2010 Fast Forward: Castlevania: Lords of Shadow


Castlevania: Lords of Shadow belooft de allereerste volwaardige 3D Castlevania-game te worden. Kan ontwikkelaar MercurySteam deze belofte waarmaken of dreigt de familie Belmont uit te sterven? Dat lees je in deze Fast Forward!

Een slimme zet
Eind 2008 wist MercurySteam een nieuwe 3D Castlevania-game te onthullen. De aankondiging werd echter gedaan onder enkel de naam ‘Lords of Shadow’. Het bedrijf was bang dat de game tรฉ radicaal anders zou zijn om aan te sluiten bij de welbekende Castlevania-serie. Hetzelfde ontwikkelteam kroop op de E3 2009 daarentegen uit haar schaduw en wist Lords of Shadow wederom aan te kondigen met als hoofdtitel ‘Castlevania’. Daarnaast wist MercurySteam fans alom te verrassen door de samenwerking bekend te maken met niemand minder dan Hideo Kojima.

De beste man, bekend van het befaamde Metal Gear Solid, houdt zodoende toezicht op het project. Het gevolg hiervan mag een Castlevania-game zijn die de naam waardig is. Alhoewel, is hier traditioneel gezien nog wel sprake van een dergelijke game? Volgens de ontwikkelaar kunnen we de vraag beantwoorden met een twijfelachtige ‘nee’. Het doel is, zoals ik zojuist al hintte, om met Lords of Shadow een game neer te zetten die afstapt van de traditionele formule. Het basisprincipe resteert daarentegen nog wel.

Gelijke afkomst
We mogen zoals te verwachten weer aan de slag met een nakomeling uit de familie Belmont; in dit geval de heldhaftige Gabriel. Deze dappere zweepdrager behoort tot de Brotherhood of Light, een groep heilige ridders met als doel onschuldige mensen te beschermen van bovennatuurlijke wezens. Marie, de voormalige vrouw van Gabriel, is door een dergelijk wezen vermoord, waardoor haar ziel voor eeuwig gevangen is. Niet levend, noch werkelijk dood, begeleidt Marie de koene Gabriel door het land om hem te helpen bij zijn vele queesten.

Wat het doel van deze Belmont mag zijn? Het verwoeste land in ere te herstellen en het legendarische godenmasker te achterhalen. Dit magische voorwerp is namelijk in staat om de doden terug tot leven te wekken. Het is de prachtige interactie tussen Gabriel en zijn vrouw, die het verhaal tot leven brengt. Naast het godenmasker ligt er echter ook nog een duivelsmasker in het verschiet. Het geheel lijkt dan ook een ware strijd te worden tussen de kwaadaardige krachten regerend over het land en de strijdlustige Gabriel.

[SCREENSHOTS]
Een nieuwe richting
In tegenstelling tot eerdere 3D interpretaties weet Lords of Shadow de nadruk te leggen op God of War-achtige gameplay. Er mag hier echter geen sprake van een rip-off zijn, aangezien Gabriel zijn eigen unieke, epische aanvallen tevoorschijn weet te toveren. Dit doet hij met behulp van zijn kenmerkende kettingzweep, genaamd The Combat Cross. Dit wapen stelt de krijger in staat om op zowel korte als lange afstanden aanvallen uit te voeren. Daarnaast beschikt Gabriel onder andere over messen, staken, heilig water en een houten hamer.

Logischerwijs kunnen deze wapens gebruikt worden tegen welbekende vijanden, zoals weerwolven en vampieren. Het vijandelijk gebroed bestaat echter ook uit een groot aantal nieuwe schobbejakken. Zodoende neem je het tevens op tegen bijvoorbeeld reuzenspinnen, trollen en demonen. Verder wordt Gabriel tijdens het verkennen van de omgevingen begroet door enorme eindbazen, die qua grootte onmiddellijk doen denken aan Shadow of the Colossus. Lords of Shadow haalt zijn kracht dan ook uit diverse genres en weet deze op een uitstekende manier te combineren.

Stel je voor om in de trant van een role playing-game informatie te vergaren en queesten aan te nemen in de steden. Terwijl je verder als een ware avonturier moet klimmen en klauteren, om vervolgens diverse puzzels op te lossen. Gabriel kan zijn zweep bijvoorbeeld gebruiken als een hangtouw of grijphaak, om zichzelf uit benarde situaties te krijgen. De omgevingen zijn dan ook, mede door de sublieme presentatie, zeer interactief en spelen een rol bij het verslaan van de vele vijanden.

Voorlopige conclusie
Castlevania: Lords of Shadow kan uitgroeien tot een uitgebreide action/adventure-game, die zowel fans als nieuwkomers een welkome traktatie kan bieden. Door het toeziend oog van Hideo Kojima heb ik er vertrouwen in dat dit ook daadwerkelijk het geval wordt. Zolang MercurySteam maar hard aan de slag gaat om dit te bewerkstelligen, kunnen we met plezier uitkijken naar een volwaardige 3D Castlevania-game.

Castlevania: Lords of Shadow verschijnt eind 2010 voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    gebruiker50081's avatar

    Ziet er lekker bloederig uit ๐Ÿ˜›
    Lijkt me een vette game.
    Kan ik dit een beetje zoeken in de richting van might and magic?

  2.   
    Jonah's avatar

    Nee, dit is echt een God of War-achtige game. Het is echter geen rip-off, zoals ik al zei. Beschouw het maar als een soort Darksiders, maar dan met een persoonlijke Castlevania-sfeer. ๐Ÿ™‚

  3.   
    gebruiker50081's avatar

    Jonah schreef, "Nee, dit is echt een God of War-achtige game. Het is echter geen rip-off, zoals ik al zei. Beschouw het maar als een soort Darksiders, maar dan met een persoonlijke Castlevania-sfeer. ๐Ÿ™‚ "

    Okee dat lijkt me ook vel vet ๐Ÿ˜›
    Ik hoop op een goede demo ๐Ÿ™‚

  4.   
    craz's avatar

    Deze word zo gruwelijk vet 8)

  5.   
    )GN(-Erik's avatar

    En dan uiteindelijk zeker weer Dracula verslaan? ๐Ÿ™„

  6.   
    lucasthebest's avatar

    ziet er mooi uit ๐Ÿ˜† , kun je hier ook klimmen? als in assasin’s creed? ๐Ÿ˜ณ

  7.   
    Jonah's avatar

    lucasthebest schreef, " ziet er mooi uit ๐Ÿ˜† , kun je hier ook klimmen? als in assasin’s creed? ๐Ÿ˜ณ "

    Jazeker. Dit staat centraal in de vele puzzels in de game. 8)

  8.   
    firehopper211's avatar

    Ben benieuwd,hij ziet er best wel vet uit.

  9.   
    Xiquzor's avatar

    1 om in de gaten te houden!

  10.   
    Aftermath's avatar

    Yea! die E3 trailer was ook echt hard! ziet er echt goed uit 8)