2008 Fast Forward: Too Human


Benodigdheden: een handvol enge monsters, een lichtelijk achterhaald verhaal, een grote bak aanpasbare wapens, een vleugje sci-fi thema, een pinkje mythologie en uiteraard: liters en liters vers bloed. Even in de blender en voila: Too Human. Wat is ons voorlopige oordeel over deze mix?

Liters bloed
Too Human is al tijden in ontwikkeling: allereerst in de vorm van vijf CD’s voor de PlayStation en na vele malen opkopen komt Too Human definitief uit op de Xbox 360, als een trilogie. Met behulp van hoogstaande screenshots en enkele korte in-game filmpjes kunnen we concluderen dat de game bijna af is. Top, want allemaal willen we natuurlijk wel deze mix aan goede spelelementen uitproberen. De trailers maken ons al lekker met veel geweld en de ene gruwelijke moord na de ander. Too Human wordt dan misschien niet de meest innovatieve game van 2008, maar met een kern die voor een groot deel bestaat uit succesvolle elementen uit andere games, kan het eigenlijk al niet meer fout gaan.

Mythologie
In Too Human bespelen we Baldur, die (hoe verrassend) de wereld moet redden van de ondergang. De mensheid staat namelijk op het punt om verslonden te worden door oprukkende, gevaarlijke machines. De Noorse goden, die in Too Human volledig aangevuld worden met RoboCop-stijl harnassen, hebben de taak op zich genomen om de machines te doen terugdeinzen. Baldur is de zoon van de Noorse god Odin en samen met enkele andere goddelijke Noormannen gaat hij de klus klaren. Kortom, niks nieuws onder de zon. Weliswaar spreken we van een game rijkelijk gevuld met bekende Noorse goddelijkheden, maar het verhaal is duidelijk al achterhaald.

Ironisch genoeg willen de machines zich met het bloed van de mensheid meer menselijk gaan gedragen, terwijl de goden steeds meer gebruik maken van technologie en dus zichzelf meer als machine zullen gedragen. Erg opmerkelijk, maar zolang we maar geen anti-climax te zien krijgen in deel drie, vind ik het allemaal best.

[SCREENSHOTS]

Geen eind, nooit niet
Too Human laat het natuurlijk niet alleen bij hack and slash. De game wil zich ook bewijzen als een RPG en wat is een Role Playing Game zonder roles? In Too Human hebben we de keuze uit vijf verschillende classes met elk hun verschillende specialiteiten. Eens in de zoveel tijd krijg je de kans om één van je abilities te levelen. Het is echter onmogelijk om alles volledig up te graden, wat wil zeggen dat gamers zich echt zullen moeten specialiseren in Too Human.

Ook qua wapens zit het helemaal snor in Too Human, want ons werd namelijk tijden geleden al veel beloofd: van klassieke dualwield zwaarden tot mensgrote hamers, en van simpele pistooltjes tot over-the-top lasers. En dat allemaal nog eens volledig naar wens aan te passen. In combinatie met de goede items, rolkeuze én co-op partner ben je nagenoeg onverslaanbaar en houdt de lol maar niet op. Zolang de community geïnteresseerd blijft, is developer Silicon Knights zelfs bereid om downloadbare expansion packs te maken, waarin we nog veel meer nieuwe classes, wapens en tools voorgeschoteld krijgen.

Omdat de developers vooraf al wisten dat dit spel een trilogie zou worden, hebben ze daar direct op ingespeeld. Zo werd laatst bekend dat we in deel 1 tot en met level 50 kunnen levelen, deel 2 daar nog eens 50 levels bovenop doet en de ultieme finale dat proces nogmaals herhaald. Het komt er dus op neer dat wanneer je alledrie de games in je bezit hebt, er maar één savegame zal zijn. Niet alleen een slimme financiële zet, maar daarnaast kan dit idee de lat hoger leggen voor andere franchises. Samen met de te customizen wapens, levelbare classes en open omgevingen lijkt het alsof er geen eind aan Too Human kan komen. Laten we in ieder geval hopen dat het zo is.

Too Human zal ergens in 2008 uitgebracht worden voor de Xbox 360.

  1.   
    RinusReetRidder's avatar

    Klinkt erg veel belovend, nu nog maar afwachten of ze het ook gaan waarmaken. 🙂

  2.   
    )GN(-Erik's avatar

    Hack en Slash Shooters zijn vet!!!

  3.   
    Neolite's avatar

    Ik wacht hier al zo lang op, nu maar hopen dat ie snel komt 😉

  4.   
    Tom's avatar

    neolite schreef, "Ik wacht hier al zo lang op, nu maar hopen dat ie snel komt 😉 "

    Als ik het goed heb, is deze game al vijf jaar lang in ontwikkeling. Dat wachten zou dus goed kunnen, ja. 😉