt, wat wel zo prettig is.

Games zonder een savefunctie waarmee je op elk moment in het spel kunt saven (dit ontbreekt bij veel games, desondanks geen groot kritiekpunt), ben je ook gebonden aan de lengte van de levels. Hierop kan men zeggen dat dat natuurlijk afhangt van hoe je het level speelt, maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor bordspellen. De enige vrijheid die je met games hebt is dat je niet rekening hoeft te houden met andere mensen (dit gaat alleen op voor de singleplayer, multiplayer is een ander verhaal).

Wat ik nog een nadeel vind aan bordspellen is dat het altijd hetzelfde is. Je hebt geen verschillende levels die totaal anders spelen. Bordspellen zijn er niet zozeer voor de gameplay, maar meer voor de gezelligheid. Games zijn voor de gameplay, en dan is het leuk dat het grafisch er ook nog leuk uitziet.

Gepost door )GN(-Erik op zondag 13 december, 2009 om 13:07:37 quote

GN "Sickness"

4084 posts
Een bordspel kan je niet in je 1tje spelen, en een videogame wel

Kolonisten van Catan is mijn favoriete bordspel

Gepost door Mattmerize op zondag 13 december, 2009 om 13:12:06 quote

GN "Ultima"

1525 posts
i7 Grendel schreef:
Mattmerize schreef:
Vervelend is ook dat een potje altijd wel even lang duurt. Laten we zeggen dat een normaal potje een uur duurt. Wanneer een potje een uur duurt kan je niet na een half uurtje stoppen omdat je er geen zin meer in hebt, dan lijk je een slechte verliezer en verpest je het voor anderen. Je kan ook niet na een potje te hebben gespeeld nog eventjes een kwartiertje extra spelen, dan moet je weer een heel uur vrijmaken om een potje af te maken. Videogames zijn veel flexibeler met de tijd die je erin steekt, wat wel zo prettig is.

Games zonder een savefunctie waarmee je op elk moment in het spel kunt saven (dit ontbreekt bij veel games, desondanks geen groot kritiekpunt), ben je ook gebonden aan de lengte van de levels. Hierop kan men zeggen dat dat natuurlijk afhangt van hoe je het level speelt, maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor bordspellen. De enige vrijheid die je met games hebt is dat je niet rekening hoeft te houden met andere mensen (dit gaat alleen op voor de singleplayer, multiplayer is een ander verhaal).

Maar dan nog zijn games veel flexibeler. De grote consolegames zijn inderdaad wat minder flexibel omdat die vaker grote missies hebben die even duren, maar vooral handheldgames (DS, PSP, iPhone, etc.) zijn zo gemaakt dat je binnen 5 minuten wel kan stoppen. Sterker nog, je DS kan je altijd dichtklappen waardoor hij op standby/pauze gaat en de iPhone kan ook binnen seconden in de zak gestopt worden na een korte speelsessie (van de PSP weet ik niet zoveel, maar het kan dat de PSP ook dit soort dingen heeft). Maar ook consolegames hebben heel veel checkpoints waarna je veilig kan afsluiten (saven zonder progressie te verliezen). Vooral de nieuwere games hebben veel manieren waarop je speeltijd heel flexibel is.

Gepost door GENERAL_DS op zondag 13 december, 2009 om 13:59:44 quote

GN "Ultima"

1715 posts
psp kan dat ook.

met een lanparty kun je niet 22 uur achterkaar kolonisten van catan spelen. met cod mw2 wel

Gepost door delta62 op zondag 13 december, 2009 om 14:24:50 quote

GN "Sickness"

2457 posts
daantjesl schreef:
psp kan dat ook.

met een lanparty kun je niet 22 uur achterkaar kolonisten van catan spelen. met cod mw2 wel

Daar ben ik het mee eens, al hoewel een goed potje Risk kan ook lang duren Voor als je doet, wie het eerst de wereld heeft overgenomen.

