Ubisoft: Watch_Dogs oogt identiek op PlayStation 4 en Xbox One

Het staat buiten kijf dat Watch_Dogs op de pc stukken beter zal ogen dan op de consoles, maar volgens animation director Colin Graham hoeven we geen grafische verschillen te verwachten tussen de PlayStation 4- en Xbox One-versie van de game. Graham beweert dat de tv meer invloed zal hebben op de graphics dan de console.

Watch_Dogs wordt door Ubisoft altijd wordt getoond op de PlayStation 4. Dit doet Ubisoft volgens Graham niet omdat deze versie mooier is; het bedrijf heeft simpelweg een deal gesloten met Sony:

We have a partnership with Sony to promote this game. That’s why we’re here showing it this way.
Graham vertelt dat de PlayStation 4- en Xbox One-versie naar zijn mening identiek zijn. Volgens hem heeft de televisie waarop de console aangesloten is meer invloed op de graphics dan de console waarop het spel gespeeld wordt. Dingen als kalibratie, resolutie en het tv-merk kunnen volgens Graham een verschil maken:
The Xbox One version is good. I check it on the floor a lot. Animation-wise it’s identical, absolutely identical. I know people talk about that a lot… But I can’t tell the difference when I go on the floor. I have to look at the consoles because the TVs make a bigger difference in terms of what you see on somebody’s machine. Is it calibrated correctly? Is it the resolution of the TV? Which kind of TV is it? I actually can’t tell the difference on those two [consoles]. As far as I can see they’re identical. And on the assets side where we work, they’re absolutely identical. It’s completely transparent to us. The only difference is the icon on the screen.
Graham spreekt hiermee eerdere geruchten tegen, die beweerden dat Watch_Dogs op de PlayStation 4 op 1080p draait terwijl de Xbox One-versie niet boven de 960p uitkomt. Gelukkig kunnen we over ruim een maand zelf ontdekken of er daadwerkelijk verschil zit tussen beide versies.

  1.   
    ChrisBoers's avatar

    Eh, Graham spreekt het resolutieverschil tussen PS4 en X1 helemaal niet tegen. Hij zegt dat het verschil zodanig klein is, dat je het in het niet valt met de invloed van het gebruikte scherm.
    Ofwel, grote kans dat die genoemde resoluties WEL kloppen, en de X1 dus (WEER) een lagere resolutie gaat krijgen, dan zijn PS4 tegenhanger.

    Het zal uiteindelijk waarschijnlijk inderdaad niet (veel) uitmaken, maar geeft wel wederom aan dat de X1 gewoon net iets minder capaciteit heeft dan de PS4. Maar dat is geen nieuws, dat weten we al sinds de aankondiging van beiden.

  2.   
    3333/3333's avatar

    Nogal logisch zou ik haast zeggen. Als je twee iedentieke games hebt en je speelt de ene op een nieuwe led tv met een een beter contrast, helderheid etc. dan ziet het er natuurlijk beter uit dan op bijv. een (oude) plasma tv die last heeft van beeldruis, flikkering of weerkaatsend zonlicht.

  3.   
    Noice!'s avatar

    Hij snijdt hier een zeer belangrijk punt aan: tv! Wij hebben 2 game LGs thuis, een goedkopere 3D LEDtv 40″ en een wat duurdere 50″ plasma. Het verschil in graphics tussen beide is bijna om van achter over te slaan! Aanvankelijk was ik zeer teleurgesteld over m’n PS4 en met Infamous besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en eens te wisselen van tv. De ps3 ging naar de led en ps4 naar de plasma; alsof er een wereld voor me openging! Visuals waren prachtig en heerlijke heldere kleuren. Ik heb meteen m’n Wii U ook op de plasma gegooid en daar is het verschil misschien nog groter. Ik heb met die LED alle mogelijke instellingen (ook handmatig) geprobeerd, zonder succes….maar bij die plasma was het meteen raak. En wat voor verschil praat ik over? Bijna het verschil tussen de waarneming in PS3 en PS4. Dus zorg voor een goede setup voordat je oordeelt over grafische kwaliteit.

  4.   
    Sa.'s avatar

    Ach, die resolutie verschillen heb ik niet gemerkt eerlijk gezegd. Ik kan in ieder geval niet wachten tot deze game uitkomt!