David Cage: sequels draaien creativiteit en innovatie de nek om

David Cage is de geestelijk vader van Fahrenheit en Heavy Rain, twee unieke games die dingen deden die nog nooit eerder waren gedaan. Cage staat erom bekend geen sequels te maken: hij ontwikkelt een game en start vervolgens met een compleet nieuwe IP. Zojuist heeft de beste man in een interview laten weten dat hij hier een goede reden voor heeft. Volgens hem draaien sequels namelijk creativiteit en innovatie de nek om.

David Cage bekritiseert gamers die geld geven aan ontwikkelaars die geen ideeën en innovatie hebben:

Many people want the same and if that’s what you offer them, they will gladly buy it. The result is very simple. Gamers invest money in publishers having no interest in innovation… [Gamers] encourage [publishers] to keep making the same game every Christmas, and everybody’s happy. If you’re interested in innovation and believe that games could be more than shooters, then you realise that sequels kill creativity and innovation.
David Cage is ervan overtuigd dat gamers spellen willen die afwijken van wat er momenteel op de markt is, zelfs al realiseren ze zich dat niet altijd:
If you’re interested in innovation and believe that games could be more than shooters, then you realise that sequels kill creativity and innovation. We don’t give people what they expect. We want to give them something they want without knowing they want it.
David Cage werkt momenteel aan Beyond: Two Souls. Deze game lijkt op het eerste gezicht veel op Heavy Rain, maar Cage liet eerder al weten dat Two Souls wel degelijk totaal anders is. “Waarschijnlijk veel meer dan men zich kan voorstellen,” aldus David.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Maar soms heb je gewoon sequels nodig om verder te gaan met het verhaal waar het was afgelopen in het vorige deel.
    Maar ik ben er mee eens, er komen gewoon de laatste tijd te veel sequels uit inpl van echt nieuwe ip’s.
    Maar vind je het ook gek, het is crisis ontwikelaars spelen het liever op safe inplaats van om een risico te nemen om een compleet nieuwe game te maken die ook nog eens kan floppen.

  2.   
    toqeer's avatar

    wat hij zegt klopt er dus geen reet van waarschijnlijk heeft hij er niet
    genoeg sequels gespeeld bijna ze verkopen beter dan nieuwe ips

  3.   
    Neolite's avatar

    Gamer4Ever-NL schreef, "Maar soms heb je gewoon sequels nodig om verder te gaan met het verhaal waar het was afgelopen in het vorige deel.
    Maar ik ben er mee eens, er komen gewoon de laatste tijd te veel sequels uit inpl van echt nieuwe ip’s.
    Maar vind je het ook gek, het is crisis ontwikelaars spelen het liever op safe inplaats van om een risico te nemen om een compleet nieuwe game te maken die ook nog eens kan floppen. "

    De “crisis” heeft er niets mee te maken dat uitgevers alleen nog maar sequels willen zien. Het is gewoon financieel niet verantwoord om een een game die heel goed verkocht heeft gelijk de nek om te draaien en hier geen sequel voor te maken.

    De gehele Halo reeks was er niet geweest als deeltje 1 niet een gigantisch succes was geweest. Daarnaast zie je ook regelmatig dat ontwikkelaars al een trilogie aankondigen voordat de eerste game in de schappen ligt, Halo 4 en Mass Effect. Nu is dit natuurlijk ook wel logisch als je ziet Halo bij de best verkopende gamereeksen hoort en dat Mass Effect door Bioware gemaakt wordt, een echte kwaliteitsstudio.

    Weet je wat de creativiteit en innovatie pas echt de nek omdraait? Het gebrek aan Next-Gen consoles. Gelukkig zijn er heel erg sterke geruchten dat zowel Microsoft en Sony eindelijk dit jaar met Next-Gen consoles komen. De extra rekenkracht die hier vrijkomt staat veel meer toe dan alleen grafische verbeteringen. Denk hierbij aan bewegingen van personages, dus interacties met objecten en elkaar. En natuurlijk de AI die hierdoor gigantisch op de schop kan en een stuk slimmer kan worden, hier is ineens veel meer rekenkracht voor “over”.

  4.   
    HashtagMcSwag's avatar

    Misschien dien ze dat… Maar ze creëren epische storylines 😀

  5.   
    Rijstekorrel's avatar

    toqeer schreef, "wat hij zegt klopt er dus geen reet van waarschijnlijk heeft hij er niet
    genoeg sequels gespeeld bijna ze verkopen beter dan nieuwe ips "

    Precies kijk naar God of War of halo effe 2 voorbeelden, deze werden alleen maar beter vergeleken met 1ste deel.

