Fast Forward 2012: Kingdoms of Amalur: Reckoning


2012 staat alweer voor de deur en ook het komende jaar belooft fantastisch te worden. We kunnen weer ontzettend veel nieuwe games verwachten en net als vorig jaar laten de redacteuren van GamersNET jullie weten waar zij het meeste zin in hebben. December en januari staan dan ook in het teken van de Fast Forwards 2012 en vandaag vertelt Koen jullie meer over de gloednieuwe RPG van Electronic Arts.

De RPG-liefhebber zal in februari nog lang niet klaar zijn met Skyrim, maar dan breken er alweer drukke tijden aan: in het eerste kwartaal verschijnen onder meer Diablo 3 en Mass Effect 3. Naast die laatste titel brengt Electronic Arts in dezelfde periode nog een RPG uit, namelijk Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Grote namen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Kingdoms of Amalur: Reckoning (in het vervolg Reckoning genoemd) is bedacht door Ken Rolston, de lead designer van Morrowind en Oblivion, en best-seller-auteur R. A. Salvator en wordt ontwikkeld door 38 Studios en Big Huge Games. Reckoning is het allereerste project van 38 Studios; Big Huge Games heeft onder andere de successen Rise of Nations en diens uitbreidingen op haar naam staan.

Reckoning is een open-wereld singleplayer-RPG die zich afspeelt in Amalur, een kleurrijke fantasy-wereld die door de vrolijke en felle pasteltinten doet denken aan Fable, maar in werkelijkheid ligt de toon echter wat zwaarder en lijkt de sfeer van Reckoning meer de wereld van The Elder Scrolls, wat ongetwijfeld het gevolg is van Rolstons rol binnen het project. Deze bedrukte sfeer is het gevolg van een verloren strijd tegen een godenmacht. Eigenlijk hadden de bewoners van Amalur nooit de hoop om te winnen, hoe bestrijd je immers tegenstanders die niet dood kunnen?

Geen vaste skill tree

De game kent een traditionele opbouw waarin je begint als een zogenaamde blank slate die overigens op het eerste gezicht gestorven lijkt, maar kennelijk opstaat uit de dood. Vervolgens kies je uit één van de vier rassen jouw karakter. Het unieke aan deze game is dat je geen vaste skill tree hebt, waardoor je niet vanaf het begin vast zit aan je keuzes. In de loop van de game speel je verschillende destinies (specialisaties) vrij door vaardigheidspunten te investeren. Echter, deze punten kun je achteraf gemakkelijk toewijzen aan andere specialisaties, waardoor je tijdens de game van een tovenaar kunt veranderen naar iets geheel anders als een ridder.

Om nogmaals de vergelijking aan te gaan met Fable: in die game ben je gewend om tijdens combat vooral op een bepaalde knop te blijven drukken, maar in Reckoning heb je de beschikking over twee wapens, waartussen je snel kan wisselen, een dash en een heleboel verschillende magische krachten. Uiteraard speelt tijdens het vechten timing een belangrijke rol en zul je af en toe ook te maken krijgen met quicktime events.

[SCREENSHOTS]

Voorlopige conclusie

Ik moet eerlijk bekennen: ik ben geen fanatieke RPG-speler, je kunt mij gerust een noob op dat gebied noemen. Desondanks kan ik altijd genieten van de prachtige en uitgebreide werelden die ontwikkelaars weten te scheppen in RPG’s en ik verwacht dat dit met Reckoning niet anders zal zijn. De game is veel gericht op actie en het vernieuwende en uitgebreide vechtsysteem komt dit zeker ten goede. Daarnaast belooft EA ons meer dan honderd uur aan speelplezier, met sowieso twintig uur hoofdverhaal en vijftig uur aan sidequests. Dit maakt Amalur een wereld om je in te verliezen.

Kingdoms of Amalur: Reckoning verschijnt op 10 februari 2012 voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Ika Q's avatar

    Ziet er zeker goed uit, deze game staat al een tijdje op mijn lijstje. 8)

  2.   
    Oldsk00ll's avatar

    Doet mij denken aan Fable 1 dus tot nu toe lijkt het me leuk 8)

  3.   
    toqeer's avatar

    dit ziet er wel vet uit vechtsysteem is vet 🙂