Tom en Peters Hot Koffie Show: Framerate en resolutie is bullshit!

In Tom & Peters Hot Koffie Show behandelen we elke donderdagavond een nieuwe stelling. Dit leidt vaak tot een hevige discussie tussen beide heren, die afgewisseld wordt door slap gelul en grappige filmpjes. We willen jullie echter bovenal de kans geven om mee te praten! We horen dan ook graag wat jullie vinden van de stellingen van deze week:

Framerate / resolutie moet geen invloed hebben op het cijfer voor een spel, tenzij het er onspeelbaar door wordt.

Tom & Peters Hot Koffie Show is natuurlijk ook te volgen via ons YouTube-kanaal!

  1.   
    AtomicDogg's avatar

    Ik denk niet dat de consoles Unity op dit moment niet aankunnen maar dat de game nog niet helemaal af was. Als ze hem een paar maanden hadden uitgesteld zou het misschien minder zijn.

  2.   
    DexMax's avatar

    Pfff, gaan we weer…

  3.   
    gatemaster64's avatar

    dit was bij assassin’s creed 3 denk ik nog erger (ga unity nog halen)

    ik was gewoon gestopt met het spelen van ac3 van wegen de lage frames.
    dit bleek alleen geen goed idee, want toen ik ac3 eenmaal toch had doorgespeeld, bleek het dat ik het een van de beste games uit mijn collectie vond.

    oftewel, geen games aan de kant zetten zoals ik vroeger deed, want het valt meestal ook wel mee.
    gewoon doorspelen zou ik zeggen! 😆

  4.   
    xizaaR's avatar

    Wat is dat fragment van die lachende presentator of wat hij ook is. Ik ben er al een tijdje naar op zoek :p

  5.   
    mastertje's avatar

    Ben blij dat ik tot het select groepje behoord die er of niks van merkt, of gewoon weinig boeit. En als het een keer voorkwam op de ps3-4 was ik al veel erger gewend bij mn pc’tje die het niet meer allemaal aankon.

  6.   
    Tom 2.0's avatar

    xizaaR schreef, "Wat is dat fragment van die lachende presentator of wat hij ook is. Ik ben er al een tijdje naar op zoek :p"

    http://youtu.be/44_ERw0nTTE – Één van de beste sketches ooit gemaakt. 😆

  7.   
    soldierarjan's avatar

    Nieuwe stelling.

    Zijn cijfers wel nodig bij een review van een game.
    Want een review blijft altijd een persoonlijke mening, iemand die fan is van een game zal die eerder hoger punt geven dan iemand die geen fan van is.

  8.   
    HWSHHZ's avatar

    Helemaal eens met Peter en Tom, ik speel het zelf op de PC en heb ook een beetje last van lage framerates, maar er komen nog nieuwe patches aan, en het spel is ook nog niet onspeelbaar geweest hier! Een prachtige game en die 9 vind ik dik verdiend! 😉
    Nieuwe stelling: Er worden teveel onschuldige personen zonder echt een goed excuus vermoord in games!

    http://www.theverge.com/2014/11/25/7277633/far-cry-4-and-killing-people

    Stukje over Far Cry 4 over het vermoorden van (onschuldige) personen!
    Ben het er zelf niet mee eens, het is geen reality! 😉

  9.   
    ItsRD's avatar

    Ik ben het met jullie eens, zolang een game niet onspeelbaar is moet je er niet over gaan zeuren, maargoed dat is de generatie van tegenwoordig misschien. Ik zie het nut er niet van in om te gaan zeuren over 30 of 60fps. Tuurlijk zie je het verschil wel, maar als je gaat zeuren, zeur dan lekker over iets anders! 🙂

  10.   
    noah81's avatar

    Eens. Mij interesseerd het ook weinig. Natuurlijk is hoe mooier hoe beter maar ik vind de consoles prima zo.

