Slechts 25 procent van Early Access-games op Steam wordt uiteindelijk uitgebracht

Het is een populaire en succesvolle methode gebleken; het uitbrengen van een game middels Early Access. Hierbij kunnen ontwikkelaars alvast geld aan de game verdienen, terwijl deze nog in ontwikkeling is. De gamer kan ondertussen meewerken aan het verbeteren van de game door feedback te geven aan de ontwikkelaar.

In theorie klinkt dat als een goed plan. In de realiteit pakt het echter lang niet altijd even goed uit voor de gamer. Tot op heden is namelijk slechts een kwart van alle Early Access-games daadwerkelijk als volledige release uitgebracht. Door een game als Early Access uit te brengen kan deze feitelijk oneindig in de bèta-fase blijven, zo laat Patrick Walker die dit namens EEDAR onderzocht weten:

While there are clearly many benefits to an Early Access model, there is also the possibility of a broken promise to the consumer. This is not unlike other models in the games industry, such as crowdfunding through Kickstarter or selling a DLC Season Pass, where the consumer pays up front for promised content. A notable difference between those particular models and Steam’s Early Access program is the lack of a firm release window; on Early Access, a game could theoretically stay in development and be sold to consumers indefinitely, whereas a Season Pass is rolled out within a specific time frame and all Kickstarter projects are presented with an estimated ‘delivery date’.
Wat vinden jullie van Early Access? Een goed idee of maakt het ontwikkelaars lui omdat ze een deel van hun inkomsten al binnen hebben voordat de game af is?

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Ik vind het zeker een goed idee, het geeft developers de kans om een goed product neer te zetten, ze krijgen tijdens de ontwikkeling gewoon geld binnen wat natuurlijk perfect is voor kleinere studios met een lager budget. 😉

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Thijs. schreef, "Ik vind het zeker een goed idee, het geeft developers de kans om een goed product neer te zetten, ze krijgen tijdens de ontwikkeling gewoon geld binnen wat natuurlijk perfect is voor kleinere studios met een lager budget. 😉 "

    Precies, ik geef je 100% gelijk maar dit artikel gaat over ontwikkelaars die Early Access misbruiken. Helaas verpesten deze ontwikkelaars het ook voor ontwikkelaars die Early Access wel goed gebruiken.

  3.   
    3333/3333's avatar

    De ene ontwikkelaar gaat er inderdaad beter mee om dan de ander. Bij Assetto Corsa werkt het echt fantastisch, maar heb ook een aantal shooters in mijn lijst staan die na meer dan een jaar nog steeds nauwelijks speelbaar zijn.

  4.   
    irubenox's avatar

    Dit helpt ook om echt goeie games te releasen en dan geen halve. Wat we de laatste tijd ook iets te vaak zien vind ik.