Tom & Peters Hot Koffie Show: Geen echte race-games voor consoles?

In Tom & Peters Hot Koffie Show behandelen we elke donderdagavond een nieuwe stelling. Dit leidt vaak tot een hevige discussie tussen beide heren, die afgewisseld wordt door slap gelul en grappige filmpjes. We willen jullie echter bovenal de kans geven om mee te praten! We horen dan ook graag wat jullie vinden van de stelling van deze week:

Er zijn geen echte hardcore race-games meer te vinden op de consoles.

Tom & Peters Hot Koffie Show is natuurlijk ook te volgen via ons YouTube-kanaal!

  1.   
    triggermike's avatar

    een stuur is natuurlijk wel duur, voor een goede ervaring leg je nu 300 euro neer.

    Een stelling die ik zeer interessant vind! en hoop dat je deze kan behandelen:

    “Een succesvolle early acces/beta verkoop zorgt ervoor dat developers hun best niet meer doen.”

    We denken hier bijvoorbeeld aan DayZ standalone die zoveel geld heeft verdiend dat velen denken dat ze al binnen zijn en de echte launch geen spectaculaire stijging in de verkopen zou teweeg brengen, dus waarom nog tijd en geld als developer in de game steken?
    Vroeger zag je nooit een beta/early access of voor een maand ofzo. of het was gewoon closed beta.
    Games hebben meer glitches enzo en alle problemen worden op “beta” gestoken, terwijl de game soms gewoon af is of ze sneller hun geld willen.

    Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover denken πŸ˜‰

  2.   
    3333/3333's avatar

    Bedankt voor het kiezen van mijn stelling!

    De reden dat ik voor echte simulatoren kies is onder andere een van de redenen die Tom noemde, geld. Ik zou dolgraag in het echt over de Nordschleife willen racen, maar ik heb daar simpelweg geen geld voor. Een andere reden voor mij persoonlijk is de vrijheid die simulatoren bieden. Dat klinkt wellicht raar, maar in een simulator moet je alles zelf doen. Er zijn geen gameplay mechanics die zorgen dat je 1-2-3 in een powerslide terecht komt, alles in een simulator voelt analoog, de mogelijkheden zijn 100% gelinkt aan jouw rijvaardigheid.

    Racen is net als dansen, je stuurt niet alleen met het stuurwiel maar ook met het gas, de koppeling, het gewicht enzovoort. Het afstellen van je camber, differentieel, gear ratio en rembalans om precies die wegligging voor een specifiek circuit te vinden. Dat is de kick, weten dat jij volledige controle over zo’n wagen hebt.

    Assetto Corsa en iRacing zijn hier geweldig goed in. In tegenstelling tot RPG’s levelt je character niet, maar je levelt zelf echte vaardigheden. Geen enkel andere game genre geeft mij daarom zoveel voldoening. Op de console wordt uit noodzaak toch meestal voor een middenweg/compromis tussen realisme en arcade gekozen. F1 en Gran Turismo zijn leuk, maar het staat in werkelijkheid toch nog steeds mijlenver af van de moeilijkheidsgraad die echte simulatoren bieden. Ik zie ze meer als simpele games voor de lol tussendoor, daar waar een ander misschien Need for Speed zou spelen.

  3.   
    WoKingNL's avatar

    Jongens die opmerking nadat je meer vrouwen vraagt gaat niet veel helpen πŸ™„

    Maargoed verder leuke aflevering, ik heb helaas geen ideeΓ«n voor een stelling sorry!

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    Bij simulatie games draait het juist om de moeilijkheid graden. Door steeds te vallen en op te staan leer je juist, net als in het echte leven. Waarom zou dit niet in games kunnen? Het gaat juist om je vaardigheden en skills en telkens probeer je beter te worden. Het is ook de kick en de competitief tussen spelers waarbij echte vaardigheden in het spel worden gegooid. Goed voorbeeld wat @E. Rommel geeft!

    Hetzelfde principe kan ik ook over arcade games zeggen. Wat is er nou leuk aan games die jou geen vrijheid bieden, aan het handje houden en naar 1x uitspelen stof vreten? Kom niet aanzetten dat ze WEL vrijheid bieden, op X drukken en links en rechts sturen is echt geen vrijheid. πŸ™„

    Arma niet spannend? Het is JUIST spannend doordat je naar 1 kogel dood bent, je gaat meer cover zoeken, meer nadenken hoe je iets gaat aanpakken, strategisch nadenken. Bij de meeste FPS’s games is het brainless rond knallen, iets wat ik juist niet leuk vindt. Naar 5 minuten vreet ik uit mijn neus…

    Probeer maar eens de echte oude Rainbow Six te spelen, was je een halve dag bezig om een plan te maken hoe je iets gaat aanpakken. Dat ware nog eens tijden, ditzelfde geldt ook voor race simulatie. Dag in en dag uit ben je aan het racen, om die ene bocht net iets beter te pakken, of als eerste over de finish te eindigen.

    Daarnaast speelt geld ook een grote rol, hoeveel mensen van gamersnet komen nou in aanmerking om in een F1 auto te racen of andere “exotische” auto’s.

    Begrijp best dat er mensen zijn die race simulatie niks vinden, maar laat ze dan ook in hun waarde. De games die jullie opnoemen, Forza, GT, Project cars zijn semi-simulaties.

    Mensen spelen simulatie juist op de verkeerde manier, ze spelen hetzelfde als arcade games en dat is verkeerd. Het is wel raar dat Assetto Corsa een groot succes zou zijn, als er weinig tot geen simulatie liefhebbers waren. Het spel is nog niet eens uit, kijk eens hoeveel mods er al zijn?

    Daarbij komt kijken dat sommige semi-simulatie (GT) en simulatie (iRacing) zelfs gamers de kans bieden om in een echte auto te racen. Deze jongens rijden nu bijv. met Le Mans 24 hours mee….

  5.   
    QTxJess's avatar

    Ik voelde me aangesproken, tot Peter begon over een bepaald aspect. De maat van de dame in de video haal ik nooit haha

  6.   
    Leukste's avatar

    Ik ben zelf ook geen hardcore fanaat. Met Gran Turismo 5 heb ik me vele uren vermaakt. Zo veel mogelijk op handmatig en dan de “extreme” langere uren sessies racen (uiteraard met wat drinkpauzes). Het stond in ieder geval een stuk dichter bij de werkelijkheid dan met NFS Hot Pursuit(ps3). Maar met NFS heb ik ook vele uren plezier gehad. Dus voor mij gaat het eigenlijk niet om hoe realistisch iets is. Maar het moet ook niet zo zijn dat je er mee als winkelwagen-botsautootjes over de weg schuift.

    QTxJess schreef, "Ik voelde me aangesproken, tot Peter begon over een bepaald aspect. De maat van de dame in de video haal ik nooit haha"

    Soms tilt Peter het ook wel tot de extremen.

  7.   
    Tom's avatar

    Dat zal eerder komen door de keuze van het filmpje wat erop volgde. Al kan Peet inderdaad wel een beetje overdrijven. πŸ˜‰

  8.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Haha! Weer een geniaal item! πŸ˜€

    De studio ziet er erg vet uit. πŸ™‚

    Ik speel niet zoveel racegames, maar af en toe speel ik Need for Speed.

  9.   
    Ramong24's avatar

    Zeg…… We hebben ook het circuit van Zandvoort waar je een ” rondje ” kan rijden! Weer heerlijk genoten van jullie gekwebbel heren! πŸ™‚