Xbox Live middel om Mod-chips tegen te gaan

Op dit moment is in Amerika het Beta-testen van Xbox Live in volle gang. Voordat je officieel Beta-tester kon worden, moest je echter eerst een 14-pagina’s tellende gebruikersovereenkomst van Microsoft tekenen. Jij en ik zouden waarschijnlijk meteen ons krabbel hebben gezet om Xbox Live nu mee te mogen maken, maar sommige mensen hebben blijkbaar toch het geduld om het te lezen. Er stond namelijk iets opmerkelijks in.

Eerder had Microsoft aangekondigd Mod-chips niet op te sporen met Xbox Live. Waarom wisten we toen niet echt, want het is een grote verliespost voor de gamesindustrie. Dat hebben zij nou blijkbaar ook door, want in de gebruikersovereenkomst in Amerika staat ook het volgende stukje (letterlijk vertaald):

Toegang tot Xbox Live mag alleen met een ongemodificeerde Xbox, met als uitzondering de door Microsoft erkende uitgevoerde reparaties en/of upgrades. Elke poging tot het uit elkaar halen, decompilen, modificeren, of anders dan waar de hardware en software voor is gemaakt en geen toestemming voor is gegeven door Microsoft is niet toegestaan

In vervolg daarop is te lezen dat Microsoft recht heeft om alle Xboxen te scannen, om te zien of deze overeenkomst ook wordt nageleefd. Verder wordt er nog gezegd dat Microsoft het recht heeft om upgrades van software neer te zetten, ter verbetering van de veiligheid van Xbox Live en Microsoft zelf.

Mod-chips zijn een medium waarmee je jouw console zodanig verandert, dat hij zonder zeuren ook gekopiëerde en import spellen afspeelt, iets wat normaal niet kan. Maar het is dus ook illegaal, en tegelijkertijd de allergrootste kostenpost die de gamesindustrie kent. Nou moet gezegd worden dat zij, de gamesindustrie, soms/meestal ook niet eerlijk tegenover ons, de gamers, zijn. Prijzen en releases die hier maanden later aankomen dan in de rest van de wereld zijn bijvoorbeeld fenomenen waar al lang over geklaagd wordt. Maar tegelijkertijg zijn er al tal van vernieuwende bedrijven en ideeën de das om gedaan door deze vorm van piratie, waar maar geen eind aan lijkt te komen. Het ziet er naar uit dat het Microsoft voor het eerst gaat lukken om tenminste een deel van de consolewereld Mod-chip-vrij te houden, en dat vinden wij eigenlijk alleen maar een goede ontwikkeling.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren