2010 Fast Forward: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

In 2007 verraste het eigenlijk onbekende, Oekraïense GSC Game World ons met de eerste S.T.A.L.K.E.R. game; S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Het originele verhaal en de unieke setting in het radioactieve Chernobyl maakten de adventure-FPS game tot een succes. Wel kampte het spel met redelijk ernstige bugs, die soms het spelen onmogelijk maakten. In 2008 kwam er vervolgens de stand-alone uitbreiding en prequel S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky. GSC Game World gaf later aan dat Clear Sky was, wat Shadow of Chernobyl had moeten zijn; stabieler, minder bugs en up-to-date graphics. Dit deel werd desondanks minder goed onthaald, maar het bleek goed genoeg voor het doorzetten van de reeks. Op 2 februari zal daarom een volgende stand-alone uitbreiding, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, uitkomen.

The Zone
Het concept van de reeks zal hetzelfde blijven. Sinds de ramp met de kerncentrale is Chernobyl hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Niemand mag ‘The Zone’ in vanwege de kans op kokende hersenen en ook niets mag het gebied uit vanwege de verschillende mutaties die mensen en dieren hebben door de straling.

Ondanks de bewaking door het Russische leger slagen verschillende individuen, de zogenaamde Stalkers, er toch in The Zone te verkennen en monsters van vijandige planten en mutanten te verzamelen voor wetenschappelijk onderzoek. Er ontstaan verschillende kleine nederzettingen in The Zone en van hieruit wordt geprobeerd de kern steeds dichter te naderen. Hier wordt de straling steeds erger, waardoor de speler constant betere uitrusting nodig heeft om dieper The Zone in te kunnen. Door missies te spelen verdien je geld en hiermee kan de betere uitrusting weer gekocht worden.

Vervolg
Daar waar Clear Sky een prequel was, pakt Call of Pripyat het verhaal juist weer op aan het einde van Shadow of Chernobyl. Om spoilers te voorkomen zijn niet alle details van het verhaal hier uit de doeken gedaan. Het komt erop neer dat een militaire eenheid The Zone in gaat voor een doldwaas weekendje drinken en karaoke. De mutanten waarderen de zangcapaciteiten blijkbaar niet want ze komen het feestje verstoren. Veel kapotte barkrukken later heerst er complete chaos in The Zone en moet een nieuwe held, Alexander Degtyaryov van de Oekraïense Security Service, de gemoederen sussen. Om in het reine te komen moet hij The Zone verkennen en uitvinden waarom de mutanten niet van karaoke houden.

DirectX 11
Het spel zal geen grote verschillen in de gameplay kennen ten opzichte van de eerdere twee delen. Dezelfde speelstijl van verzamelen, verhandelen en upgraden is belangrijk om verder te komen. Nieuw detail is dat het spel na het uitspelen van de verhaallijn nu gewoon verder speelbaar is. Hier en daar zullen nieuwe vrienden en vijanden je pad kruisen, maar verder zal The Zone hetzelfde zijn.

Wel zijn er nieuwe ontwikkelingen te zien in de weergave van The Zone. Call of Pripyat zal met een vernieuwde X-Ray engine als een van de eerste spellen namelijk gebruik gaan maken van DirectX 11. GSC Game World benadrukt hierbij dat het gaat om enkele features van DirectX 11 en dat de verschillen tussen de DirectX versies niet zeer groot zullen zijn. Het is voornamelijk een opstapje naar S.T.A.L.K.E.R. 2, die volledig DirectX 11 zal ondersteunen.

[SCREENSHOTS]

Voorlopige conclusie
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat heeft de sterke punten van de twee eerdere games, doet grafisch een stap vooruit en heeft bovenal een nieuw verhaal. Het spel moet het vooral hebben van de sfeer en met het DirectX 11 jasje kan dit alleen maar beter worden. Het verhaal lijkt simpel, maar de vraag is of dat hinderlijk wordt. Vooral het devies ‘meer van hetzelfde’ lijkt van toepassing en dit kan zoals altijd twee kanten op.

2 februari 2010 zullen we meer weten, dan ligt S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat als PC-only in de winkels.

  1.   
    DutchFreeze's avatar

    Ik hoop zo dat deze beter word dan de vorige stalker games, dat was echt allemaal bagger.

  2.   
    MaTriX's avatar

    Ziet er allemaal mooi uit, alleen ik heb geen game PC meer en op de console komt tie niet uit.

  3.   
    Umbra's avatar

    Hoop dat ie wat beter is dan de coregame, want die trok echt op niets 🙁

  4.   
    Neolite's avatar

    Dit is toch echt wel het uiterste wat ze uit de huidige engine kunnen krijgen. En laat deze S.T.A.L.K.E.R nou eindelijk is goed te spelen zijn. In plaats van regelmatige crashes en bugs. Natuurlijk zal hij niet zo buggy zijn als de Russische versie. Die is ondertussen al verschenen en word in mijn ogen slechts gebruikt als een soort van Beta. Er gaat wel tijd zitten in het vertalen en inspreken van Russisch naar Engels, alleen dat duurt echt niet zo lang.

  5.   
    stuffedgamer's avatar

    toen de hype van STALKER 1 begon, keek ik er naar uit, toen ie eindelijk uit was heb ik er helemaal geen interesse meer in getoond. Die vervolgen mogen ze van mij ook overslaan

  6.   
    Slayer61's avatar

    Ze mogen eens echt stoppen met die STLAKER games. Ik vind ze namelijk echt bagger. Niks aan. 👿

  7.   
    biggetje's avatar

    Maar het concept is geweldig!! 😉 En met de nodige tweaks van de mod community was het heel goed speelbaar en grafisch ook erg sterk! Ik kijk er wel naar uit, maar ben vooral benieuwd naar STALKER 2…