Cliff Bleszinski: Ik maak nooit meer een disc-based game

In een gesprek met Gamasutra heeft Cliff Bleszinski enkele stevige uitspraken gedaan. Zo laat hij weten nooit meer een disc-based game te maken en grote onthullingen zoals de E3 en magazines als Game Informer die kenden, zijn volgens hem echt dood.

Cliff laat in het gesprek in elk geval weten zijn creativiteit beter te willen benutten. Hoewel hij trots is op Gears of War als franchise, verwacht Bleszinski toch wel meer te kunnen bieden dan “hagedis-mannen kapot knallen”:

As far as [Gears], at the end of the day, you’re shooting fucking lizard-men in the fucking face with a fucking chainsaw gun. It didn’t wind up what I’d hoped; I’d pitched it as ‘Band of Brothers with monsters’ — you know Band of Brothers is well-done and emotional, telling the story of the Greatest Generation and what they did in the war. I don’t want Gears to be my defining legacy. At the end of the day, it’s known for being a fun, fantastic franchise. But I’d like to think there’s more to my creativity than that.

The whole ‘old guard,’ where you get a Game Informer cover and an E3 reveal, is dead. I’ll never make another disc-based game for the rest of my career, and [at E3] they’re trying to woo buyers from Target and Walmart?

Ook weet Cliff zeker dat hij altijd bij de pc zal uitkomen. Daar zit de echte community:
PC is where I’m going to wind up. That’s where the community is. The trend will always be the core. If I start a studio, I want a community manager there day one. I want weekly video or podcasts; I want task lists available on the subreddit. When my wife and I play Rust, before we play, we check the subreddit. Whenever you get a little bored with a game, someone issues an update. I feel like a game developer again, where I get to check out the build list.
Lees voor meer informatie het hele interview.

  1.   
    G-6's avatar

    Ik denk dat dit best een gewaagde keuze kan zijn. Als je een grootte groep gamers wil bereiken denk ik dat de tijd nog niet rijp is om je games enkel digitaal uit te brengen.

  2.   
    Supermanneke's avatar

    ”G-6″ schreef, "Ik denk dat dit best een gewaagde keuze kan zijn. Als je een grootte groep gamers wil bereiken denk ik dat de tijd nog niet rijp is om je games enkel digitaal uit te brengen."

    Valt wel mee hoor, kijk maar naar games als WoW, LoL, WoT, WoWarplanes etc. Het zijn allemaal games die allemaal internetverbindingen verplicht hebben, regelmatig patches uitbrengen en toch een grote community hebben.

  3.   
    Majo's avatar

    Qua community heeft hij wel gelijk dat die op de PC vaak het sterkst is. Dat komt denk ik ook doordat daar ook de mod-community zit, indien die aanwezig is voor de game. Je geeft gebruikers dan de mogelijkheid om zelf iets toe te voegen aan de game, waardoor gebruikers zich langer en intensiever met de game bezighouden. Het zou me niks verbazen als dat betekent dat deze gebruikers ook meer DLC kopen en het je dus meer winst oplevert. Bovendien betekent het dat ze een sterkere band krijgen met je merk/franchise, waardoor toekomstige games al een sterkere en voornamelijk hechtere spelersbasis hebben.

  4.   
    3333/3333's avatar

    ”G-6″ schreef, "Als je een grootte groep gamers wil bereiken denk ik dat de tijd nog niet rijp is om je games enkel digitaal uit te brengen."

    Steam met 6 miljoen actieve gebruikers per dag is niet groot genoeg?

  5.   
    D_Dog's avatar

    Aub een echte GOEDE Band of Brothers type game maken. Dat je echt die sfeer kan proefen als in die briljante serie.

  6.   
    Fabianb's avatar

    D_Dog schreef, "Aub een echte GOEDE Band of Brothers type game maken. Dat je echt die sfeer kan proefen als in die briljante serie."

    Nah, die serie kan je gewoon niet namaken qua gevoel. Dan blijf je bij Brothers in Arms etc.