Brink

Tijdens afgelopen E3 is Brink een game geweest die wij niet behandeld hebben. De tijd was krap en wij hebben destijds gekozen voor Rage en Fallout: New Vegas. Met het ontwikkelteam van Enemy Territory: Quake Wars en een zeer originele singleplayer meets multiplayer-campagne zijn de verwachtingen dan ook hoog. Onlangs ben ik in Londen aan de slag gegaan met Brink en ik heb mij vreselijk vermaakt.

Het concept

Brink doet iets nieuws met het combineren van singleplayer en multiplayer. Het komt erop neer dat al je tegenstanders in de singleplayer-campagne ook echte spelers zijn. Aan het begin van het spel kies je een kant en beide kanten staan tegenover elkaar in een campagne, inclusief cut scenes en een extreem uitgebreide character-creation. Natuurlijk is het mogelijk om de game ook met bots te spelen en ook deze zijn zeer uitdagend, maar een betere A.I. dan een menselijke tegenstander is er natuurlijk niet.

Tot zover het concept van de game, dat we op zijn minst vernieuwend kunnen noemen. In de praktijk voelt de game als Team Fortress Classic. Je kiest een eigen klasse, bijvoorbeeld Engineer, Medic of Soldier en elke klasse is nodig om bepaalde levels te voltooien. Het eerste level dat ik speelde was het escorteren van een grote machine, die alleen in beweging kwam als medespelers naast het apparaat liepen. Op hetzelfde moment krijgen je menselijke tegenstanders de missie om de machine te vernietigen. In de praktijk gaat dat zo:

In de praktijk

De machine begint te rijden aan het begin van de missie om vervolgens tot stilstand te komen bij een dichte deur. Deze deur is alleen op te blazen door een Soldier, dus is het zaak om deze te beschermen. Als de deur is opgeblazen gaat de machine verder, zolang er genoeg medespelers in leven zijn om het rijdend te houden. Na een aantal heftige minuten stopt het apparaat ermee en dient een Engineer het te repareren. Het slagveld verplaatst zich richting de Engineers en dus moet iedereen druk zijn best doen om ze in leven te houden. Ondertussen krijgt je team een secundaire opdracht om een deur op te blazen, om een respawn-plek te creëren die dichterbij is. De tegenstanders krijgen op hetzelfde moment de opdracht om die deur juist te behouden en er zal dus druk gediscussiëerd moeten worden om de taken goed te verdelen. Aan het einde van de missie zal een cut scene opstarten die het verhaal verder vertelt tot het volgende level.

De hectiek van de game is fantastisch en hoe beter je communiceert, hoe groter de kans is dat je wint. Daarbij heb je genoeg keuzes te maken in de vorm van extreem veel wapens, die ook allemaal weer aan te passen zijn tot in de kleinste details. Nieuwe lopen, vizieren, dempers en magazijnen zijn allemaal aan te passen en hoe meer opdrachten je voltooit (primaire en secundaire) en hoe beter jij je team helpt, hoe meer punten je krijgt om je personage en je wapens aan te passen.

Naast het echte Team Fortress-gevoel is er ook een vleugje Mirror’s Edge en Assassin’s Creed te vinden in Brink. Met een druk op de knop (L2 / LB) verandert je manier van lopen namelijk in sprinten en vanaf dat moment kun je bijna overal overheen en opspringen. In first person ziet dit er geweldig uit en het is ook nog functioneel in de gameplay.

Voorlopige conclusie

Brink heeft potentie. De game is sfeervol en probeert iets nieuws met het combineren van de singleplayer en de multiplayer. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van de coöperatieve gameplay in de missies en ik hoop dan ook dat het aantal mappen en missies substantieel zal zijn. Tijdens mijn speelsessie heb ik drie verschillende opdrachten mogen uitvoeren, maar om Brink echt te laten voelen als een singleplayer in een multiplayerjasje, moet het aantal missies groter zijn dan de gemiddelde multiplayer. Gelukkig zijn de ambities bij Bethesda en ontwikkelaar Splash Damage hoog en dat kan alleen maar goed uitpakken voor het uiteindelijke resultaat.

  1.   
    SN0WIE's avatar

    Ik wacht tot een demo

  2.   
    Fox's avatar

    Is wel leuk enzo maar ik wacht gewoon op me APB: Reloaded acceptatie zo dat ik die kan spelen 😀

  3.   
    RivetingFish's avatar

    ik kijk wel uit naar deze game hopen dat ze het goed uitwerken 🙂