BioWare heeft geen zin meer in seks

In de vorige Dragon Age-games had het vormen van relaties slechts één doel: het hebben van seksuele gemeenschap. BioWare’s Mike Laidlaw heeft laten weten dat dit in Dragon Age: Inquisition verleden tijd zal zijn, zelfs al doet zijn achternaam anders vermoeden.

BioWare heeft gekeken naar games als The Darkness en kwam aan de hand daarvan tot de conclusie dat seks in games geen einddoel hoort te zijn. Laidlaw vertelt:

The most romantic moment in a video game that I’ve ever seen is when Jackie visits his girlfriend’s apartment in The Darkness. She baked me a cake, she’s moving in, and you watch possibly the entirety of To Kill a Mockingbird as she passes out on your lap because she’s tired and snuggly. That is amazing.
Laidlaw vergelijkt dit met de eerste tien minuten van Disneys animatiefilm Up:
[That scene] is as close as video games came to that first ten minutes of Up. Both scenes share the same purpose of making the audience think, ‘I really care about this character – aw, f**k,’ and their motivations change.
Ook The Last of Us inspireerde BioWare. Die game bewijst volgens Laidlaw dat je ook een sterke relatie met een personage kan opbouwen als deze niet seksueel van aard is. Aan de hand hiervan besloot BioWare het roer voor Dragon Age: Inquisition drastisch om te gooien:
Let’s not have gifts that buy affection. Let’s not have sex be the end goal. Let’s instead try and reach for something that’s like genuine affections and let you go up and say, ‘Hey you, we’re going to kiss now.’ And let players enjoy that, and feel like, yeah, that’s a real thing.
Wil jij ook luisteren naar de verhalen van virtuele vrouwen en samen met hen oude films kijken en non-seksuele relaties hebben? Pre-order dan nu Dragon Age: Inquisition, zodat je er op de releasedag (21 november) meteen mee aan de slag kunt.

  1.   
    DexMax's avatar

    Misschien gaat het thuis ook niet meer zo goed? xD

  2.   
    Daan's avatar

    DexMax schreef, "Misschien gaat het thuis ook niet meer zo goed? xD"

    Pure frustratie inderdaad. 😆 😛

  3.   
    FireBallz's avatar

    Ik snap zoiezo niet wat porn in een game doet, zeker niet bij Dragon Age!

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Dit ligt gewoon puur aan het verhaal, wanneer er seksuele contact is tussen hoofdpersonen ga je toch een gevoel krijgen dat er een “goede” relatie gaat bloeien. Bij Mass Effect wilde ik om deze redenen bepaalde personages niet kwijt raken en deed er alles aan om een dood te voorkomen. Puur om de relaties die je hebt opgebouwd tussen personages, net of het familie was die je probeert te beschermen. Dit kan natuurlijk ook zonder romantiek, maar het geeft juist wel dat beetje extra, sfeer, gevoel en emotie en je voelt gewoon een relatie tussen 2 personages bloeien.

    Bij The Last of Us ligt het weer compleet anders, omdat 1 personage nog een kind is. Maar bij The Last of Us speelt namelijk ook een addertje onder het gras. Op het begin is Joel een dochter kwijt geraakt wat hem erg beschadigd heeft, het ergste wat ouders kan overkomen is, kinderen verliezen. Jaren later verschijnt opeens een andere kind in z’n leven. Eerst doet hij afstandelijk door z’n emotie maar later voel je toch een hechte relatie verschijnen.

    Dit zijn 2 verschillende verhalen met compleet andere effecten, maar beide emotioneel voor de speler. Het ligt gewoon puur aan hoe het verhaal zich speelt, hoe het verloopt, met of zonder seksuele aard.

    ”JaChKa1802″ schreef, "Ik snap zoiezo niet wat porn in een game doet, zeker niet bij Dragon Age!"

    En waarom is het meteen porno, dan zouden héél véél films, serie’s onder de categorie porno vallen omdat er wat sex, borsten of geslachtsdelen in te zien zijn. Het wilt alleen wat weergeven, iets vertellen, relatie tussen personen, hoe belangrijk iets tussen personen is, de vertrouwen.

    Dus alles wat maar een beetje met romantiek te maken heeft, valt bij jou meteen onder porno. Dan is Wolfenstein the new order porno, The sims porno, The Witchter 2 porno.

