The Bureau: XCOM Declassified onthuld; release eind augustus

2K heeft zojuist officieel The Bureau: XCOM Declassified aangekondigd. De game, die voorheen door het leven ging als XCOM, verschijnt eind augustus voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Een Europese releasedatum moet nog bevestigd worden, maar de Amerikaanse release is 20 augustus. The Bureau: XCOM Declassified wordt een pure singleplayer third-person shooter, met een sterke focus op het verhaal en tactische, squad-based actie.

The Bureau speelt zich af in 1962, met de Koude Oorlog aanwezig op de achtergrond. Als speler stap je in de schoenen van agent William Carter, een voormalig spion die door The Bureau wordt gerecruteerd om een team te leiden dat in actie komt tegen een buitenaardse invasie van de Verenigde Staten. Door de ogen van Carter maak je als speler mee hoeveel informatie voor het grote publiek wordt achtergehouden en ook leer je het geheime verhaal achter het XCOM-initiatief kennen.

Volgens creative director Morgan Gray en producer Andrew Dutra past de game goed binnen het hele XCOM-universum. Een belangrijk onderdeel van The Bureau is namelijk Team; leid je team door de gevechten tegen een vijand die numeriek en technologisch gezien in het voordeel is. Er is geen plek dus voor Rambo’s of een “one-man army”. The Bureau focust zich ook op gadgets en technologie, waarbij je gedurende de game nieuwe technologie kunt ontdekken en dat vervolgens mee kunt nemen naar gevechten.

Een ander belangrijk aspect van The Bureau is Battle Focus. Dit zorgt ervoor dat tactieken een grote rol spelen tijdens gevechten met aliens, zo vertelde Gray:

Our mission statement here is to move beyond the turn-based isometric God’s Eye View on the battlefield and to put you into the boots of this squad leader, where the bullets are flying in the middle of the mix, having to basically direct your squad and keep your own head from being shot off all at the same time. The Battle Focus interface allows you to do things like maneuver and position your squadmates around the battlefield in real-time. Players will also be able to focus on features like target prioritization, utilizing different powers and abilities that [your squad] is able to rank up and obtain that you customize them with, and controlling squadmates as the battle happens, building tactical plans and then watching them get executed in the field. Things like leapfrog maneuvers, looking for flanks, height advantages, that sort of thing.
Geheel volgens de traditie kan je je mede-agenten in level laten stijgen en customizen. Maar ook in The Bureau is dood ook echt dood. Een slechte keuze en je favoriete metgezel keert nooit meer terug:
As agents rank up, you customize them. You’re going to get used to them. A couple hours into the game, you make a poor decision in the fight. In any other game, that’d be like ‘oh, something happened.’ In our game, he’s dead. He’s gone. You’re going to have to get a new recruit. He may not be as powerful, but the fight goes on.

  1.   
    Hitman047's avatar

    Foutje in de eerste paragraaf: De game gaat tegenwoordig door het leven als een third-person shooter. Iets waar ik eigenlijk wel blij mee ben.

    Het ziet er ook een stuk beter uit dan die vage crap die ze ons in 2010 en 2011 lieten zien. De vijanden zijn ook wat traditioneler; er zijn zelfs gelijkenissen te zien met de XCOM TBS game. Ik ben ook blij dat ze de jaren 50/60 stijl hebben behouden.

    Al met al is dit eigenlijk de eerste keer dat ze me enthousiast weten te krijgen voor deze game. 😉

  2.   
    ChielB's avatar

    Excuus, dat moest inderdaad third zijn. 🙂

  3.   
    D_Dog's avatar

    Man wat ziet die live trailer er goed uit.

  4.   
    RinusReetRidder's avatar

    Geweldig dat de game nog steeds levend is. Xcom Enemy Unknown was vet en als dit genoeg tactisch is wordt het ook heel gaaf. Beetje Rainbow Six misschien maar dan met aliens 😀 8)