2010 Fast Forward: Singularity


Met Singularity belooft ontwikkelaar Raven Software een shooter die voor de verandering iets unieks doet. Wat dit precies mag zijn en hoe dit kan uitpakken? Dat lees je in deze Fast Forward!

Twijfel of hoop…?
Laten we wel wezen, de reputatie van Raven Software is de afgelopen jaren twijfelachtig geweest. X-Men Origins: Wolverine en Wolfenstein zijn bijvoorbeeld niet de games geworden die men had verwacht. Toch kan dit bedrijf ons in 2010 verrassen met een spetterende game, namelijk Singularity. Op het eerste gezicht een generieke shooter, al mag deze aanname direct de deur uit. Het unieke concept achter deze game is namelijk tijdmanipulatie, maar dan niet van het niveau Timeshift. In Singularity is het mogelijk om objecten en zelfs mensen te beïnvloeden over een periode van 60 jaar, want de game speelt zich van oorsprong af in 1950, maar plaatst de speler tevens in het jaar 2010!

Dit scenario speelt zich volledig af op het mysterieuze eiland “Katorga-12”, waar geëxperimenteerd is met element 99. Ten gevolge hiervan is in 1950 een singulariteit ontstaan, een ongewoonheid, die een vernietigende tijdsramp tot gevolg heeft. Alvorens deze gebeurtenis zich voordoet, reist luchtmachtpiloot Nate Renko af naar het eiland om onderzoek te doen. Bij aankomst crasht hij echter met zijn vliegtuig en komt na een korte tijd weer bij bewustzijn. Al gauw gaat hij op zoek naar zijn co-piloot, maar vindt onderweg de Time Manipulation Device (TMD). Nu Nate in staat is om de tijd te manipuleren, is het aan hem om de singulariteit te voorkomen en het eiland te redden van de ondergang.

Brute uitvoering
Zoals mijn uiting al doet vermoeden, steekt Singularity verhaaltechnisch gezien prima in elkaar. Het eiland verkeert in een constant veranderende tijdsflux, die ervoor zorgt dat de game heen en weer schakelt tussen 1950 en 2010. Door de TMD is Nate echter in staat om de ouderdom van een voorwerp ter plekke te veranderen. Afgebrokkelde monumenten en geheime boodschappen kunnen binnen enkele seconden hersteld worden, waardoor je een ware geschiedenis ziet ontstaan. Deze truc is omgekeerd ook toe te passen op levende vijanden, waardoor deze letterlijk vergrijzen in een hoopje stof en beenderen…

Dit is allemaal te bereiken door de TMD te upgraden, zodat deze sneller en krachtiger wordt. Naast het manipuleren van tijd kan de TMD ook voorwerpen oppakken en in de tijd bevriezen. Een granaat die dreigt te ontploffen, kan dus opgepakt en vastgehouden worden zonder dat er een explosie volgt. Hierbij komt ook een leuk RPG-element kijken, want hoe meer upgrades, des te zwaarder de objecten die Nate kan oppakken. In bepaalde situaties kan de TMD ook volledige schepen of immense gebouwen herstellen. Deze breken over tijd (lees: woordspeling) echter weer af, waardoor je snel moet handelen.

[SCREENSHOTS]
De perfecte balans?
In Singularity zal het vooral om de voorzichtig uitgekiende gameplay gaan. Naast de TMD heb je tevens de beschikking over talloze vuurwapens, waarbij ook enkele experimentele soorten. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen het gebruik van de TMD en je vuurwapens, want anders kom je al gauw munitie tekort. Om ervoor te zorgen dat je daadwerkelijk voorzichtig speelt en de omgevingen onderzoekt, heeft Raven Software gekozen voor een traditionele levensbar. Dit kan ik absoluut waarderen, want dit elimineert de mechaniek omtrent het moeten schuilen en wachten tot het bloed van je gezicht is afgevallen.

Als voorbeeld kun je het originele F.E.A.R. nemen, die door een levensbar de speler dwong om te zoeken naar medische pakketjes. Zodoende bevatte de game een sublieme sfeer en kon deze voor lekkere hartaanvallen zorgen. Niet dat Singularity garant staat voor dergelijke aandoeningen, al is deze wel lekker sfeervol. Dit zorgt er simpelweg voor dat het onderzoeken van de omgeving geen eindeloze taak wordt en dat de puzzels een leuke klus zijn. Als Raven Software nu dezelfde pracht en praal overbrengt naar de vooralsnog onbekende multiplayer, dan staat ons een heerlijke game te wachten…

Voorlopige conclusie
Singularity belooft een uitzonderlijke ervaring te worden. Het manipuleren van de tijd is op een dergelijke schaal nog nooit uitgevoerd, waardoor het concept in ieder geval barst van de potentie. Ik heb er stiekem dan ook vertrouwen in dat Raven Software er vast in slaagt om een stevige singleplayer af te leveren. Als we nu ook nog mensen mogen vergrijzen in de multiplayer, dan ben ik over een paar maanden hopelijk gekluisterd aan m’n beeldscherm.

Singularity verschijnt midden 2010 voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    nurie's avatar

    de potentie in het objecten verouderen en vernieuwen zie ik niet echt, zoveel kan je er ook niet mee. En granaten en kogels in de lucht bevriezen is al een keer gedaan (timeshift) dat was op zich wel leuk. Maar mogen ze nu wel met wat meer reactie vermogen brengen. Ik hoop dat het een leuke nieuwe IP wordt 😀

  2.   
    Jonah's avatar

    Je kunt de hele omgeving manipuleren, waardoor je continu van strategie moet veranderen om te overleven. Dit zorgt natuurlijk voor een toffe singleplayer, maar kan ook de multiplayer een interessante ervaring maken. 8)

  3.   
    Abbadon's avatar

    timeshift was toch ook al een vette game, maar als ze het in singularity nog een stapje hoger weten te spelen, nou dan ga ik hem wel proberen, lijkt me best vet

  4.   
    GameAC's avatar

    Het kan best wat worden, maar ik ben zeer sceptisch.

  5.   
    JonsoN's avatar

    Deze staat ook op mijn lijstje, stiekem heb ik wel vertrouwen in Raven, die 1 van mn favoriete games heeft ontwikkeld.:)

  6.   
    LittleRemco01's avatar

    Als Een Gameontwikkelaar Games Maakt Die Het Niet Goed doen Heb ik Eigelijk Geen Vertrouwen in Een Nieuwe Game .

  7.   
    DeAdSeYe's avatar

    ”LittleRemco01″ schreef, "Als Een Gameontwikkelaar Games Maakt Die Het Niet Goed doen Heb ik Eigelijk Geen Vertrouwen in Een Nieuwe Game . "

    Je bent 2 hoofdletters vergeten, doen en in. 😕 Maargoed, volgens mij wordt dit wel een mooie game, maar wil eerst de demo proberen. Maar hoe ze deze game in het daglicht zetten vindt ik echt goed gedaan, vooral met die echte gespeelde filmpjes.

  8.   
    )GN(-Erik's avatar

    Ik heb ook nog wel twijfels over deze game. De eerste trailers trokken wel mijn aandacht maar toen ik de gameplay zag in trailers vond ik het toch een stuk minder 🙄