2009 Fast Forward: Heavy Rain

Van Heavy Rain: The Origami Killer weten we eigenlijk nog heel weinig, maar wat mij betreft hoeft iedereen maar één ding te onthouden: dit wordt een van de meest indrukwekkende games in jaren!

Interactieve film
Heavy Rain is het nieuwste project van de Franse ontwikkelaar Quantic Dream, die we onder andere kennen van Fahrenheit (Indigo Prophecy). In Fahrenheit draaide het spelen vooral om een sterk verhaal, keuzes en emoties, iets wat men nog sterker aan bod zal laten komen in Heavy Rain. Een veelbelovend vooruitzicht dus…

Een groot verschil tussen Heavy Rain en Fahrenheit is de insteek van het verhaal. In Fahrenheit kwamen er nogal wat occulte en bovennatuurlijke zaken aan bod, terwijl Heavy Rain echt een menselijke game moet worden. Persoonlijk, emotioneel en gericht op echte mensen met echte problemen. Dit alles zal in de vorm van een lange, interactieve film worden gegoten, waarbij je naar verluidt een zestigtal scenes zult beleven.

In het duister
Tijdens de Leipzig Games Convention kregen we al een zeer indrukwekkende impressie van Heavy Rain, waarover je meer kunt lezen in onze Leipzig-preview. De scene die men destijds liet zien was echter speciaal opgezet voor verschillende evenementen en presentaties, waardoor we nog altijd in het duister tasten over de daadwerkelijke verhaallijn van Heavy Rain. We hebben echter genoeg kunnen leren van deze demonstratie.

Zo zijn keuzes ontzettend belangrijk voor het verloop van het verhaal en dus ook de uitkomst van de game, maar volgens David Cage, de baas van ontwikkelaar Quantic Dream, bestaan er in Heavy Rain geen foute beslissingen. Zelfs als de hoofdpersoon dood gaat kan je volgens Cage gewoon verder, wat doet vermoeden dat we net als in Fahrenheit vanuit meerdere personages en perspectieven de gebeurtenissen gaan beleven. En ondanks dat de game over checkpoints beschikt, raadt Cage ons aan gewoon door te spelen en de gevolgen van onze keuzes te accepteren. Dit klinkt als een perfecte insteek voor een hoge mate van herspeelbaarheid.

[SCREENSHOTS]
Een ongekend niveau
Leren leven met je keuzes, dat kan wel eens de grootste kracht van Heavy Rain worden. Kies je voor een confrontatie, of sluip je snel ergens het huis uit? Wil je toch nog even iets onderzoeken, met als risico dat je ontdekt wordt, of ga je voor een veilige aanpak? Allemaal keuzes die je tijdens de vele scenes voorgeschoteld zult krijgen.

Verwacht overigens geen heftige shooter of andere bekende genre-elementen. Heavy Rain lijkt in een bijzonder dungezaaid genre geplaatst te kunnen worden, waarbij je vooral gebruik maakt van interactie met objecten en de omgeving. Dit wordt aangevuld met quick-time events, waarbij je zoals gebruikelijk op het juiste moment de juiste knop moet indrukken om een bepaalde situatie te doorstaan. In de Leipzig-demonstratie zagen we dit onder andere tijdens een confrontatie met een kidnapper, wat resulteerde in een spannende ontsnapping via de garage en uiteindelijk een vlotte aftocht per motor.

Ten slotte wil ik nog even kort inhaken op het uiterlijk van Heavy Rain, al ligt het nogal voor de hand. Dit is een game met graphics van een ongekend niveau, wat straks smullen wordt voor mensen met een HD-televisie. Tranen biggelen met veel detail over een net zo gedetailleerd gezicht, regen komt met bakken uit de lucht vallen, een woonkamer is bijzonder ingericht. Allemaal visuele aspecten die de sfeer en hopelijk ook emotie ten goede gaan komen.

Voorlopige conclusie
We hebben nog maar weinig gezien van Heavy Rain: The Origami Killer, maar wat we hebben gezien was ontzettend indrukwekkend. De filmische ervaring, de werkelijk adembenemend mooie graphics, de totale sfeer die men wil neerzetten, de mysterieuze verhaallijn, de keuzes die je moet maken, de emoties die op zullen spelen… allemaal ingedriënten om een uniek meesterwerk te maken.

Zijn er dan geen valkuilen te bespeuren? Eerlijk gezegd kan ik vooralsnog niets bedenken wat er voor zou kunnen zorgen dat Heavy Rain gaat tegenvallen. Misschien dat de verwachtingen te hoog gespannen zijn of het feit dat je de game alleen als singleplayer kunt spelen. Ik ben er echter van overtuigd dat Quantic Dream kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan en straks een meesterwerk voor de PlayStation 3 gaat afleveren.

Heavy Rain: The Origami Killer verschijnt op een nog onbekende datum voor de PlayStation 3.

  1.   
    KamaraadCommunist's avatar

    Ik hou niet zo van dit genre maar als ik dit zo lees, lijkt het me wel wat..
    Jammer jammer, ik lees op het laatst dat het alleen op de PS3 komt..

  2.   
    NightHawk's avatar

    Deze game wordt echt zo ongelofelijk.

  3.   
    /DareDevil's avatar

    KLOTE!!! Deze game komt niet naar de Xbox360 🙁

  4.   
    RinusReetRidder's avatar

    Vette preview dit lijkt me een van de beste games van dit jaar 8)

  5.   
    Carmen07's avatar

    Wow dit klinkt goed. Fahrenheit was ook erg indrukwekkend en nu dus zonder die bovennatuurlijke dingen en meer emotie. 🙂

  6.   
    zombieater's avatar

    Deze wordt zkrzz vet 😀

  7.   
    Pumbajeffrey's avatar

    helaas, zo’n spel trekt me echt niet. Lijkt me wel ontiegelijk gaaf om de grafische pracht te zien.

  8.   
    nickykolkie's avatar

    word zo vet xD

  9.   
    Rise Against's avatar

    Deze game gaat echt een status zetten! Ik zit er nu toch echt wel over te denken om een ps3 te halen, met al die topgames dit jaar.

  10.   
    TheDude's avatar

    Vette preview en een hele vette game wordt dit! 😆 8)

  11.   
    calkie's avatar

    Bommeltje schreef, "KLOTE!!! Deze game komt niet naar de Xbox360 🙁 "

    kan de 360 ook niet aan

  12.   
    Chriz's avatar

    Ha, ha, ha, …. denk het ook niet!!! 😉

  13.   
    Dr. D3nVil's avatar

    Rise Against schreef, "Deze game gaat echt een status zetten! Ik zit er nu toch echt wel over te denken om een ps3 te halen, met al die topgames dit jaar."

    moet je zeker doen krijg je echt geen spijt van 😉