Er waren ideeën voor steden en bossen in Journey

Volgens Jenova Chen, medeoprichter van ontwikkelaar thatgamecompany van flOw en Flower, waren er voor de nieuwste game, Journey, ideeën om steden en bossen te implementeren. Dit werd echter verworpen om het overzicht te behouden, wat er in een woestijn wel is. Journey is immers online met andere spelers door te spelen en door steden en bossen in de game te plaatsen, zou je al snel andere spelers kwijtraken.

We wanted an emotional connection between the two players. When everyone feels powerful, it’s less likely they’ll socialize. For Journey we wanted to create an environment where, rather than ‘how do I use my power on the other guy?’, it’s, ‘hey there’s another human being. I haven’t seen another human being in a while.’ To me this is more social than a social game.
Deze elementen werden dus te druk bevonden en de developer hield het bij de woestijn. Dit heeft te maken met de band die spelers zouden krijgen tijdens het spelen. Spelers zien elkaars naam niet, dus het is een anonieme sessie, maar als je elkaar kunt blijven zien en elkaar kunt helpen, wordt zo’n band sterker, aldus Chen. Een belangrijk onderdeel in Journey.
Initially we thought, what if it’s forest, mountain trail, or a city? The problem is the background is so complex, it doesn’t help to see the players. If you put two players in a desert, they pop out. Visually it gives a much stronger sense of the relationship between the characters.
Bovendien is er gesproken over de speelduur. Je kunt uren verdwalen in de game, maar Journey is ook binnen twee à drie uur uit te spelen, wat volgens Chen genoeg is om te kunnen vertellen wat ze met Journey wilden vertellen. Filler-content zagen ze bij thatgamecompany ook niet zitten, omdat mensen betalen voor de ervaring. Wel extra content bieden vindt Chen respectloos.
We don’t want to add any filler, because people are paying money to experience that. If we add filler, that’s disrespect.
Een vervolg lijkt er ook niet aan te komen, omdat Journey compleet zal aanvoelen. De wereld lijkt net op een Japanse tuin, waarbij weggelaten is wat weg kon en alleen het belangrijkste is overgebleven.

Journey is voor PlayStation Plus-leden vanaf vandaag te downloaden. Gamers zonder Plus moeten een weekje wachten, Journey verschijnt dan op 14 maart.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren