Fast Forward 2011: Driver: San Francisco

De Driver-serie kent zijn begin met een zeer succesvol eerste deel in 1999. De latere delen wisten het niveau van het eerste vernieuwende deel echter nooit te bereiken en sinds 2007 werd het dan ook stil rondom de serie. Tijdens de E3 van vorig jaar werd echter de nieuwe Driver: San Francisco onthuld. Of deze titel de roem van het eerste deel ten dele zal vallen, lees je in deze Fast Forward…

In 1999 begon zoals gezegd de geschiedenis voor de arcade-racer Driver. De game gooide overal hoge ogen door het feit dat de racer met een zeer vernieuwend concept van het scheuren op wielen kwam. De game en de daaropvolgende titels lieten de speler namelijk los in een bepaalde grote stad, waar je kon gaan en staan waar je maar wilde. De races en andere uitdagingen die je voorgeschoteld krijgt, kon je zelf aannemen door naar bepaalde punten binnen de stad te rijden. Hierdoor had de speler veel vrijheid, wat bij veel mensen goed viel.

Een rekening die geëffend moet worden
In Driver: San Francisco stap je met de detective John Tanner, die sommigen wel van vorige delen zullen herkennen, achter het stuur. Tanner zit achter de grote crimineel Charles Jericho, waarmee hij nog een rekening moet vereffenen. Jericho is via de officiële kanalen moeilijk te vinden, dus besluit Tanner om undercover allerlei klusjes op te knappen voor andere criminelen, waardoor hij uiteindelijk Jericho zal kunnen treffen.

Naast een verhaal dat zeker wel leuk kan zijn om te volgen, gaat het vanzelfsprekend ook in Driver: San Francisco om het racen. Zoals de titel al doet vermoeden, speelt de game zich af in de vaak zonovergoten stad San Francisco. Ontwikkelaar Ubisoft biedt spelers op meer dan 200 kilometer aan grijs en warm asfalt de kans aan om de paardenkrachten te laten brommen met meer dan 120 verschillende bolides, waaronder mooie Maserati’s en keiharde snelheidsmonsters van het merk McLaren.

Racen zoals je het gewend bent
Met deze vette vehikels moet natuurlijk geraced worden, wat met Driver goed lijkt te gaan lukken. De bochten glijden heerlijk onder je wielen weg, de acceleratie verschilt lekker per auto en voetgangers proberen je met man en macht te ontwijken. Daarbij is het ook nog eens belonend om in cockpit-view te rijden, omdat het gevoel van snelheid dan extra naar voren komt. Naast de standaard race-functionaliteiten introduceert Driver met dit nieuwste deel echter ook nog een andere functie, de Shift-optie.

[SCREENSHOTS]

Deze Shift-optie is nog een beetje gehuld in een waas van vaagheid. Zoals het tijdens de E3 namelijk werd gepresenteerd, kan je door deze optie tijdens een race plotseling van auto wisselen. Huh? Precies, huh!? Dit betekent dat je bijvoorbeeld tijdens een achtervolging plotseling in het lichaam van een auto die in tegengestelde richting rijdt, kunt stappen, waarna je vervolgens de tegenstander met een frontale botsing kunt stoppen.

Coma… ?
Om deze functie binnen het spel uit te kunnen leggen, heeft Ubisoft bedacht dat John in een coma ligt. En hierdoor zou hij dan van lichaam en geest kunnen wisselen met andere bestuurders. Een vreemde uitleg, waardoor er enigszins hogere machten bijna in het vizier komen. Hoe het verhaal dan ook precies gaat uitpakken is iets waar we zeer benieuwd naar zijn. Grafisch gezien kan er daarnaast ook nog wel wat geschaafd worden aan de game, want de gameplaybeelden die we op de E3 gezien hebben, bieden nog wel soelaas voor meer.

Voorlopige conclusie
Met Driver: San Francisco hoopt Ubisoft oude Driver-fans en nieuwelingen weer bij de serie te halen. Met een leuke setting, een waarschijnlijk ook interessant en voldoende verhaal en de nodige paardenkrachten, lijkt dit ook wel te gaan lukken. Toch zijn er ook nog onzekerheden, waaronder de vreemde Shift-optie en het grafische aspect van de game. Het is dus nog enigszins afwachten wat het uiteindelijke resultaat zal zijn, maar vooralsnog lijkt het wel interessant te gaan worden. Met een releasedatum ergens dit jaar is er nog genoeg tijd voor Ubisoft om ons van deze game te overtuigen.

  1.   
    ms13694's avatar

    Dat coma-ding klinkt leuk

  2.   
    Houserz's avatar

    Dit spel word echt een flop!
    een detective in coma die van lichaam kan switchen en dan onschuldige burgers tegen de auto’s van criminelen aan laten crashen??
    Hou toch op man!
    maak dan gewoon een race spel

  3.   
    Hitman047's avatar

    Houserz schreef, "Dit spel word echt een flop!
    een detective in coma die van lichaam kan switchen en dan onschuldige burgers tegen de auto’s van criminelen aan laten crashen??
    Hou toch op man!
    maak dan gewoon een race spel "

    Helemaal mee eens! Maar was dat niet precies de reden dat Ubisoft de zaak overnam en de game voor onbepaalde tijdd uitstelde?! 😉

  4.   
    squidgyboy's avatar

    bagger geef mij maar het orgineel en maak daar een remake van

  5.   
    FRENZY 14's avatar

    creatieve bloedarmoede…..

  6.   
    Cirdan's avatar

    Driver was leuk in de tijd dat je 3d kon autorijden.. nu, is de concept helemaal overgenomen door anderen games die ook nog beter zijn.

  7.   
    Rijstekorrel's avatar

    Ik ben erg benieuwd naar dit spel 😀

  8.   
    Slayer61's avatar

    Dat ‘Shift ability’ vind ik eerlijk gezegd niks aan. Zolang de game er maar niet veel te makkelijk van wordt. Voor de rest ziet het er wel oké uit, maar ik als een Driver fan ben hier niet echt van onder de indruk…

  9.   
    cookymonster's avatar

    ik had het liever zonder dat coma gedoe gehad