    Porno is gewoon een compleet ander begrip…

  5.   
    Codename_black's avatar

    Mmmhh,

    Vindt ik eigenlijk wat jammer, want relaties (niet persé in seksuele aard) doet Bioware namelijk erg goed, iets wat heel veel RPG laten liggen.
    Tuurlijk moet het wel een beetje context hebben met het verhaal, de vergelijking met the Last of us is niet een hele goede zoals eerder uitgelegd.

  6.   
    Fabianb's avatar

    Als seks in een VIRTUEEL spel uit maakt hoe betrokken je bent bij de personage, is dat echt behoorlijk triest. Voor mij hoort seks niet uit te maken hoe je connectie is met je personage, in een GAME.

  7.   
    Flapjack's avatar

    Fabianb schreef, "Als seks in een VIRTUEEL spel uit maakt hoe betrokken je bent bij de personage, is dat echt behoorlijk triest. Voor mij hoort seks niet uit te maken hoe je connectie is met je personage, in een GAME."

    daar ben ik het niet mee eens… zulke games hebben als einddoel jouw in de game te zuigen, zodat je een leuke ervaring hebt. als seks ervoor zorgt dat je die connectie voelt in een verhaallijn vind ik dit juist slim bedacht. als jij zo het zo triest vind dat dat iemand geniet van een spel. dan kun je beter geen games spelen, want dan kun je net zo goed alle keuzes die je in-game maakt triest.

  8.   
    Tom 2.0's avatar

    En hoe de f*ck moet ik nu aan m’n ruimtesletjes komen in de nieuwe Mass Effect?!? 😛

  9.   
    DeAdSeYe's avatar

    Fabianb schreef, "Als seks in een VIRTUEEL spel uit maakt hoe betrokken je bent bij de personage, is dat echt
    behoorlijk triest. Voor mij hoort seks niet uit te maken hoe je connectie is met je personage, in een GAME."

    Ik ben het eens met Flapjack.

    Het gaat niet om de seks, of dat je ervan geniet. Het gaat om de relatie tussen personen, het diepgaande
    emotionele aspecten, de vertrouwen tussen personen. Je krijgt op deze manier een gevoel dat deze personen bij elkaar horen, een familie vormen etc.

    Het gaat niet om dat JIJ ervan geniet, het wilt gewoon een verhaal vertellen tussen personen. Als jij daar geen verschil in ziet, dan is eerder toch iets met jou aan de hand.

    En hoezo kun je niet betrokken raken bij een personage? Het is niet dat je ervan gaat houden, net als een vriendin/vrouw maar wel hoe je met deze persoon mee leeft, medelijden hebt op slechte momenten, gelukkig voelt op gelukkige momenten, dat er ook iets anders bestaat als alleen maar doden van slechte mensen/aliens/monsters bij personen. Het vertelt gewoon een verhaal, als jij daar geen verschil in ziet. Mag ik vragen of jij dan ook verschil ziet tussen realiteit en games?

    Ik verdedig dit alleen maar, omdat ik meer emotionele aspecten in games wil zien dan alleen maar killen en schieten. Mass Effect is juist een sterke game erdoor geworden, was het verhaal bagger geweest, waren de personages matig, was er waarschijnlijk geen bal aan het spel. Games als The Last of Us waar juist GEEN seksuele romantiek in voorkomt, kan ik ook alleen maar toejuichen. Het zijn beide sterke games en beide games leef je eenmaal met je personages mee.

    Bij Wolfenstein The New Order heeft dit ook lichtelijk geprobeerd maar hier vond ik niks aan omdat er gewoon geen verhaal, geen emotie, geen connectie tussen personen in zit.

    Ditzelfde kan je ook gewoon toepassen bij films en serie’s, daar leef je vaker toch ook mee met een personage. Het wilt jou een verhaal vertellen.

  10.   
    vistaberg's avatar

    Ik zie een politiek agendapunt voor me

  11.   
    H4RDSTYLE's avatar

    ”Tom 2.0″ schreef, "En hoe de f*ck moet ik nu aan m’n ruimtesletjes komen in de nieuwe Mass Effect?!? 😛 "

    Dit dus! 😀 😀

  12.   
    KevinNaaldwijk's avatar

    Beter denkt de studio die de volgende mass effect gaat maken er anders over. Ik wil alien chikies oppikken met me nieuwe Chiny space ship.! 😆