Pure

Pure is de nieuwe arcade quad-racer van Disney. De game belooft snelle actie en waanzinnige tricks. Op uitnodiging ging GamersNET de game checken bij producer Chris Bowles. In Utrecht vroeg ik me af, Pure: pure bagger of pure fun?

Pure wordt ontwikkeld door Black Rock Studios, voorheen Climax Racing. Producer Chris Bowles vertelde hoe Disney na de aankoop van de studio naar hen toekwam en vroeg: “Welke game wil je maken?” Zo ontstond Pure, een heftige, snelle, arcade quad-racer. Als Climax heeft de studio al ervaring opgedaan met games zoals ATV Offroad Fury en ATV Quad Power Racing en dat was goed te zien. Gevraagd naar het belangrijkste verschil, antwoordde Bowles dat Pure veel meer arcade is dan de voorgaande titels. Met de basis van de game zit het dus wel snor, maar hoe is dit uitgewerkt?

It all starts with a quad

Vergeet upgraden en tunen, in Pure zul je je volledige quad vanaf de grond opbouwen. Je begint met het kiezen van een frame, dat meteen van een kleur voorzien kan worden, dan volgt de transmissie, het motorblok, voetstukken, stuur, etc. De game bevat voldoende verschillende onderdelen en kleuren lay-outs om zeker 60.000 unieke quads te bouwen, dus de kans is zeer klein dat je ooit online dezelfde quad tegenkomt. Met ieder onderdeel zal de balans van de quad meer naar tricks of meer naar racing geduwd worden. Dit is goed zichtbaar tijdens het bouwen middels een vijftal statistieken, namelijk max speed, acceleration, handling, boost en tricks. Voor eenieder die geen zin heeft om elk onderdeel zelf uit te kiezen bestaat de quick build optie. Met het ingedrukt houden van de ene of de andere toets wordt automatisch en willekeurig een racing quad of een trick quad samengesteld. Overigens zijn alle onderdelen die in de game zitten van bestaande fabrikanten.

Gameplay

Pure kent twee basiselementen, namelijk racen en tricks uithalen. Dit heeft zich vertaald naar drie racemodi, die ieder een andere insteek hebben. In Race is het de bedoeling om zo snel mogelijk over de finish te komen terwijl je onderweg veel tricks moet uithalen om boost te krijgen, om zodoende de competitie te snel af te zijn. In de Sprint gaat het er wederom om als eerste over de eindstreep te komen, maar met het verschil dat sprinttracks niet heel veel mogelijkheid bieden om tricks uit te halen en dus zul je zorgvuldig om moeten springen met het beetje boost dat je op deze tracks kunt krijgen. Als laatste is er de Freestyle mode. Hierin draait alles om tricks, tricks en nog eens tricks. Door zoveel mogelijk tricks aan elkaar te linken à la Tony Hawk’s Pro Skater, kun je zowel je score als de bonusfactor verhogen. Naast het opleveren van punten, levert het ook brandstof op. Een freestyle race duurt namelijk zo lang je brandstof hebt. Op de track liggen verscheidene power-ups verspreid (“only good ones”, verzekerde Bowles) zoals het bevriezen van je brandstof voor vijf seconden, een extra bonusfactor voor je score, enzovoort. Hoe langer je vloeiend je tricks uit blijft voeren, hoe langer je door kunt rijden. Je brandstof raakt gedurende de race immers langzaam op.

Geïnspireerd door realiteit

De game zal zich afspelen op 36 tracks verspreid over 7 locaties, waaronder Italië, Thailand en Nieuw Zeeland. De tracks zijn onderverdeeld naar racemodus, zodat elke modus beschikt over 12 tracks. De omgevingen zien er fenomenaal uit. De engine waar Pure op draait tekent moeiteloos 20 mijl vooruit, waardoor de graphics verder reiken dan de quads en tracks, de tracks zijn onderdeel van een wereld. De tracks zijn gebaseerd op bestaande locaties, maar ze zijn aangepast voor een optimale arcade-ervaring. Er zit niet veel ‘menselijkheid’ in de tracks, over het algemeen een start en finish en dan hier en daar wat losse vaten, vliegtuigrompen of autobanden, maar Black Rock wilde zo dicht mogelijk bij de natuur blijven. In dat opzicht ontstaat dan ook het idee dat er gewoon 16 mensen met een startvlag naar een grote zandbak zijn gegaan om een middagje los te gaan, en dat voelt goed.

Trick-mania

Waar het in Freestyle en Race voornamelijk om draait zijn de tricks. In totaal zijn er een kleine 80 verschillende tricks beschikbaar, die allemaal al een keer in het echt zijn uitgevoerd. Ook hier blijft Pure de realiteit dus nabij. Gasgeven gebeurt simpel met de rechter trigger. De linker stick dient om te springen; de juiste timing, een heuveltje en in no-time vlieg je met je quad 20 meter door de lucht. In je vlucht kun je met de A, B en Y toet,s in combinatie met de linker stick, tricks uithalen. Hiervoor is een ingenieus systeem bedacht. De tricks genereren boost, vergelijkbaar met lachgas in talloze racers tegenwoordig. De tricks onder A zijn simpel, vereisen niet veel hangtime en zijn altijd beschikbaar. Als je voldoende boost scoort met A tricks worden B tricks beschikbaar. Deze zijn iets lastiger, vereisen meer hangtime, maar genereren ook meer boost. De stap daarna zijn Y tricks, complexe stunts die vrij veel hangtime nodig hebben. Als je dan nog meer boost haalt komt er een Special trick beschikbaar. Hiervoor dien je heel veel hangtime te hebben en deze kun je dus maar beter bewaren voor een grote sprong. De B en Y tricks kun je ook weer kwijtraken door boost te gebruiken of verliezen, terwijl een Special beschikbaar blijft tot deze gebruikt is. Overigens kan elke trick nog iets specialer gemaakt worden door een van de schouderknoppen in te drukken. Mooier nog dan dit concept is het feit dat het gewoon goed werkt. Zonder al te veel moeite gooi je al snel de tofste tricks uit je knoppen, variërend van “kijk mama zonder handen” tot los door de lucht achter je quad aan vliegen. De tricks werken goed en het aan elkaar linken gaat simpel en soepel.

