Jouw map op Xbox Live? Van Microsoft mag het!

Microsoft houdt de content op Xbox Live streng in de gaten. Het heeft User Created Content, zoals maps die door fans gemaakt worden met behulp van een map editor, nooit toegelaten, omdat het controleren van elke map ondoenlijk zou zijn. En mocht er dan content verschijnen die copyright schendt, dan hebben zo een rechtzaak aan hun broek.

Nu lijkt Microsoft haar beleid bij te stellen. Tijdens Gamefest 2007 biedt Microsoft nu wel de mogelijkheid om User Created Content via Live te verspreiden. Uitgevers mogen, als ze toestemming hebben gekregen van Microsoft, via hun eigen servers content distribueren op het “Xbox Live Silver Platform”. Uitgevers worden wel verplicht om zelf de content te checken voor ze het online gooien, maar verder hoeft er niets meer langs Microsoft.

Epic Games, groot voorstander van User Created Content, heeft meerdere malen laten blijken van mening te zijn dat Microsoft hier minder krampachtig mee om moet gaan. Dit punt is één van de redenen dat Unreal Tournament III eerst uitkomt op de PS3; Sony geeft Epic namelijk volledige vrijheid om maps, die door spelers op de PC zijn gemaakt, beschikbaar te maken op het Playstation Network. Tijdens een Q&A sessie vroeg een journalist of dat nu toegestaan is op de 360: “Even though nobody has done that, I would highly recommend that,” aldus Zsolt Mathe, een software engineer van Microsoft.

Ze zijn tijdens de Q&A sessie nader in gegaan hoe dit in z’n werk gaat en ze hebben meerdere malen herhaald dat Microsoft wel vooraf toestemming moet verlenen. Dit alles lijkt in lijn met wat Shane Kim al in Mei aangaf:

    “We have just as much interest in that space as anybody else, but I will tell you that there is a lot of value to managing the service and system the way we do on Xbox Live, versus the wild, open, supposedly open PlayStation Network. You’re going to have to be very careful about what happens and we’ll see how much responsibility the platform holder actually takes there in terms of managing that stuff.

    It’s not unlike Sony PlayStation HOME. It’s great to talk about all this, but assuming you could even build it, one of the biggest challenges is actually managing the behavior. We have a lot of experience doing this on Xbox Live and that’s part of the value proposition we bring to our customers, is that you’re going to have a great experience on Xbox Live and we take care of a lot of problems for you and don’t just say it’s the responsibility of the publisher of the responsibility of the community to manage this. We take accountability, we do that as the owner.”

  1.   
    TheDude's avatar

    Goede zaak! 🙂 Waarom ook altijd die terughoudendheid…

  2.   
    Mick.W's avatar

    TheDude schreef, "Goede zaak! 🙂 Waarom ook altijd die terughoudendheid…"

    Ze willen alles onder controle hebben 😉

  3.   
    Koen's avatar

    Van de andere kant… Dalijk stopt iemand er een virus in, is je Xbox kapot 🙁

  4.   
    Ruudjee's avatar

    Koen schreef, "Van de andere kant… Dalijk stopt iemand er een virus in, is je Xbox kapot 🙁 "

    ‘Uitgevers worden wel verplicht om zelf de content te checken voor ze het online gooien, maar verder hoeft er niets meer langs Microsoft.’

    Die halen dat er dan wel uit 😉

  5.   
    Creepy's avatar

    Eigen gemaakte GoW maps van de pc versie zouden vet zijn.

  6.   
    N360Gamer's avatar

    Begrijp ik goed dat je dan geen MCpoints meer hoeft te betalen met dit soort extra content?? Want dat zou echt rete vet zijn 😆 , dan mag Bethesda van mij de Shivering Islands content voor Oblivion ff gratis maken 😆

  7.   
    Tom's avatar

    Lijkt me erg vet, meer vrijheid op/rond/om XBL is top. Ik wacht nog steeds op een browser functie en misschien wel een soort screenrecorder voor games? Mogen die er niet komen, dan gaat het iig wel de goede kant op met dit soort toelatingen.