Makers Dragon Age: Inquisition geven details over het verhaal en de gameplay

Gisteren kwamen we al met goed nieuws voor Dragon Age-fans die bang waren dat ze het na Inquisition zullen moeten stellen zonder hun favoriete franchise: BioWare had aangegeven dat Dragon Age: Inquisition niet het einde van de trilogie vormt. Vandaag vertellen twee medewerkers van het bedrijf meer over het verhaal en de thema’s in de game.

Volgens creative director Mike Laidlaw hebben de keuzes van de speler ook dit keer weer veel invloed. Zo kun je zelf kiezen of je de mensheid helpt, of dat je haar ten onder laat gaan:

There’s an interesting undertone here of people in the world believing that you have been sent as a leader by the maker of the universe. As a player, I have the option of saying, ‘Oh yeah, I’m the chosen one’ or asking what the hell they are talking about. It’s up to the player.
Daarnaast kwam Laidlaw met details over het verhaal van de game. Zo vertelde hij hoe de Inquisition tracht de plaats van de factieleiders over te nemen:
After the big explosion, the heads of the factions in the civil war are killed and so the Inquisition moves in to fill the gap. Once you come out of the Fade, you show yourself to be a leader. Someone has to take control and the power of the Inquisition gives you the freedom to take action.
In Dragon Age: Inquisition krijgen spelers voor het eerst in de franchise echt een leidersrol. Dit brengt niet alleen positieve aspecten, maar ook veel lasten met zich mee. Volgens executive producer Mark Darrah speelt dat een grote rol gedurende de volledige game:
The burden of leadership is one of the themes of the game. This is the first time we’ve really put you in a leadership position. We’ve put you in, kind of, command positions in the past, but not really in a place where you’re actually in control of an organization that has to go out and do things.
Darrah stelt spelers gerust door aan te geven dat je niet enkel op je luie kont zal zitten om commando’s te geven: jij bent nog steeds degene die het veld ingaat voor de harde actie. Je leidersrol betekent echter wel dat je een leger aan soldaten tot je beschikking hebt, die in de strijd van pas kunnen komen:
You’re still the tip of the spear. You’re the one doing the dangerous things. It’s more about using the power of the Inquisition to do things that are beyond the capability of a single person. So, for example, you might find a place where a bridge is broken and then you can actually use the Inquisition to do an operation to repair that bridge. Or, for the critical path, you need to have a meeting with the Templars. They don’t want to talk to you, so you’re gonna use your agents to gather up the support of local nobility to essentially increase the weight of your presence, because now it’s not just you, a ragtag party of guys.
Het volledige interview met Darrah valt te lezen op GameSpot.

  1.   
    ShadyXL's avatar

    Ben blij om dat te horen/lezen. Echt het veld treden met je leger is fijner dan bijv. hoe Assassin’s Creed het doet. Stuur je mensen op een missie en wacht maar tot ze terugkomen. Als je zelf gewoon aanwezig bent zie je alles gebeuren en kun je er zelf voor zorgen dat je samen met je leger slaagt. Het is gewoon heel fijn om te horen dat het wat uitgebreider is. Brengt alweer replay-waarde met zich mee. Als het tijden je eerste run niet gelukt was lukt het misschien tijdens de tweede wel. Dan zie je ook gelijk een hele andere uitkomst.