2010 Fast Forward: Resonance of Fate


De PlayStation was tot voor kort dé console voor de Japanse RPG-liefhebber. Maar sinds de PlayStation 3 uit is komen JRPG-fanatiekelingen nauwelijks meer aan hun trekken op de zwarte krachtpatser. Gelukkig lijkt 2010 met Final Fantasy XIII en White Knight Chronicles voor een ommekeer te zorgen. Ook JRPG-ontwikkelaar tri-Ace, onder andere bekend van het ietwat teleurstellende Star Ocean, doet een duit in het zakje met hun nieuwe game Resonance of Fate. Kan tri-Ace met Resonance of Fate de concurrentie aangaan met zwaargewicht Final Fantasy?

Tomatenloze tomatensoep
In Resonance of Fate zul je, in tegenstelling tot de meeste JRPG’s, geen vrolijk Japans sprookje naspelen. Zeg maar dag tegen de gekleurde en fleurige bossen, stadjes en omgevingen die je gewend bent. In Resonance of Fate staat een duistere hiërarchie centraal, waarin het klassenverschil groter is dan we zelfs van India gewend zijn. In de verwoeste wereld van Resonance of Fate staat nog slechts één stad overeind. De stad genaamd Bazel is het laatste veilige bastion voor de mensheid, dankzij een grote luchtzuiveraar die zorgt voor frisse lucht. Het verhaal van Resonance of Fate begint wanneer het mis lijkt te gaan met deze enorme filter en ook de laatste veilige haven van de mensheid ten onder dreigt te gaan en je dus begint aan je reis. Gecombineerd met duistere laboratoriumexperimenten en een totalitair regime is dit dus een mooie setting voor een episch JRPG-verhaal.

[SCREENSHOTS]

Er is alleen één ding mis met de vorige zin. De term JRPG is namelijk niet echt van toepassing op Resonance of Fate. Tri-Ace verlegt na de typisch Japans getinte spellen als Star Ocean haar focus op een meer Westerse sfeer. Vergeet magie, zwaarden en ogen zo groot als schoteltjes. In tri-Ace nieuwste spel vecht je met allerhande schietijzer in een omgeving die nog het meest doet denken aan de industriële revolutie. Een verrassende kniebuiging naar het Westerse publiek.

Matrix eat your heart out
Resonance of Fate zal behalve een nieuw jasje meer moeten bieden om een JRPG te laten slagen in het Westen. Eén van de meest prominente aspecten die een gezonde relatie tussen westerlingen en JRPG’s in de weg staat is altijd het vechtsysteem geweest. De zogenaamde turnbased actie is voor de meeste actiebeluste westerlingen veelal te langzaam en saai. Gelukkig doet ook hier Resonance of Fate zijn best om op te vallen. Gewapend met verschillende pistolen, machinegeweren en granaten bevecht je groteske monsters en ander tuig. Zaak is het om tijdens deze gevechten de meest strategische plek op te zoeken voor je karakters. In beeld staat namelijk een timer met actiepunten die langzaam wegtikt terwijl jij al rennend vijanden aan flarden schiet. Is deze timer tot nul gereduceerd dan ben je gebonden aan de plek waar je dan staat. Echt realtime kun je het niet noemen, maar het zorgt zo op het eerste gezicht gezien wel voor een stuk meer actie.

Al lopend, springend en rennend knal je á la de Matrix-trilogie bijzonder stijlvol de vijanden kapot. Verwacht echter geen schietspel, want Resonance of Fate blijft in hart en nieren wel een RPG met statistieken, special moves en alle aspecten die zo typisch voor een JRPG zijn. En daar is niks mis mee. JRPG’s bieden vaak tientallen uren aan gameplay, fantastische verhalen en genoeg strategische uitdaging om je mee te vermaken. Iets wat niet van alle spellen gezegd kan worden. Zonder uitgebreide speelsessie kunnen we echter helaas nog weinig concreets zeggen over de kwaliteit van het vechtsysteem.

Voorlopige conclusie
Na traditionele JRPG’s als Star Ocean en Infinite Undiscovery verandert tri-Ace slim van tactiek door verschillende wapens en een nieuw actievol gevechtssysteem te introduceren. Ook het grauwe Steampunk-sfeertje gecombineerd met onderdrukking en freaky laboratoriumexperimenten zorgt voor een frisse wind in het genre. Verwacht geen wereldschokkende vernieuwingen, maar wij zijn in ieder geval geïnteresseerd geraakt in Resonance of Fate. Hopelijk weet tri-Ace het tij van mindere spellen te keren en komt de ontwikkelaar met een RPG van formaat.

Resonance of Fate zal in de lente van 2010 verschijnen voor de Xbox 360 en PlayStation 3.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren