2008 Fast Forward: The Agency

We hebben nu wel genoeg MMO’s gezien die een variant zijn van Middle Earth. We hebben nu wel genoeg elven voorbij zien komen. We kunnen alle soorten magie nu wel dromen. The Agency is de bom die dit genre zal doen ontploffen in drie… twee… één…

On Her Majesty’s Secret Service
Toen Sony Online Entertainment (SOE) klaar was voor een nieuw project, wilde ze iets anders maken dan de zoveelste MMO. Niet alleen was het team moe van de fantasy-setting, ook wilden ze hun nieuwe project niet baseren op de structurele blauwdruk van World of Warcraft en EverQuest. De bijlen zijn de deur uitgegaan, samen met de tovenaren en de elven. In hun plaats zijn er sportauto’s, snipers en schaars geklede dames gekomen; The Agency gaat over het leven als superspion. Je moet als geheim agent kiezen tussen de concurrerende organisaties UNITE en ParaGON. Van jouw werkgever krijg je diverse opdrachten: vermoord een dictator in Zuid-Amerika of steel een koffer met informatie in Londen. Vanaf de eerste minuut dat je het spel induikt, krijg je al de kans om dames te versieren, schurken te doorzeven met kogels en je aanzien als topagent te vergroten.

[SCREENSHOTS]
Licence to Kill
Experience krijg je niet door het doen van opdrachten. Het enige wat je krijgt is aanzien en een dikke loonstrook. Je levensmeter zal dus niet magisch groeien na het slachten van een bepaald aantal vijanden. Die blijft het hele spel lang ongeveer gelijk. Dat doet SOE om de shootergameplay niet uit balans te brengen. Want een stuk lood in je hersens is altijd slecht, ongeacht hoe hoog je level is. Dit betekent niet dat je als veteraan geen voordeel hebt tegenover groentjes. Je hebt natuurlijk een flink zakcentje gespaard om wat coole gadgets en wapens mee te kopen, dus iemand van level één die iemand van level dertig aanvalt maakt geen schijn van kans.

Met The Agency introduceert SOE een “You Are What You Wear”-systeem. Dit is een flexibele vervanger van het class-systeem. Als je de rambo uit wilt hangen, pak je een kogelvrij vest uit de kast; als je je als een stille schaduw voort wilt bewegen, trek je iets lichters aan; als je van dichtbij er tegenaan wilt gaan, kies je een AK; als je het gevaar liever ver weg houdt, kies een sniper. Zo kun je zelfs op een hoger level van class en dus speelstijl wisselen.

The World Is Not Enough
Een belangrijk deel van The Agency is het opbouwen van je eigen Agency. Je richt hierbij een eigen geheime organisatie op. Andere mensen kunnen zich bij je aansluiten en samen met jou meestrijden voor de wereldheerschappij. Niet alleen mensen kunnen zich aansluiten, je krijgt ook computergestuurde volgelingen. Die kan je op missies sturen of opdrachten geven. Bijvoorbeeld: als je een belangrijke missie krijgt, geef je even snel de opdracht om een scan te laten maken van het gebied waar je moet zijn of je stuurt er eerst een volgeling op af om de stroomvoorziening plat te leggen. Maar zelfs jouw volgelingen zijn niet perfect en kunnen bijvoorbeeld gekidnapt worden tijdens een opdracht. Dat betekent voor jou weer een leuke missie om de volgeling de redden van een zekere dood.

Samen door de straten van Parijs sluipen is een beeld wat iedereen aanspreekt en dankzij de lagere drempel in The Agency is het ook een ervaring die iedereen kan ervaren. Ook als je niet elke dag een uur achter je PS3 wilt zitten. De game is meer actiegericht, wat de gemiddelde PS3-bezitter misschien meer aanspreekt dan abstracte trollen en elven. Spionnen opgelet, dit zou nog wel eens dé MMO van 2008 kunnen worden.

Jouw missie met The Agency begint in de loop van 2008 exclusief op de Playstation 3.

  1.   
    TheDude's avatar

    Vet grafisch (cell-shaded) stijltje. Kan best wel eens een erg leuke MMO gaan worden. 8)

  2.   
    Mouse's avatar

    ziet er wel cool uit 🙂 maar jammer dat ik geen ps3 heb 🙁 😛

  3.   
    RinusReetRidder's avatar

    Klinkt vet, een goede MMO voor de PS3 is nooit weg. 🙂

  4.   
    Carmen07's avatar

    Leuk idee, afwachten of het een succes kan worden.

  5.   
    theis's avatar

    klinkt leuk maar, als mensen je agency kunnen joinen, hoe geheim is ie dan eigenglijk 😉

  6.   
    Odys's avatar

    respectgamer schreef, "klinkt leuk maar, als mensen je agency kunnen joinen, hoe geheim is ie dan eigenglijk 😉 "

    Voor de rest van de computergestuurde wereld topgeheim 😉

  7.   
    Soviet OsakaHugger's avatar

    Odys schreef, "

    ”respectgamer” schreef, "klinkt leuk maar, als mensen je agency kunnen joinen, hoe geheim is ie dan eigenglijk 😉 "

    Voor de rest van de computergestuurde wereld topgeheim 😉 "

    Helaaswel 🙁