  6.   
    Tom 2.0's avatar

    toqeer schreef, "wat hij zegt klopt er dus geen reet van waarschijnlijk heeft hij er niet
    genoeg sequels gespeeld bijna ze verkopen beter dan nieuwe ips "

    Hoe vaak wordt het op deze site al niet gezegd? Succes staat niet gelijk aan creativiteit en innovatie. Ik ben het hier wel eens met mr. Cage. Kijk naar het jaar 2007: Bioshock en Assassin’s Creed waren beide verfrissend. De sequels waren kwalitatief zeker goed, maar qua innovativiteit moet je toch altijd kijken bij de grondleggers van de serie.

  7.   
    toqeer's avatar

    tgtom1994″][quote=”toqeer schreef, "wat hij zegt klopt er dus geen reet van waarschijnlijk heeft hij er niet
    genoeg sequels gespeeld bijna ze verkopen beter dan nieuwe ips "

    Hoe vaak wordt het op deze site al niet gezegd? Succes staat niet gelijk aan creativiteit en innovatie. Ik ben het hier wel eens met mr. Cage. Kijk naar het jaar 2007: Bioshock en Assassin’s Creed waren beide verfrissend. De sequels waren kwalitatief zeker goed, maar qua innovativiteit moet je toch altijd kijken bij de grondleggers van de serie.[/quote]

    het word op deze site gezegt maar de echte waarheid is dat oke er komen nieuwe ips,s
    als er geen vervolgen voor komen blijven het ip,s zo zijn bioshock assasins creed.
    en prince of persia en andere series zijn ook. ooit allemaal zo begonnen en volgens mij ben jij
    vergeten over bioshock hij is game of the year geworden jongen met je kwaltitatief goed?!.

  8.   
    Neolite's avatar

    toqeer,

    Je slaat herhaaldelijk de plank volledig mis. Wat David Cage hiermee bedoeld is, dat deel 1 zeker heel creatief kan zijn, maar dat de vervolgen hierop voortborduren op deel 1 en dus niet origineel meer zijn.

    Daarnaast leg je in je eerste post de link tussen hoge verkopen en creativiteit en innovatie. Call of Duty Black Ops II heeft hele hoge verkopen en moet dus volgens jou definitie ook een hele creatieve game zijn, dat is dus gewoon niet waar.

    Kortom, in een game reeks is de eerste game vaak creatief en de sequels maken vaak zelfs gewoon gebruik van de populariteit van deel 1 en de dingen die destijds bedacht zijn.

  9.   
    toqeer's avatar

    Neolite schreef, "toqeer,
    Je slaat herhaaldelijk de plank volledig mis. Wat David Cage hiermee bedoeld is, dat deel 1 zeker heel creatief kan zijn, maar dat de vervolgen hierop voortborduren op deel 1 en dus niet origineel meer zijn.
    Daarnaast leg je in je eerste post de link tussen hoge verkopen en creativiteit en innovatie. Call of Duty Black Ops II heeft hele hoge verkopen en moet dus volgens jou definitie ook een hele creatieve game zijn, dat is dus gewoon niet waar.
    Kortom, in een game reeks is de eerste game vaak creatief en de sequels maken vaak zelfs gewoon gebruik van de populariteit van deel 1 en de dingen die destijds bedacht zijn.
    "

    ik zeg hetzelfde als jij als deel 1 een succes word dan pas kun je voortborduren
    tot een trilogie en over cod heb ik niets gezegt

  10.   
    Sub-Zeuro's avatar

    …en zo worden games steeds volwassener…

    ..Hopelijk doen developers er wat mee, zodat er alleen maar top games uitkomen…(next gen)

  11.   
    M@tthijs's avatar

    Cage verwijt ons gamers dus om “meer van hetzelfde” te verwachten van uitgevers, waardoor we ook “meer van het zelfde” op ons bordje voorgeschoteld krijgen; een proces dat zich eindeloos herhaald.

    Hoewel je dit in principe niet kan ontkennen, moet Cage ook z’n eigen werk niet buitenwegen laten. Fahrenheit was immers niet voor niets door velen de spirituele opvolger van Heavy Rain genoemd; kennelijk slaagde Cage er ook niet in om iets volledig fris en origineels te produceren ná zijn eerste succes.