CrewGrounds: Free-to-play-games met microtransacties hebben de toekomst

Elke dag blijkt weer dat gamers het nooit allemaal met elkaar eens zijn. Wat de één een geweldig spel vindt, wordt verafschuwd door de ander en terwijl persoon A gek is op zijn Xbox 360, zweert persoon B bij de PlayStation 3. Ook in de crew verschillen de meningen meer dan eens en daarom krijgen de redacteuren van GamersNET in het tweewekelijkse item CrewGrounds de kans om hun ongezouten mening over de huidige poll te geven. Deze week vroegen we ze hun mening te geven over de volgende stelling:

Free-to-play-games met microtransacties hebben de toekomst

Tom Kauwenberg
Oneens
Hoewel free-to-play-titels soms erg succesvol lijken, lijkt het me sterk dat onze toekomst daar in te vinden is. Een groot aantal casual gamers neemt misschien wel genoegen met free-to-play-games, maar de ervaring leert dat het gros van de ‘echte’ gamers nog geen vertrouwen heeft in de zogenaamde gratis games. Wij zoeken een game waarin kwaliteit gegarandeerd is en waarin we niet om de haverklap hoeven te betalen voor een nieuwe auto, vuurwapen of onderbroek voor ons personage. Zolang de ontwikkelaars van deze titels blijven drijven op hun ‘free-to-play-maar-pay-to-win-formule’ winnen ze de harten van de gamers nooit.

Caron Peeters
Eens
Hoewel er absoluut potentie zit in het free-to-play-concept, heb ik het gevoel dat veel ontwikkelaars niet de juiste richting zijn ingeslagen. Veel free-to-play games zijn uiteindelijk toch producten geworden waarvoor een pay-to-win-inslag is gekozen. Ik denk dat het geld niet zozeer uit in-game content gehaald moet worden, maar uit aangeboden randdiensten (apps!). Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld Blizzards World of Warcraft Remote-app. Op deze manier zijn spelers niet gebonden aan de aanschaf van “vereiste” in-game content en kunnen ontwikkelaars alsnog verdienen aan hun producten. Het is een idee, en hoewel hier misschien nog een aantal haken en ogen aan zullen zitten, lijkt het mij een richting met potentie. De tijd zal het leren.

Leon Kempers
Oneens
Als ik een spel als GTA IV in de winkels koop, vind ik het niet erg om de volle pond te betalen. Ik krijg dan immers de volledige ervaring voorgeschoteld. Ik heb geen zin om constant mijn portemonnee te moeten trekken, dan weer om de rest van de missies te ontgrendelen, dan weer voor een wapen dat mij een eerlijke kans geeft tegen mijn vijanden. Dat games goedkoper worden bij free-to-play is een fabeltje. Bij free-to-play loopt de ontwikkelaar de kans dat spelers geen of weinig geld uitgeven aan zijn spel en dat financiële risico berekenen ze uiteraard door in de prijs.

Daniël de Zwart
Oneens
Er zullen vast prima free-to-play games tussen zitten, noem een Team Fortress 2, al is die game pas laat gratis geworden. Ik blijf sceptisch. We hebben deze generatie consoles, waarbij de PC in mee wordt gesleurd, gemerkt dat extra content steeds kleiner wordt. Voorheen had je de klassieke uitbreidingspakketten, die nu sporadisch opduiken, maar nu heb je wel al downloadable content van maar één item. Toch zie ik dit niet als toekomst in samenwerking met free-to-play games. De kwaliteit is er nog niet en ik vraag me af bij hoeveel (casual) gamers het zal aanslaan om elke keer kleine beetjes content bij te kopen via microtransacties. Zolang de markt ervoor te klein is en de grote bedrijven deze methode nog niet aandurven of het zelfs faalt, dan gaat het nog lang duren.

  1.   
    Cirdan's avatar

    Tom en Leon: Pay to win. Ik ben volledig met jullie eens.

  2.   
    Gunrunner120's avatar

    Tom en leon hebben gelijk: Echte gamers willen een hele game hebben en door skills dingen vrij te spelen niet door extra te betalen.

  3.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Er is best een mogelijkheid voor free-to-play, maar dan zullen ontwikkelaars toch iets meer een open mind moeten hebben.
    Ik kan me overigens voorstellen dat er gamers zullen zijn die voor een klein bedrag een item zouden willen scoren waar je anders misschien urenlang voor zou moeten grinden. Manuren kosten ook geld, en grinden is geen favoriet onderdeel van de gemiddelde gamer.
    In WoW was de illegale goldmarkt/itemsale op een gegeven moment big business. Veel spelers kochten liever voor een tientje die zak goud, dan dat ze er dagen voor krom moesten liggen.
    In een dergelijke constructie zou je misschien al een deel van de inkomsten kunnen werven. Geen pay-to-win, want je kunt uiteindelijk deze content zelf vrijspelen. Het is de afweging die je moet gaan maken tussen tijd en geld.
    Ikzelf hou van de voldoening die het binnenhalen van een item na uren van noeste arbeid geeft, maar niet elke gamer denkt zo. It’s a fine line…. 🙂

  4.   
    toqeer's avatar

    waarom ontwikkelen ze gewoon niet de items bij de game gewoon erbij
    dat is tog beter dan erna en dan weer te kopen ik ben er over oneens free to play kan
    gewoon de pot op 🙄 ik zie er geen toekomst in alleen een heel duur toekomst zie ik wel

  5.   
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Oneens, het is gewoon een dlc die al bij het spel had kunnen zitten. Zoals toen de dlc van mass effect al op de disc zat en ook met capcom had je zo’n achterlijk iets (ben een grote fan van capcom maar dat gaat gewoon te ver). alleen in dit geval is het spel gratis.