Splinter Cell: Essentials

Splinter Cell: Essentials header Splinter Cell: Essentials is geen port, remake of sequel van een al bestaande Splinter Cell game. Het is een nieuw, op zichzelf staand spel dat vanaf het prille begin is ontwikkeld met de PSP in het achterhoofd. Daarom heeft Ubisoft verschillende dingen in de game gestopt die het spelen van deze game met een handheld gemakkelijker en aangenamer moet maken. Naast een licht- en geluidsmeter van Sam zelf is er ook een geluidsmeter van Sam's vijanden in beeld te zien, waardoor het spelen met achtergrondgeluid in bijvoorbeeld een bus of trein er niet voor kan zorgen dat je onverhoopt verrast wordt door de bad guys. Ook de gezondheid van Sam Fisher speelt een grotere rol in de game. Wanneer Sam namelijk gewond is zal het bewegen moeizamer gaan en het richten wordt lastiger, omdat Sam trillende handen en een hogere hartslag heeft en dus minder accuraat kan zijn. Dit moet voor meer realisme in de game zorgen. Ook zal het verhaal van Splinter Cell: Essentials meer verduidelijken rondom het verleden van Sam, wat dus een soort inleiding moet zijn op het verhaal van de aankomende console- en PC-game Splinter Cell: Double Agent. Verder wist Ubisoft nog te melden dat de camera geheel vrij bestuurd kan worden met het analoge stickje van de PSP. Daarnaast zal de game ook online gaan, via Wi-Fi kan je onder andere één tegen één spelen. Of er ook een mode à la "Spy's versus Mercenaries" van de eerder verschenen Splinter Cell games in het spel zit, is niet bekend.

Platforms en releasedata

PSP7 April 2006