Gepost door Hoepkoen op zondag 13 december, 2009 om 14:42:08 quote

Sonic

224 posts
ik wee niet maar ik vind jouw columns altijd alsof je tegen gamen bent. dus dit keer zeg ik weer: slechte column
Gepost door Spam-Fischer op zondag 13 december, 2009 om 14:45:17 geband quote

GN "Die Hard"

751 posts
first person shooters voor watjes?

nee 2D games zijn voor watjes

Gepost door NoFearz op zondag 13 december, 2009 om 15:59:44 quote

GNC Member

3582 posts
Hoepkoen schreef:
ik wee niet maar ik vind jouw columns altijd alsof je tegen gamen bent. dus dit keer zeg ik weer: slechte column

Het gaat volgens mij eerder over dingen in de gamewereld die men vergeten zijn of dat iets vanzelfsprekend is geworden. Het is een stukje geschiedenis.

Waarom zou hij tegen gamen zijn als hij schrijver is bij een gamewebsite?

Kolonisten van Catan is geweldig op een camping. Heb het spel ook op de pc en is echt wel leuk Naar thuis heb je zo van dat nooit iemand bordspellen wil spelen. Stratego vond ik ook geweldig maar niemand wou het ooit spelen

Gepost door 21stCenturyNibbit op zondag 13 december, 2009 om 16:55:21 quote

n00b

7 posts
Spam-Fischer schreef:
first person shooters voor watjes?

nee 2D games zijn voor watjes

Ga megaman of contra spelen en probeer het daarna nog een keer te zeggen

Gepost door GENERAL_DS op zondag 13 december, 2009 om 17:00:14 quote

GN "Ultima"

1715 posts
NoFearz schreef:
Hoepkoen schreef:
ik wee niet maar ik vind jouw columns altijd alsof je tegen gamen bent. dus dit keer zeg ik weer: slechte column

Het gaat volgens mij eerder over dingen in de gamewereld die men vergeten zijn of dat iets vanzelfsprekend is geworden. Het is een stukje geschiedenis.

Waarom zou hij tegen gamen zijn als hij schrijver is bij een gamewebsite?

Kolonisten van Catan is geweldig op een camping. Heb het spel ook op de pc en is echt wel leuk Naar thuis heb je zo van dat nooit iemand bordspellen wil spelen. Stratego vond ik ook geweldig maar niemand wou het ooit spelen

zullen we tegen elkaar

(geweldig spel stratego)

Gepost door Sacul op zondag 13 december, 2009 om 17:06:30 quote

Moderator

4835 posts
Ik heb me vroeger uren vermaakt met Monopoly. Dat kan ook erg lang duren Verder speelde we ook vaak Risk. Heerlijk.
Gepost door Boxer op zondag 13 december, 2009 om 18:24:42 quote

GN "Die Hard"

885 posts
Sacul schreef:
Ik heb me vroeger uren vermaakt met Monopoly. Dat kan ook erg lang duren Verder speelde we ook vaak Risk. Heerlijk.

en mijn vader altijd chagerijig als ik afrika van hem veroverde

Gepost door )GN(-Erik op zondag 13 december, 2009 om 18:33:36 quote

GN "Sickness"

4084 posts
21stCenturyNibbit schreef:
Spam-Fischer schreef:
first person shooters voor watjes?

nee 2D games zijn voor watjes

Ga megaman of contra spelen en probeer het daarna nog een keer te zeggen

Ja iemand die zo iets post zou gelijk een waarschuwing moeten krijgen

Gepost door Mv-Highway op zondag 13 december, 2009 om 19:01:53 quote

Sonic

254 posts
Quote:
Vorige week riep ik het en nu schreeuw ik het weer van de daken: spellen gaan om gameplay. Niet om tussenfilmpjes, mooie plaatjes en bombastische soundtracks, maar het spelen. Spellen die je speelt en speelt en speelt, die altijd leuk blijven, dat zijn de beste spellen.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Neem nou eens een topper als Uncharted 2 of Modern Warfare 2. Wat zou zo'n game zijn zonder de geweldige graphics en het geweldige geluid. Met alleen de gameplay zouden ze het niet gered hebben. Wat zou er gebeuren als infinity ward aangekondigd had dat ze zich alleen nog maar op de gameplay gingen richten en niks aan graphics zouden doen. Een topper is pas een topper als alle aspecten van de game goed zijn. wanner deze goed genoeg zijn hangt dan van je persoonlijke mening af.