Kijk dat blaadje!

De graphics van Pure zijn goed. Shirtjes van de rijders wapperen in de wind, stof springt op, steentjes schieten weg en de tracks zien er zoals gezegd uit als onderdeel van een wereld. Bowles wees me er dan ook trots op hoe ieder bloemblaadje te zien was. Ook het geluid is prima in orde. De soundtrack bestaat uit gelicenseerde nummers van bekende en onbekende bands die lekker aansluiten bij de intense races. Ook de quads klinken zoals het hoort en met 16 quads naast elkaar is het een gebrul van jewelste. Overigens heeft de studio ook werk gemaakt van de bestuurders, waardoor elk van de 7 rijders een eigen stijl en persoonlijkheid heeft. Dit uit zich in houdingen tijdens het laadscherm en acties tijdens de race, zoals een gebalde vuist maken in de lucht en de eigen stem van elke rijder. Het idee was volgens Bowles om je het gevoel te geven de rijder te besturen en dus indirect de quad. In singleplayer games, die met 15 NPC’s gespeeld worden, zullen ten eerste de 7 standaard rijders deelnemen. De overige plaatsen worden gevuld met willekeurig gegenereerde rijders.

Hobbels in de weg

Ondanks alle lof waren er twee kleine puntjes die niet onbelicht moeten blijven. Zo waren de tracks af en toe erg chaotisch. In zekere zin is dat wellicht beoogd, maar door het ontbreken van een radar heb je af en toe geen idee waar je heen moet. De enige indicator laat zien over een kromme lijn hoe groot de afstand tussen de rijders is. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook een kwestie van ervaring: speel de game vaker en je leert de tracks vanzelf. Sowieso waren de tracks erg intuïtief, dus echt vervelend was het niet. Daarnaast ontbreekt een offline multiplayer voor Pure. De motivatie hierachter is ten eerste dat de technologie zoveel vergt van de consoles dat het ondoenlijk wordt om die kwaliteit twee keer op het scherm te toveren. Anderzijds speelt de next-gen gamer veelal online en daarmee is er geen directe noodzaak hiervoor. Een redelijke argumentatie, maar het blijft jammer dat je internet nodig hebt om samen met iemand te kunnen spelen. De speelsessie was daarbij ook erg kort, en in die tijd waren er geen grote minpunten te ontdekken.

Voorlopige conclusie

Pure lijkt een topper te gaan worden. Het heeft alles wat daarvoor nodig is: de looks, de gameplay, de ervaring. Het mooie van Pure is dat de realiteit zeer dicht benaderd wordt in omgevingen, quads en rijders, terwijl de gameplay volledig over the top is. De sprongen die je kan maken op hoge snelheid laten het lijken alsof je kan vliegen en de zwaartekracht wordt niet bepaald in acht genomen door de mannen van Black Rock Studios, en daarmee worden de verschillende tricks die je uit kunt voeren ook alleen maar toffer. Pure speelt als een tierelier en vanaf september mogen we dat allemaal gaan ervaren op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.

  1.   
    xizaaR's avatar

    Lijkt me wel cool 🙂 Ik zie wel of ik geld overhou naRA3 😉

  2.   
    Mattmerize's avatar

    Interessant, kan leuk worden.

  3.   
    )GN(-Erik's avatar

    Vet deze ga ik zeker wel op me pc spelen als die uit komt 🙂

  4.   
    Alias's avatar

    Ik vind de screens er iig gelikt uit zien 8) Ben benieuwd of er een demo van komt.

  5.   
    Dy-88's avatar

    lijkt me wel gaaf. intressant…

  6.   
    dr-salvador's avatar

    is er dan nie ergens een soort verborgen level waarin je door disneyland mag scheuren ?

  7.   
    Dotz's avatar

    Ps3/x360? niet Ps2 aan de screens te zien 😮

  8.   
    N360Gamer's avatar

    Zwaar vet! Ik ga misschien een quad kopen om mee naar school te gaan ed. Kanik deze ook kopen om in de stemming te komen 😆

  9.   
    Seshiroo's avatar

    Hij lijkt me mooi. Maar het is niet mijn spel.

  10.   
    B–T–B-8's avatar

    hij lijkt me wel vet, ik vond vooral die eerste trailer vet 8)

  11.   
    atzekil's avatar

    ik vind de schreens beetje blokkerig maar voorderest lijkt hij wel vet 😀

  12.   
    ps3 gek's avatar

    Ik had er een preview van gezien op MotorsTV, een zender op UPC tv. 😛 Ziet er echt mooi uit en dat je zelf je quad kunt customizen enzo, maar toch niet mijn game. 😉

  13.   
    STYFZZZ's avatar

    nice game, demo is al vet dus de game nog vetter en misschien wel het vetst 😕
    och ja, wel de moeite waard denk ik 🙄