2010 Fast Forward: Just Cause 2


In 2010 komen liefhebbers van extreme sandboxgames weer aan hun trekken, want na lang wachten verschijnt straks Just Cause 2. Gaat dit tweede deel het origineel voorbij of wordt het meer van hetzelfde? Dat lees je in deze Fast Forward…

Just Cause verscheen in 2006 en het was eigenlijk een duidelijke ‘hate it, or love it’ game. De ene groep vond het helemaal niks en zag de game vooral als een zandbak vol bugs, nietszeggende missies en weinig uitdaging. Er was echter ook een grote groep mensen die de game geweldig vond. De vrijheid, extreme stunts… het was voor hen heerlijk vermaak, zonder dat er moeilijk werd gedaan over uitgebreide verhaallijnen of andere randzaken. Just Cause 2 zal voor deze laatste groep wederom een walhalla van actie worden, maar toch denkt ontwikkelaar Avalanche Studios ook aan de eerste groep.

Veel hoofdmissies
Just Cause 2 moet namelijk gaan afrekenen met een aantal minpunten uit het eerste deel. Zo zal de nadruk veel meer liggen op primaire missies, grote opdrachten die ook de nodige variatie kennen. Veel free-roaming games geven je wel veel vrijheid, maar zadelen je daarna op met veel kleine, nietszeggende zijmissies. Dit zinde Avalanche Studios niet en dus besloot men om gewoon extra veel hoofdmissies in de game te stoppen.

Je gaat natuurlijk wel met een reden aan het werk in de game. Wederom stappen we in de schoenen van Rico Rodriguez, die vertoeft op het eiland Panau. Dit eiland is werkelijk gigantisch en kent vele verschillende zones, om ook voor wat variatie in de omgeving te zorgen. Rico is echter niet zomaar op Panau, want het blijkt dat zijn voormalige mentor, Tom Sheldon, het rechte pad heeft verlaten en zich inlaat met allemaal dubieuze groeperingen. Kortom, het is hoog tijd dat Rico de confrontatie aangaat met zijn oude vriend.

[SCREENSHOTS]

Grappling Hook
Zoals gezegd verschilt Just Cause 2 van zijn voorganger op het gebied van missies, maar ook de gameplay is de afgelopen jaren grondig aangepakt. Een belangrijke en vooral ook spectaculaire feature kreeg ik vorig jaar tijdens een presentatie op de E3 al te zien, namelijk de mogelijkheid om aan voertuigen te hangen. Het lijkt op papier een klein iets, maar in de praktijk zorgt het voor bijzonder spannende en leuke achtervolgingen. Je bent niet langer alleen maar bezig om aan vijanden te ontsnappen door keihard weg te scheuren, je kunt ze ook op diverse manieren gewoon tijdens de achtervolging proberen uit te schakelen. Rico kan bijvoorbeeld aan een rijdende auto hangen, even snel een explosief plaatsen en weer terugspringen naar zijn eigen wagen. Wat volgt is een druk op de knop, een heerlijke explosie en een vijand minder…

Bij deze actie maak je overigens regelmatig gebruik van je grote vriend: de grappling hook. Deze wegschietende haak heb je in Just Cause 2 altijd tot je beschikking en dat levert leuke mogelijkheden op. Zo kun je een vijand vasthaken aan een auto, een explosief vat of zelfs een helikopter of vliegtuig! De mogelijkheden zijn eindeloos en zorgen uiteraard ook weer voor het extreme, over-the-top sausje dat Just Cause zo leuk maakte. Je kunt de grappling hook echter ook puur praktisch gebruiken door jezelf extra snel ergens naartoe te trekken, bijvoorbeeld om het landen met je parachute wat te versnellen of om je vijanden gewoon te snel af te zijn. Ideaal bij het afrekenen met een volledige basis, vol met vijanden. Actie en spektakel gegarandeerd!

De focus
Een vraag die nog redelijk onbeantwoord is gebleven, betreft het aantal speeluren. Nu de focus ligt op hoofdmissies bestaat het risico dat je geneigd bent om vooral de verhaallijn te volgen en al snel klaar bent met de game. Volgens de ontwikkelaar kunnen we zo’n zestig grote hoofdmissies in elk geval verwachten, waardoor je al snel 15 uur bezig bent met de game. Daarnaast gaan we natuurlijk allemaal los in Panau om lekker wat chaos te veroorzaken, waardoor het aantal speeluren best op kan lopen.

Voorlopige conclusie
Just Cause 2 lijkt een zeer interessante game te worden voor veel mensen. Dit vervolg biedt meer afwisseling, meer uitdaging en meer mogelijkheden, terwijl het ook nog altijd zorgt voor de herkenbare, spectaculaire actie. Haak volledige bussen vast aan een vliegtuig, hang al schietend aan een auto, ga lekker base jumpen vanaf een hoge toren om vervolgens iedereen op de grond neer te maaien met je wapens… je kunt het zo extreem niet bedenken of het is mogelijk in Just Cause 2. We moeten er nog even op wachten, maar eind maart mogen we massaal los gaan op Panau en ik heb er ontzettend veel zin in.

Just Cause 2 verschijnt op 26 maart 2010 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.

  1.   
    JonsoN's avatar

    Interresante titel, al vond ik het eerste deel niet zo leuk, door de vele bugs natuurlijk..

  2.   
    Deja Vu's avatar

    Lekker over de top actie.

    Zeker een titel om in de gaten te houden.

  3.   
    Hitman047's avatar

    Deel 1 vond ik al geweldig, en deel 2 wordt nog beter… 8)

  4.   
    Xtremie's avatar

    Hier ik kijk ik echt gigantisch naar uit 8)