Left 4 Dead-ontwikkelaar Turtle Rock Studios onthult Evolve

Middels een twaalf pagina-tellende cover story in het Amerikaanse gametijdschrift Game Informer heeft Left 4 Dead-ontwikkelaar Turtle Rock Studios de game Evolve officieel onthuld. Het bestaan van deze game kwam eerder al aan het licht toen uitgever Take Two de IP voor 10,8 miljoen dollar opkocht van het failliet verklaarde THQ. Evolve is een coöperatieve multiplayer sci-fi shooter, die nog deze herfst moet verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel maakt gebruik van Cryteks CryEngine.

Coöperatieve gameplay staat dus, evenals bij Left 4 Dead, centraal in Evolve, bijzonder is dat het in de shooter 4 vs. 1 is. Met vier alien hunters trek je ten strijde tegen een door één menselijke speler bestuurd monster. Als alien hunter kun je kiezen uit vier verschillende klassen; assault, medic, support en trapper. Iedere speler beschikt sowieso over een jetpack en de wapens die iedere klasse gebruikt hebben onbeperkt ammo, dit wordt gebalanceerd door de herlaadtijd en cooldown, zoals we bijvoorbeeld ook zagen in de eerste Mass Effect-game. Voor iedere klasse zijn er meerdere karakters waar je uit kan kiezen die ieder hun eigen bewapening hebben, van iedere klasse is nu één karakter bekend. Zo kan je als assault, waarbij de focus ligt op simpelweg zoveel mogelijk schade veroorzaken, kiezen voor Markov. Hij beschikt over een assault rifle voor de grotere afstand en een lighting rifle voor close combat, daarnaast heeft hij proximity mines en een personal shield.

Eén van de medics heet Val en hij heeft een medgun waarmee je andere spelers kan healen en reviven, daarnaast heb je de beschikking over een tranquilizer gun waarmee je het monster kan vertragen en een sniper rifle dat veel schade kan doen. Als support kan je spelen als Hank, hij heeft een laser canon waarmee je ‘orbital barrages’ op kan roepen die de bewegingen van het monster limiteert, ook kan je een shield projector gebruiken op je medespelers om ze te beschermen. De enige trapper waar wat over bekend is heet Griffin en hij heeft een harpoon gun waarmee je kan zorgen dat het monster niet rechtdoor kan lopen, daarnaast heb je een submachine gun en sound spikes.

Het door een speler bestuurde monster wordt krachtiger naar mate het spel vordert. Als speler kan je kiezen uit verschillende monsters, één daarvan is Goliath, een combinatie van een aap, slang en ‘xenomorph’, in de laatste stage van het spel is hij ruim negen meter hoog. Bij de start van een game beschikt Goliath over één standaard melee-aanval en kan je grote afstanden springen en tegen muren klimmen. Daarnaast beschikt hij over vier speciale aanvallen (Charge Attack, Leap Attack, Rock Throw, Fire Breath), waarbij je er twee kan kiezen in het begin van een game. De andere twee aanvallen speel je vrij door een level omhoog te gaan.

Als alien hunter moet je echter niet alleen uitkijken voor Goliath, of één van de ander gekozen monsters, er zijn ook nog genoeg andere diersoorten die jou het leven zuur kunnen maken, waarbij sommige even groot en gevaarlijk als Goliath kunnen zijn. Het door een speler bestuurde monster kan dit wildlife ook opeten, waarna je sterker wordt en kan evolueren. Voorbeelden van het wildlife zijn de sloth (zo groot als Goliath, valt alleen aan als hij geprovoceerd wordt), vleesetende planten (als een speler te dichtbij komt, wordt hij gevangen en heb je hulp van een ander nodig om vrij te komen) en trap jaws (kruising tussen een hond en dinosaurus, redelijk zwak, maar gevaarlijk in groepen).

  1.   
    Leon 2.0's avatar

    De details die tot nu toe bekend zijn, klinken allemaal ontzettend tof. Sowieso heb ik me ontzettend vermaakt met Left 4 Dead, dus ik kijk hier zeer naar uit! 🙂

  2.   
    superdedupe's avatar

    Ik vond l4d2 ook heel goed en ik vind deze setting toffer. Laat maar komen!