2009 Fast Forward: Damnation

Damnation is de eerste game van Blue Omega Entertainment, die onder de vleugels van Codemasters deze sci-fi shooter ontwikkelt. De mannen van Blue Omega lijken genoeg ideeën te hebben om in een game te stoppen. Of dat ergens heen gaat, lees je in deze Damnation Fast Forward.

Damnation was oorsrponkelijk een mod voor Unreal Tournament 2004, gemaakt voor de eerste “Make Something Unreal”-competitie van Epic Games. De mod won de tweede plaats en werd opgemerkt door Codemasters, die besloot er een volwaardige game van te maken.

Verhaal
Damnation is gebaseerd op het zogeheten steampunk genre, waarbij sci-fi/fantasy verhalen geplaatst worden in een tijd waar stoommachines de dienst uitmaken. Het verhaal draait om een hoofdpersoon die het tegen een grote industrialist op moet nemen. De game speelt rond het begin van de 20ste eeuw in een wereld waar de Amerikaanse burgeroorlog langer duurde dan in onze wereld. De Verenigde Staten en de Confederatie staan lijnrecht tegenover elkaar en de grote boze industrialist wil voor eens en altijd met beide korte metten maken om zo de macht te grijpen. Aan jou de taak om dat tegen te gaan.

Omdat de game in het steampunk genre valt, zullen veel stoommachines en andere “antieke” innovaties een grote rol spelen. Zo zijn er voertuigen die net zo goed als je personage gebruik kunnen maken van de verticaliteit in de levels. De ontwikkelaar heeft al gezegd dat zichtbare paden in de game nog steeds tot drie uur kunnen duren om te bewandelen. Voertuigen zijn dan ook meer dan welkom om de weidse levels te verkennen.

[SCREENSHOTS]
Gameplay
De game is een mix van een shooter en een adventure game. Verwacht dus enorme levels die vol zitten met vijanden. Je bent altijd onderweg én aan het schieten. Daarnaast heeft ontwikkelaar Blue Omega Entertainment veel energie gestoken in verticaliteit. Dat wil zeggen dat elk level niet alleen naar voor en naar achter uitstrekt, maar ook naar boven en naar beneden. Dat betekent veel ladders, richels, touwen en steigers waarlangs je zult moeten klauteren. Dit gebeurt zowel in eerste als derde persoons perspectief.

In de multiplayer is er veel aandacht besteed aan het overbrengen van het gevoel van vrijheid uit de singleplayer campagne. Ook in multiplayer is er dus veel verticaliteit en is het van belang dat je goed gebruik weet te maken van de omgeving om uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen. Aangezien je vijanden van alle kanten kunnen komen ben je nergens veilig. Een mooie innovatie van Blue Omega Entertainment is de zogenaamde Spirit Vision. Met een druk op de knop zie je dan al je tegenstanders rood oplichten terwijl de rest van het level blauwig wordt. Dat moet een handig anti-camp middel zijn!

Voorlopige conclusie
Met zijn roots in de mod community lijkt Damnation een gouden toekomst tegemoet te gaan. Dat deze formule succesvol is blijkt wel uit Counter-Strike en Team Fortress, die ook ooit als mod begonnen. Daarnaast heeft Damnation alles in huis om een topper te worden. Grote levels, urenlange gameplay en bovendien een flinke dosis actie. Hou je ogen dus open voor Damnation.

Damnation zal op 24 februari uitkomen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.

  1.   
    BobbieG's avatar

    EDIT:
    Deze Fast Forward doet me zo denken aan Fallout 3 😛

  2.   
    Ika Q's avatar

    pining schreef, "Deze review doet me zo denken aan Fallout 3"

    Het is geen review

  3.   
    nickykolkie's avatar

    lijkt me niet zo’n leuke game 😛

  4.   
    Pumbajeffrey's avatar

    Hmm zou er dan eindelijk een shooter komen met echte hoogtes etc? (dus niet een paar verdiepingen?). ziet er overigens wel gaaf uit, kreeg echt even kriebels bij pic. 3 (heb hoogtevrees) dus als ze dat tijdens het spel vast kunnen houden is het wel errug gaaf.

    Edit: dat oplichten klinkt wel erg ‘haze’ig

  5.   
    )GN(-Erik's avatar

    Deze komt zeker weten wel op mijn lijstje 😛