Gepost door Mattmerize op zondag 13 december, 2009 om 19:21:48 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Dat was ook zijn punt: die redden het niet op alleen gameplay, dus die gaan ze maar volproppen met mooie omgevingen en goede muziek, in plaats van het beter maken van de gameplay. En da's slecht, want zo krijg je dat alles van de game goed is behalve dat wat de kern van de game is: de gameplay.
Gepost door LennardF1989 op zondag 13 december, 2009 om 19:28:38 quote

Sonic

237 posts
Catan is sowieso gewoon supervet.
Gepost door xHouse op zondag 13 december, 2009 om 20:39:45 geband quote

GN "Commander"

1160 posts
Tijd teveel? :?

Stel je voor;

Je mag een uurtje de nieuwe COD uittesten of je mag een uurtje een nieuw bordspel testen!

Ik denk dat mijn keuze niet ver te zoeken is.

Gepost door Koen45 op zondag 13 december, 2009 om 20:41:47 quote

GN "Ultima"

1715 posts
Mattmerize schreef:
Dat was ook zijn punt: die redden het niet op alleen gameplay, dus die gaan ze maar volproppen met mooie omgevingen en goede muziek, in plaats van het beter maken van de gameplay. En da's slecht, want zo krijg je dat alles van de game goed is behalve dat wat de kern van de game is: de gameplay.

WORD TO THE KING

Gepost door nanathan op zondag 13 december, 2009 om 20:45:21 quote

GN "Die Hard"

894 posts
je bent echt de kluts kwijt want het is niet zaterdagavond maar zondagavond :p
Gepost door olivier902 op zondag 13 december, 2009 om 20:51:44 quote

Prince of Persia

145 posts
ik vind ze alle twee wedl leuk ten eerste bij bordspellen vind ik het leuk dat je met meerdere mensen speelt dat mis ik bij computerspellen maar bij computerspellen kun je je uitleven op je console
Gepost door gameshark op zondag 13 december, 2009 om 21:50:41 quote

GN "Sickness"

2121 posts
gefeliciteerd het is je weer gelukt om een hele discussie uit te lokken. daar draait deze column om. echt geniaal ga zo door. geweldige column
Gepost door Dark_Phoenix op zondag 13 december, 2009 om 22:37:20 quote

GN "Die Hard"

921 posts
Mattmerize schreef:
Dat was ook zijn punt: die redden het niet op alleen gameplay, dus die gaan ze maar volproppen met mooie omgevingen en goede muziek, in plaats van het beter maken van de gameplay. En da's slecht, want zo krijg je dat alles van de game goed is behalve dat wat de kern van de game is: de gameplay.

Geluid en de graphigs (mooie omgevingen) beïnvloeden ook een groot stuk van de gameplay. Een top spel moet alles zo beetje hebben zoals goede inhoud als mooie kleuren en omgevingen. Daarom vind ik Dragon Age Origins zo goed spel. Het heeft misschien geen top graphigs maar het is goed genoeg met lekker goed verhaallijn en sterk uitgewerkte gameplay met sterk muziek wat je honderden uren plezier kan geven.

Gepost door Lapixx op zondag 13 december, 2009 om 23:58:22 quote

Prince of Persia

142 posts
gameshark schreef:
gefeliciteerd het is je weer gelukt om een hele discussie uit te lokken. daar draait deze column om. echt geniaal ga zo door. geweldige column

Discussie? Eerder een flamewar zonder flames.

