Destiny

Je hebt ambitieus en je hebt ambitieus. Ambitieus is een tweekoppige indie-ontwikkelaar die ernaar streeft om miljoenen binnen te halen via Kickstarter, of een dronken Duitser op een feestje met gratis drank die vastbesloten is om niet naast de pot te pissen. Maar het wordt pas echt interessant wanneer men spreekt over ambitieus. In zo’n geval praten we over een groep knappe koppen die een compleet universum wil scheppen. Een springlevend universum waar altijd wat te beleven is en dat generaties lang moet meegaan. Destiny is het schoolvoorbeeld van ambitieus. Want wat ik in Keulen zag, liet een diepe indruk achter.

Bungie’s doel voor Destiny is duidelijk: een gigantische wereld creëren waarin de speler zich nooit hoeft te vervelen. Indrukwekkende grootspraak, maar hoe zorg je ervoor dat de speler constant geboeid blijft in een speluniversum dat letterlijk een universum is? Hoe zorg je ervoor dat elke stap die de speler zet een avontuur op zich is? Een lastige vraag, waar de vriendelijke dame van Bungie een duidelijk antwoord op had.

Hoe meer zielen…

De charme van Destiny ligt namelijk in de connectiviteit. Doordat je gedurende de hele game met het internet verbonden moet zijn, sta je altijd in contact met de buitenwereld en dus moet je niet raar opkijken wanneer er plotseling een van je vrienden in de spelwereld verschijnt. Je bent overigens niet verplicht om met andere spelers samen te werken: desgewenst kun je de singleplayer-campagne van Destiny volledig in je uppie ontdekken, maar dan mis je wel ontzettend veel plezier. De game komt namelijk pas volledig tot zijn recht wanneer je deze samen met een vriend of, liever nog, samen met tientallen anderen speelt.

Dit komt doordat Destiny op unieke wijze de grootschaligheid van een MMO, combineert met de fast-paced actie van een lineaire shooter. Dit valt het beste te illustreren met een voorbeeld. In de live demonstratie die ik voorgeschoteld kreeg, werden we gedropt in “Old Russia”, oftewel een post-apocalyptisch landschap dat ooit bekendstond als Rusland. De speler moet voor een campagne-missie een verlaten gebouw verkennen, waar naar verluidt meer informatie te vinden is over de vijand. De kans is dus groot dat je oog in oog zult komen te staan met de Fallen en de speler betwijfelt of hij deze bloeddorstige wezens allemaal in zijn eentje aankan. Daarom roept hij de hulp in van een vriendin. Deze arriveert al snel met haar ruimteschip en samen betreden ze het gebouw. Hierbij krijgen we een indrukwekkende demonstratie van de capaciteiten van de PlayStation 4 en Xbox One: de prachtige lichteffecten, hi-res textures en special effects vliegen je bijna letterlijk om de oren. Het tweetal knalt zich een weg door het gebouw en wanneer ze eenmaal buiten zijn, vliegen er plotseling vier gigantische ruimteschepen over. Ze besluiten vlak boven je hoofd te landen en jij weet: het is de hoogste tijd om te herladen.

Dit soort “public events” zijn aan de orde van de dag in het universum van Destiny. Want hoewel iedere speler of groep spelers zijn eigen doel heeft, is het tijdens public events zake om massaal samen te werken. Wanneer er dus een ruimteschip met vijanden landt, zullen spelers vanuit alle uithoeken aan komen rennen om het vuur te openen op deze wezens. In zulke gevallen geldt, net als in de echte wereld: in je eentje kun je veel bereiken, maar met samenwerken bereikt iedereen het meest.

Onbekommerd knallen

Samenwerken is natuurlijk leuk, maar je bereikt nog niets wanneer je niet over een flinke dosis firepower beschikt. Gelukkig is er aan schietgerei in Destiny geen tekort. Je kunt te allen tijde drie verschillende typen wapens met je meedragen: primary (de bekende assault rifles), special (wapens die aansluiten bij jouw speelstijl) en heavy (voor de gevallen waarin je binnen korte tijd veel schade moet aanrichten). Hierbij houden de customization-opties overigens niet op: ook je eigen personage is tot in de details aan te passen. Naast een klasse kun je ook uit een uitgebreid scala aan rassen kiezen, om vervolgens de kledingkast in te duiken en de juiste outfit uit te zoeken. Dit moet ervoor zorgen dat geen enkel personage er hetzelfde uitziet en dat iedereen tijdens de strijd zijn eigen specialiteiten en krachten heeft. Toen een aanwezige journalist vroeg of het uiterlijk van je personage mettertijd zal veranderen, afhankelijk van de gevechten waaraan je hebt meegedaan en de keuzes die je hebt gemaakt, vroeg de Bungie-dame aan haar collega: “uuhmm, are we allowed to talk about that yet? No? Well, okay then: no comment.” Dat zegt genoeg.

Voorlopige conclusie

Destiny belooft revolutionair te worden. Zelden zag ik een game die zo groot en tegelijkertijd ook zo springlevend is. Er is altijd wel wat te doen en zeker wanneer je de game samen met een stel vrienden speelt, kun je rekenen op eindeloos speelplezier. Helaas waren er nog flink wat onderwerpen waar Bungie op zijn Gamescom-presentatie nog niet over mocht praten, waardoor ik nog met de nodige vragen zit. De grootste vraag die momenteel echter op mijn lippen brandt, is: wanneer mag ik nou eindelijk zelf in het universum van Destiny duiken?!

  1.   
    Ghostgamer's avatar

    ik ben altijd al een Halo fan geweest nu is iets anders Destiny is ongeveer zoals starwars online of toch in de naard maar dan veel beter 🙂

  2.   
    Sa.'s avatar

    Ziet er tof uit! 🙂

  3.   
    Carcass's avatar

    Dit zijn de games waardoor ik blij ben met de nieuwe consoles. 😀

  4.   
    Rudizo18's avatar

    ik ben een die hard halo fan en word vast ook een die hard Destiny fan ^^

  5.   
    krakekou's avatar

    ziet er best wel cool uit