Maelstrom

Je moet zin hebben om een bepaald genre te willen spelen. Als ik geen zin heb in een FPS, ook al is de game retegoed, dan speel ik die ook niet. Deze week had ik zin in een RTS, ik was dan ook verheugd toen de postbode langskwam met Maelstrom. Werd mijn honger verzadigd…?

Leesvoer

Zoals ik al in een eerdere review heb duidelijk gemaakt, moet een RTS tot in de kleinste details zijn uitgewerkt. Ontwikkelaar KDV Games heeft hiervoor ook de kans gehad, want Maelstrom had eigenlijk vorig jaar september al in de schappen moeten liggen. De game werd uitgesteld naar 9 februari dit jaar, met het excuus dat KDV Games de game wilde perfectioneren. Nu heb ik de eer gekregen om uit te vinden of dat gelukt is en als ik mijn speelervaringen van deze doordeweekse avond even op een rijtje zet, weet ik nog zeker een aantal puntjes die beter kunnen. Zoals bijvoorbeeld de laadtijden. Deze zijn zo verschrikkelijk lang dat ik elke keer dat ik Maelstrom ging spelen, een tijdschrift bij de hand had. Ook het saven en het laden van het hoofdmenu duurt onnodig lang. Dit is jammer en moet zeker anders kunnen.

Kort samengevat

Maelstrom kent een redelijk goed verhaal. De game speelt zich af in het jaar 2050; de aarde is ecologisch ingestort en in de verwoeste wereld is water de meest waardevolle bron. Deze gebeurtenis heeft de overgebleven mensheid in tweeën gesplitst: de stadse vrijheidsvechters Remnants en de technologisch geavanceerde Ascension. Na vele oorlogen tegen elkaar vormt zich echter een nieuwe dreiging; de invasie van een wreed alien-ras, simpelweg de Alien genoemd. Het is nu jouw taak je factie naar de overwinning te leiden en absolute macht over de Aarde te verkrijgen. Helaas is de campaign dit verhaal niet waardig. Na anderhalf uur spelen had ik het wel gezien. Dit is jammer, want het verkleint de totale speeltijd aanzienlijk. Na een paar uur doorbijten wordt het wel weer iets vermakelijker, maar het is nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Je kunt daarom beter de vrije Battle mode gaan spelen, waarin je een basis op moet bouwen en de vijand moet verslaan door al z’n hero’s, gebouwen of waterpompen te vernietigen.

De drie facties

Maelstrom bevat drie facties, elk met een eigen thema en speelstrategie. De eerste is de Remnants. Deze factie bestaat uit de normale mensen, die de ramp overleefd hebben en strijden om het behoud van hun bestaan. Met de Remnants kun je twee soorten legers maken: de gemotoriseerde units, zoals tanks en jeeps en de gewone menselijke units, waaronder vlammenwerpers en snipers. Een erg handige optie bij de Remnants is dat je het armor en de wapens flink kunt upgraden, in tegenstelling tot de overige twee facties.

De tweede factie is de Ascension. Dit zijn hoog intwikkelde mensen, die vooral met robots werken. Leuk is dat je gebouwen altijd mobiel zijn, elk gebouw is namelijk in feite een uitgeklapte vrachtwagen, die ook weer ingeklapt kan worden om zich zo ergens anders weer op te bouwen. Persoonlijk vind ik dit de meest onhandige factie. Het verkrijgen van een bepaalde, essentiële grondstof gaat namelijk erg moeizaam en daarom duurt het een tijdje voordat je weer een nieuwe gebouw of troepen kunt maken. Vaak is de vijand sneller en staat deze al voor de deur voordat je ook maar iets hebt kunnen doen.

Last but not least is de factie Alien. Dit is mijn favoriet: de gebouwen zien er mooi uit en zijn op allerlei mogelijke manieren te upgraden en ook het leger zelf staat z’n mannetje. De units komen uit eieren, die gemaakt worden door je hoofdkwartier. Er bestaan drie verschillende soorten eieren: de small, medium en large. Als zo’n ei eenmaal gemaakt is, kies je wat voor unit je wilt: een gewone grondunit met melee aanval, een die op afstand de tegenstander koud maakt, een kamikaze of eentje die vanuit de lucht opereert. Hiernaast kun je ook nog een Titan oproepen, een groot langzaam monster, maar met enorme kracht.

Degelijk

De besturing is makkelijk en degelijk gehouden. Zoals in de standaard RTS selecteer je een of meerdere units, je drukt op het goede knopje van de muis en voilà, je units lopen naar de aangewezen locatie. Jammer is wel dat als je een vijandelijke unit wilt aanvallen, je een beetje moet inzoomen, omdat je anders misklikt. Meestal staat de camera namelijk op een bepaalde hoogte zodat je overzicht hebt, maar in Maelstrom worden de units dan vaak te klein om makkelijk per één aan te klikken. Gelukkig is dit weer een beetje rechtgetrokken door de Defensive Mode van je soldaten, waarin ze elke vijand die z’n gezicht laat zien een kopje kleiner maken.

Hiernaast zijn er natuurlijk ook een aantal nieuwe features. Zo kun je op elk moment van de strijd overgaan in ‘Direct Control’, waarmee je vanzelfsprekend directe controle hebt. Hoewel dit al een tijd geleden door de eerste Spellforce werd geïntroduceerd, is het een leuke toevoeging. Ik moet hierbij echter wel een paar kanttekeningen plaatsen. Ten eerste werkt het besturen van je hero een beetje houterig. Dit is één van de dingen die volgens mij verder uitgewerkt had mogen worden, in de Spellforce serie is dit namelijk beter gedaan. Ten tweede zul je de mode weinig gebruiken. Je verliest namelijk de controle over de rest van het leger en je hero lijkt ook sneller dood te gaan, om de één of andere reden. Daar is de balans dus niet helemaal in orde. Maelstrom bevat hiernaast ook nog een klein RPG element. In de gevechten verdienen je heroes namelijk XP-punten, die je kunt spenderen aan het verbeteren of leren van nieuwe krachten. Dit systeem werkt prima en wordt naarmate je vijanden sterker worden, onmisbaar.

Ook grafisch is de game niet slecht. Je kunt lekker ver inzoomen, waardoor je een aantal smakelijke details te zien krijgt, zoals bijvoorbeeld vliegen die een lijk langzaam opeten. Hiernaast kun je ook weer heel ver uitzoomen, zodat je het hele level in één keer kunt overzien. Alle units zijn gedetailleerd en ook over het landschap valt weinig te klagen. Jammer is wel dat het landschap af en toe een beetje hoekig is, maar voor een RTS ziet het er allemaal prima uit.

The verdict

Na uren m’n manschappen allerlei opdrachten te hebben gegeven, moet ik zeggen dat KDV Games en Codemasters het niet slecht gedaan hebben. De muziek is goed en je hebt redelijk veel mogelijkheden. De spelbrekers zijn de campaign, de ellendig lange laadtijden, de af en toe hoekige graphics en soms de houterige besturing. Desondanks is Maelstrom een vermakelijke RTS, maar niet voor al te lange tijd.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren