2008 Fast Forward: Street Fighter IV

Street Fighter II is legendarisch. Het is de blauwdruk van elke vechtgame sindsdien. Het introduceerde combo’s, unieke moves voor elk personages en graphics als nooit te voren. Met de ongekende populariteit van deel 2 leek het succes van Street Fighter III: Third Strike zowat gegarandeerd, maar na een onverwachte flop had Capcom geen zin in deel 4. Net toen alle hoop bij fans vervlogen was, kwam Capcom vorig jaar oktober met een spetterende trailer om de comeback van Street Fighter aan te kondigen. Treedt deze sequel in de voetstappen van zijn legendarische voorgangers of is het “to little, to late”?

Keiharde comeback
Street Fighter is een belangrijke franchise met een grote schare fans, dus heeft Capcom besloten niet aan de basis van de gameplay te gaan sleutelen. Het blijft een 2D fighter met het bekende arsenaal aan moves. Je kan nog altijd blocken, waarbij de aanval die je blockt een beetje schade doet, je kan schoppen, je kan slaan en ook de unieke aanvallen bij ieder personage zijn behouden gebleven. Het is een hommage aan Street Fighter II, dus veel van de personages en moves uit die game zullen terugkeren. Het team dat Street Fighter IV maakt bestaat bijna volledig uit de mensen die Street Fighter II hebben gemaakt en ze zien die game als een bijbel waarop ze verder bouwen.

Toch is niet alles heilig. Nieuw zijn twee meters: de combo meter en de zogenaamde ‘Revenge Gauge’. De eerste vult langzaam als je de tegenstander treft met meerdere stoten achter elkaar, de tweede als je geraakt wordt. Als één van die meters hoog genoeg is gekomen kan je speciale aanvallen uitvoeren. De Revenge Gauge bestaat uit vier kwarten en je kan wachten tot hij helemaal vol zit voor een ‘ultra move’ of eerder een paar minder sterke moves gebruiken om het gevecht in jouw voordeel te beslechten. Dit maakt allemaal deel uit van een nieuwe aanpak om Street Fighter agressiever te maken. Vooral in deel 3 lag de nadruk erg sterk op verdediging, maar dat gaat met deel 4 veranderen. Nieuw is dat er een andere manier is om aanvallen te ontwijken, naast springen. ‘Saving’ is een nieuwe manier om een aanval volledig af te schermen en dan door te stoten. Je drukt de twee punchknoppen op het goede moment in om de aanval teniet te doen en dan word je tijdelijk onoverwinnelijk, zodat je zelf klappen uit kunt delen. Op zo’n moment draaien de rollen van offensief en defensief bliksemsnel om.

[SCREENSHOTS]
Voor veteranen en groentjes
Die dynamiek van snelle klappen en de constante wisseling tussen offensief en defensief moeten elk gevecht in SF IV tot de laatste seconde spannend houden. De eerder genoemde Revenge Gauge is er zodat als één speler veel klappen vangt hij toch een spetterende comeback kan maken. Er is nu al kritiek van fans dat dit het te makkelijk zou maken voor nieuwkomers, want die super en ultra moves vereisen bijna geen timing of precisie. Capcom heeft daarop gereageerd dat niets vast staat en dat deze elementen eruit gesloopt worden als ze de basis gameplay verstoren. Ook heeft Capcom beloofd de game zoveel tijd te geven als ze nodig acht, dus fans kunnen rustig naar bed vanavond.

Sinds de introductie van Street Fighter zijn er veel nieuwe gamers bijgekomen en oude fans bij de serie weg gegaan. Ook zij moeten kunnen genieten van SF IV. Daarom heeft het team veel aandacht besteed aan de scherpe, intuïtieve controls die voor veteranen en nieuwelingen makkelijk op te pikken zijn. Street Fighter heeft nooit een excessief aantal moves gehad, maar draaide juist om de perfecte balans tussen de paar moves per personage. Daarom is het ook zeer geschikt om mee te beginnen, voor mensen die nog nooit een vechtgame hebben aangeraakt.

Hadouken!
Men was verrast toen Capcom Street Fighter IV aankondigde en niet zonder reden. De uitgever neemt namelijk een groot risico door een serie van deze grootte na jaren radiostilte alsnog een echte sequel te geven. Gelukkig ziet het er naar uit dat Street Fighter weer rake klappen uit gaat delen, want de hoeveelheid aandacht die aan iedere pixel wordt besteed is ongekend. Daarbij is Capcom bereid om de game zoveel tijd te geven als nodig is om een topper te worden. Dus nu allemaal samen: HADOUKEN!

Street Fighter IV verschijnt mogelijk dit jaar, waarschijnlijk voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Neolite's avatar

    Doe mij maar een 3d fighting game, ben ondertussen alhelemaal gewend aan al dat 3D 🙂

  2.   
    TheDude's avatar

    Volgens mij wordt het een beetje een mix van 2D en 3D (hoewel 2D als gameplay overheerst). Ben benieuwd of ze hier wat moois van weten te maken. 8)

  3.   
    RinusReetRidder's avatar

    Leuke preview, street fighter is ook echt zo’n klassieke arcadehal game. 😀

  4.   
    Fawaka-W's avatar

    ben benieuwd of dit spel nog wel gaat opvallen tussen Tekken en Soul Calibur…
    Bne zelf een GROOT streetfighter fan (al vanaf deel 1 op de NES) maar stiekem verheug ik me toch meer op de HD remake van streetfighter turbo die op de psstore en xboxlive marktplace komen..

  5.   
    PaNNa's avatar

    Wel mooie acties , de screenshots zijn niet mis.. maar Tekken daarin tegen zal beter opboksen geloof ik.