Hebben DriveClub-bezitters het recht om hun game te retourneren?

DriveClub ligt inmiddels al tweeënhalve week in de winkels en de servers hebben het in het begin dramatisch gedaan – maar ze draaien inmiddels vrijwel volledig. Veel mensen die de game hebben aangeschaft zijn daarom boos: ze hebben zestig euro betaald voor een spel dat ze niet online hebben kunnen spelen! Terugbrengen naar de winkel is ook geen optie, want die accepteert geen retourneringen zodra de seal verwijderd is. Zou de wet een oplossing bieden?

Rechtsdeskundige Alex Tutty verklaart tegenover de Britse krant The Guardian dat de “The Sale of Goods Act”, die wij ook in Nederland kennen, in dit geval mogelijk inderdaad een oplossing biedt. Deze wet stelt dat een product moet functioneren zoals beloofd en dat het van een redelijke kwaliteit dient te zijn. Als dit niet het geval is, heeft de speler het recht om het product te retourneren, zo vertelt Tutty:

The Sale of Goods Act should apply [to video games software].”This includes provisions that the good is as described and of satisfactory quality. The multiplayer functionality in Drive Club is arguably one of its core components and so as it is not working correctly may be considered a breach of the Act. If that’s the case the player can choose to reject it – in a reasonable time – and return it and obtain a refund.
Toch blijft dit voor videogames een lastige zaak, omdat ontwikkelaars de game na de release nog via patches kunnen verbeteren – een optie die bij reguliere producten niet aanwezig is. De grote vraag is dus: geldt de wet ook voor een game als DriveClub? Daar kan advocaat Jas Purewal nog geen antwoord op geven:
We just don’t know the definitive answers to these questions yet. There are consumer protection rules which could be used, but they were not really designed with these issues in mind and, in any event, every case depends on its facts and circumstances in which the court or regulator needs to strike a fair balancing act between the two sides.
Wat vind jij: moeten teleurgestelde DriveClub-bezitters de mogelijkheid krijgen om de game te retourneren? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Ryan2000's avatar

    Ik ga Driveclub niet laten retourneren. Het is idd een beetje jammer van de servers. Dat kan helaas gebeuren. Ik vind dat die mensen zich een beetje aanstellen. En de servers doen het bij mij prima! 😀

  2.   
    ArieV's avatar

    Dit doet mij toch heel erg denken aan bf4 bij de release.

  3.   
    FireBallz's avatar

    t lijkt me terecht als ze hem mogen terugsturen, dit is niet te geloven. Ik zou hem meteen terugsturen met een flinke klachtenbrief erbij geplakt.

  4.   
    ferdi81's avatar

    er wordt nu wel een heel groot vergrootglas op driveclub gelegd. ik ben al anderhalve week online en race ook online werkt prima.

  5.   
    Noice!'s avatar

    Als je digitaal hebt aangeschaft is een belletje of mailtje voldoende voor cashback. Doen ze nooit moeilijk over eigenlijk, tenzij je het 2X per jaar doet ofzo.

  6.   
    Thijs.'s avatar

    Toch lullig als je jas heet van je voornaam.. Ik snap best dat mensen de game terug willen brengen en hun geld terug willen krijgen.

  7.   
    Rijstekorrel's avatar

    Je kan toch gewoon spelen dan maar niet online, het is geen ramp als je niet online kan.
    Dan speel je gewoon even lekker offline en ga je later online spelen, en als je dat uitgespeeld heb speel je even wat anders tot het wel werkt.

  8.   
    kmjansen's avatar

    In principe heb je het recht om hem te retourneren, omdat de game niet doet wat er belooft word.
    Als er opstaat dat je online kan racen met vrienden en dat je na 2 weken nog steeds niet online kan doet de game dus niet wat er staat en heb je het recht om hem terug te brengen.
    Wettelijk verplicht, net zoals met contracten, als ze niet nakomen met wat ze aanbieden doen ze aan contractbreuk en hebben je het recht om per direct het contract op te zeggen.

  9.   
    3333/3333's avatar

    Driveclub is Sony’s eerste grote flop op de nieuwe generatie consoles. Zelfs na 10 maanden uitstel nog volop problemen en de game zelf overstijgt de middelmaat ook niet. Ze kunnen Evolution Studios beter weer op een Motorstorm-achtig project zetten, daar komt die studio veel beter tot zijn recht.

  10.   
    Daniel Z's avatar

    ”ferdi81″ schreef, "er wordt nu wel een heel groot vergrootglas op driveclub gelegd. ik ben al anderhalve week online en race ook online werkt prima."

    Ik heb het bericht daarom ook aangepast, want de servers draaien inderdaad inmiddels voor vrijwel iedereen.

