CrewGrounds: Ontwikkelaars moeten samenwerking in multiplayer bevorderen

Elke dag blijkt weer dat gamers het nooit allemaal met elkaar eens zijn. Wat de één een geweldig spel vindt, wordt verafschuwd door de ander en terwijl persoon A gek is op zijn Xbox 360, zweert persoon B bij de PlayStation 3. Ook in de crew verschillen de meningen meer dan eens en daarom krijgen de redacteuren van GamersNET in het tweewekelijkse item CrewGrounds de kans om hun ongezouten mening over de huidige poll te geven. Deze week vroegen we ze antwoord te geven op de volgende vraag:

Ontwikkelaars moeten samenwerking in multiplayer bevorderen

Richard Leurs
Eens
Ik heb denk ik al vaak genoeg verkondigd dat ik een voorstander ben van multiplayer games waarin samengewerkt moet worden. Een Modern Warfare 3 waarin je alleen voor de kills gaat, vind ik niks. Nee, ik wil een Battlefield 3 waarin je samen met ander een bom moet plaatsen, een Guild Wars 2 waarin je in de PvP-modi met teams op pad gaat, of gezellig met elkaar in een Rayman: Origins rondhuppelen. Ik zie graag dat ontwikkelaars ons laten samenwerken, maar dat kan natuurlijk niet in elk soort spel. En games waarin niet wordt samengewerkt zijn ook nodig. Dan blijft het Call of Duty-volk ook blij.

Tom Kauwenberg
Oneens
Het aanmoedigen van teamwerk is leuk, maar mooier zou het zijn als spelers zelf uitvinden wat een goede tactiek is voor een bepaalde match. Simpele aanmoediging in de vorm van wat extra puntjes vind ik dan ook maar kul. Hierdoor gaan de zogenaamde lone-wolfs en solo-helden zich plots bemoeien met processen die eigenlijk gedaan moeten worden door mensen met een sterke band. Dat geforceerde teamwork, gebaseerd op wat meer punten, is totaal niet wat je wil tijdens een groot en spannend gevecht. Je wilt een wedstrijd waarin een hecht, goed samenwerkend team de natuurlijke overwinnaar is. Een game waarin dat soort teams op hun eigen manier beloond worden, zonder overdreven aanmoediging, dat zijn de goede multiplayer games.

Extra punten komen van het scoreboard, teamwork komt uit het hart.

Peter Bouwman
Eens
Het gaat voor mij om een mooie genre-verdeling. Shooters waarin de mensen die daadwerkelijk het beste kunnen schieten, altijd winnen zijn er namelijk legio. Waarom zijn er zo weinig shooters te vinden waar andere dingen ook van belang zijn? Waar je als Medic echt beloond wordt om het healen en niet om het schieten tussen het healen door. Als je ervoor zorgt dat sommige rollen in een team niet louter draaien om de kills, krijg je vanzelf meer samenwerking in teams. De rollen zijn namelijk strak verdeeld! Dat mogen ontwikkelaars van mij best meer stimuleren. Voor mij een dikke vette “eens” dus.

Jos Pieters
Eens
In games als Call of Duty wordt het werken als team niet bevorderd en daardoor stijgt het niveau van de ervaring niet. De ontwikkeling van verhaal gebaseerde multiplayer vind ik erg interessant. Ik ben dan ook benieuwd naar wat Rockstar van de multiplayer in Max Payne 3 weet te maken. Ik denk dat dit kan bijdragen aan een nieuw soort van samenwerking in de multiplayer, omdat er context sensitive content in verwerkt is. Gamers krijgen niet continu hetzelfde potje deathmatch voorgeschoteld, maar moeten opletten hoe de match zich ontwikkelt. De multiplayer zou naar mijn mening niet alleen over wie de meeste kills maakt moeten gaan; het mag van mij best meer diepgang hebben. Verhaal gebaseerde opdrachten lijken mij een welkome toevoeging om ook het in teamverband spelen te bevorderen.

Leon Kempers
Eens
Nog één minuut op de teller. Het is alles of niets: als ons team nu niet toeslaat, gaan we glansloos ten onder. Ik raap al mijn moed bij elkaar en ren op het M-Com Station af. 25%, 50%, 75%… Flats. Mijn brein tegen het M-Com Station. Doodgeschoten door een snotneus die een eind verderop lag te campen in de bosjes… Door teamwork te stimuleren en kills op een tweede plaats te stellen, ga je dingen als egoisme en camping tegen. Dat maakt het spel voor iedereen een stuk leuker.

  1.   
    barto89's avatar

    Blij dat de meeste het eens zijn met de stelling.. Vind het prima dat mensen lone wolf willen spelen, maar daar heb je cod voor.. die zal ook nog eeuwen blijven bestaan, aangezien er qua spel weinig vernieuwd en qua graphics al helemaal niet en die fan base toch blijft groeien denk ik dat cod een blijvertje is.. Maar ik ben totaal geen cod fan en ben blij dat er spellen zijn zoals battlefield waar je echt beloont wordt door samen te spelen.. Ik vind die extra punten een super systeem, dat ego gedrag wordt zo lekker afgeleerd.. Ben jij geen team speler en blijf je altijd achterin campen? Dan krijg je een slechte score en kom je ergens onderaan de scoreboard.. Ik weet niet, maar ik vind het nooit prettig om onderaan te eindigen.. Ik vind het een heerlijk gevoel als je in bf een medic bent, je hele sqd is vermoord, maar door je communicatie weet je die laatste vijand te doden en daarna je hele sqd weer op de been te helpen.. Iedereen helemaal happy 😀

  2.   
    RemcoM94's avatar

    Teamwork vind ik wel een belangrijk iets in iets zoals Bf3 oid. Wat Tom wel zegt, je moet het niet forceren, ook de mensen die liever alleen aan het werk gaan moeten een kans krijgen denk ik. Alhoewel een team met lone-wolfs meestal niet ver komt tegen een goed samenwerkend team.

    De industrie moet alleen wel gevarieerd blijven, maak voor ieder wat wils. Zolang je iedereen een game geeft waarin hij het beste zijn speelstijl kan spelen, houd je een zo breed mogelijk publiek.