Wat vergeten word is dat videogames niet hetzelfde zijn als bordspellen of bijvoorbeeld sport. Net zo min als het internet met een bibliotheek moet worden vergeleken. Videogames bieden meer dan gameplay, met veel geld wordt er 'eventjes' een hele filmistische (bij gebrek aan beter woord) ervaring op je beeldscherm getoverd. Als een videogame spannender word door een storyline, iets dat een bordspel doorgaans niet heeft, zou het dan niet abdurd zijn om mooie graphics, soundeffects en andere aspecten weg te denken? Is Modern Warfare 2 een ingewikkeld spel? Niet bepaald, de originele Age Of Empires, of risk, als je het echt met een klassiek spel wilt vergelijken, is op dat gebied superieur, gezien de tactische vaardigheden die ze van de speler vereisen. Maar geven die games je dezelfde ervaring als MW2? Het langzaam naar zeker meer te weten komen over het plot, terwijl de special effects je verbazen, en de 'warfare' levensecht je huiskamer in wordt gebracht? Nee, zover brengt gameplay je niet. Daarnaast hebben genoeg mensen MW2 (of om het even welke videogame) gekocht. Zijn die mensen ontevreden, naast het feit dat het al zo snel afgelopen was? Lijkt me sterk. Begrijp me niet verkeerd, maar videogames zijn tegenwoordig meer dan een spel.

Gepost door The Nostra NL op maandag 14 december, 2009 om 00:25:36 quote

Prince of Persia

105 posts
hmm kan je van een gamer spreken als je bord spelletjes speelt?? ik vind van niet. maar goed. ik zit liever met me controller in de hand zwaar grafische pracht te spelen dan een potje risk met me oma de groeten
Gepost door makiejh op maandag 14 december, 2009 om 11:36:32 quote

GN "Die Hard"

513 posts
)GN(-Erik schreef:
Een bordspel kan je niet in je 1tje spelen, en een videogame wel

Kolonisten van Catan is mijn favoriete bordspel

Koloninsten v. Catan is ook míjn favoriete bordspel, alleen in win niet zo vaak

Gepost door Silent Assasin op maandag 14 december, 2009 om 12:33:24 quote

Sonic

232 posts
serieus ! ken deze knuppel nou niet is één keer een leven gaan zoeken ofsow!
Gepost door Selective93 op maandag 14 december, 2009 om 14:27:36 quote

Sonic

217 posts
Risk blijft leuk .
Gepost door Spam-Fischer op maandag 14 december, 2009 om 17:06:03 geband quote

GN "Die Hard"

751 posts
)GN(-Erik schreef:
21stCenturyNibbit schreef:
Spam-Fischer schreef:
..

Ga megaman of contra spelen en probeer het daarna nog een keer te zeggen

Ja iemand die zo iets post zou gelijk een waarschuwing moeten krijgen

als de schrijver ff killzone 2 of MW2 gaat spelen houd hij vast ook zijn mond

Gepost door -050- Critical op maandag 14 december, 2009 om 17:54:50 quote

GN "Sickness"

2504 posts
ZWAARRR GANZENBORDEN VRIEND

al is een potje risk ook vervrissend en videogames zijn ook verbroederlijk zeker als je ufc of fifa speelt

Gepost door JonsoN op dinsdag 15 december, 2009 om 21:18:29 quote

GN "DruG"

4118 posts
Mattmerize schreef:
Dat was ook zijn punt: die redden het niet op alleen gameplay, dus die gaan ze maar volproppen met mooie omgevingen en goede muziek, in plaats van het beter maken van de gameplay. En da's slecht, want zo krijg je dat alles van de game goed is behalve dat wat de kern van de game is: de gameplay.

En als de gameplay nou ook gewoon goed is, samen met graphics omgevingen, verhaallijn etc.? Heb je dan nog wat te zeggen?..

Gepost door Dotz op donderdag 24 december, 2009 om 19:02:13 quote

GN "Die Hard"

738 posts
Oké? Hoeveel had je gezopen tijdens het schrijven van deze column?

Mag deze column nu weg?

Gepost door Thomazzz op woensdag 28 april, 2010 om 11:08:20 geband quote

Prince of Persia

155 posts
Als je een bordspel zoekt die je wel in je eentje kan spelen is dat Eye of Judgment. Die kan je tegen de pc spelen maar ook tegen radom gasten online.

Groetjes,

Thomas

Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

column
Advertentie