    Dit betekent niet dat er niet naar de wet gekeken mag worden. Voor advocaten is dit nieuw, dus die zullen een weg moeten vinden waarin een game retour gezonden mag worden. Geen idee of dit uiteindelijk zou mogen, dat krijgen we vast nog wel te horen.

    Zelfs na 10 maanden uitstel nog volop problemen en de game zelf overstijgt de middelmaat ook niet. Ze kunnen Evolution Studios beter weer op een Motorstorm-achtig project zetten, daar komt die studio veel beter tot zijn recht.

    Een gemiddelde score van 7,1 op Metacritic is wellicht middelmaat, maar mensen doen tegenwoordig dramatisch over zo’n cijfer. Daarmee verdedig ik onze review niet, het blijft immers een mening, al denken gamers heden ten dage dat een 7,1 onvoldoende is. Je kunt er alsnog veel plezier uit halen, al zul je dat voor jezelf uit moeten maken natuurlijk. En een flop is de game toch niet helemaal, DriveClub verkocht in de eerste week maar een paar duizend exemplaren minder dan Forza Horizon 2, die zelfs op de Xbox One én 360 is verschenen. Of deze Forza is ook een flop, dat kan uiteraard xD.

    En zoveel lager zit DriveClub niet met een gemiddeld cijfer dan MotorStorm: Apocalypse 😉

  11.   
    3333/3333's avatar

    Met middelmaat doel ik meer op het onderscheidende karakter van de game.

    De game is zeker niet slecht. Het mist alleen een beetje een eigen smoel. De menu’s, de single player, het beperkte wagenpark met enkel Europese auto’s, de game heeft niet echt iets wat het gedenkwaardig maakt. Motorstorm had dat veel meer, dat was écht een PlayStation exclusive. Xbox had geen game die je daar tegenover kon zetten.

  12.   
    Daniel Z's avatar

    Dan begreep ik het even verkeerd xD. Maar dat klopt, MotorStorm was in dat opzicht een gevestigde franchise ja.

  13.   
    Supermario's avatar

    In deze tijd zouden zulke problemen niet mogen voorkomen.Al kan zoiets altijd gebeuren. Dat zag je wel met Gta5 hoeveel problemen hadden ze daar wel niet met de online functie

  14.   
    Danielle.k's avatar

    Klanten willen soms op deze manier het onderste uit de kan halen, ook zijn er mensen die het spel willen behouden maar willen ze wel gecompenseerd worden voor deze problemen en dat laatste kan ik begrijpen, dit kan Sony op verschillende manieren doen.
    Terug brengen van je artikel kan ik begrijpen als je zeker een maand na release nog steeds niet gebruik kan maken van het spel op een fatsoenlijke manier.

    Supermario schreef, "In deze tijd zouden zulke problemen niet mogen voorkomen.Al kan zoiets altijd gebeuren. Dat zag je wel met Gta5 hoeveel problemen hadden ze daar wel niet met de online functie"

    In deze tijd mag je verwachten dat producten die je nieuw koop ook niet kapot zijn maar toch kan je een auto kopen van 50.000 euro en dan als je hem ophaalt hij niet wilt starten, of een TV van 3000 euro die bij aankomst thuis het gewoon niet doet, dit heet techniek en aan techniek hangt geen kaartje dat alles maar gelijk 100% moet werken, zoals je zelf al zegt zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren en zolang het binnen een redelijke periode opgelost wordt is er niks aan de hand, mocht een bedrijf het niet oplossen of willen oplossen dan heeft de klant recht op zijn geld terug.

  15.   
    DeAdSeYe's avatar

    Bij het eerste kopje ben ik al gestopt met lezen, wat een dubbelzinnige en nutteloze topic weer.

    *DriveClub ligt inmiddels al tweeënhalve week in de winkels en de servers hebben het in het begin dramatisch gedaan – maar ze draaien inmiddels vrijwel volledig.*

    Precies in dezelfde tekst staat.

    *Veel mensen die de game hebben aangeschaft zijn daarom boos: ze hebben zestig euro betaald voor een spel dat ze niet online hebben kunnen spelen!

    Wat een zielige en nutteloze tekst, dus gamers hebben nu nog NOOIT online kunnen gamen omdat het alleen de eerste week niet vlekkeloos liep? En daarom zijn mensen boos, dat ze 7 dagen van de 14 dagen niet hebben kunnen gamen online, en daarom NOOIT online hebben kunnen gamen?
    Er is een groot verschil tussen NOOIT en TIJDELIJK!

    En wat over de tientallen andere games die niet goed draaide op release……….. ?