  11.   
    stinkiwinkie's avatar

    Sorry, ik vind dat framerates en de resolutie behoorlijk een groot deel uitmaken voor een game.Voor een pc-gamer vind ik als je veel geld insteekt voor een sterke grafische kaart, men sowieso automatisch wilt dat de visuele kwaliteit van het spel goed strak is (hoge realiteit) en men wilt toch ook niet dat wanneer je loopt plots de framerate daalt waardoor je haperingen in je beeld krijgt of als men met uw manneke rap ronddraait er hierdoor crashes oplopen omdat het scherm te weinig tijd (of rekenkracht heeft) om de achterliggende omgeving tevoorschijn te halen. Liefst een hoge framerate zodat de game soepel loopt en een hoge resolutie voor een grotere inleving. CONCLUSIE: INLEVING IS EEN BELANGRIJKE FACTOR BIJ HET SPELEN VAN GAMES. IK HEB OOK EEN STELLING: Luisteren de meeste game-industrie tegenwoordig steeds minder naar de vraag van de consument (klant-vriendelijkheid), maar wel meer naar hun portemonnee. (Season pass, bugs,dlc,…) Kort gezegd hebben de game-industrie nog respect voor de klant.

  12.   
    blackname's avatar

    T zal vast wel verschil maken, maar als je mij een game geeft kan ik niet zeggen of ik nou een 30fps aan het spelen ben of een 60fps. Veel mensen zeiken gewoon om het zeiken. Stelling : online games kopen op concoles moet goedkoper( niks moet, maar ik zou t niet erg vinden, wil ontwikkelaars niet opdringen ofzo. Sorry)

  13.   
    mattioza's avatar

    Denk dat er al genoeg gezegd is over framerate voor de komende 3 jaar, dus heb er niets meer toe te voegen…

    Stelling: Remakes zijn zowel voor uitgeverij als consument een geniale uitvinding.

  14.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik speel games sinds de jaren ’90, in al die jaren is deze discussie nog nooit zo groot geweest.

    Games waarbij het draait om snelheid en precisie kan je het beste op een hoge FPS (minimaal 60) draaien. Denk hierbij aan Call of Duty, Battlefield, StarCraft, Dota, LoL etc.

    Games waarbij het niet draait om snelheid kan je op middelhoge FPS spelen (minimaal 30). Denk hierbij aan Arma, Civilization, EU IV etc.

    Alles onder de 30FPS wordt onspeelbaar, je gaat gewoon stukken missen waardoor je dingen over het hoofd ziet, of wordt gekilled voordat je het door hebt wat er daadwerkelijk is gebeurd.

    Wat mij erg opvalt, deze discussie is ontstaan nadat de next-gen console is uitgekomen. Het valt me dan ook erg op dat veel console gamers OPEENS niks meer geven om framerate en resolutie, terwijl ze het een grote ergenis vonden bij de vorige console’s. Geef gewoon toe dat de Xbox One en PS4 kwa performance en hardware gewoon tegenvallen….

    Hier staat duidelijk uitgelegd wat frame per second zijn http://www.youtube.com/watch?v=22TCiQ6_yTs
    Wanneer een spel onder de 30FPS komt, je gaat gewoon stukjes frames missen. Bij bepaalde games zoals Call of Duty kan dit namelijk flink wat ergernis veroorzaken omdat je langzamer bent als je tegenpartij omdat je die bepaalde frames mis.

    Waar ik juist een voorstander ben, om bij een nieuwere versie (na een aantal patches) een 2de review uit te brengen hoe het spel is vooruitgegaan.

    Framedrops kunnen gebeuren, maar voor mij beïnvloeden ze de gameplay. Bij AC Unity mogen er misschien wel 1000 mensen in beeld zijn, maar als je op dat moment word aangevallen, wordt je al geslagen voordat je door hebt wat er daadwerkelijk gebeurd. Het kan soms zo erg zijn, dat je al bent geraakt voordat je het ziet.. Dat komt dus door de frames per second.

  15.   
    Dark_Phoenix's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Ik speel games sinds de jaren ’90, in al die jaren is deze discussie nog nooit zo groot geweest.
    Games waarbij het draait om snelheid en precisie kan je het beste op een hoge FPS (minimaal 60) draaien. Denk hierbij aan Call of Duty, Battlefield, StarCraft, Dota, LoL etc.
    Games waarbij het niet draait om snelheid kan je op middelhoge FPS spelen (minimaal 30). Denk hierbij aan Arma, Civilization, EU IV etc.
    Alles onder de 30FPS wordt onspeelbaar, je gaat gewoon stukken missen waardoor je dingen over het hoofd ziet, of wordt gekilled voordat je het door hebt wat er daadwerkelijk is gebeurd.
    Wat mij erg opvalt, deze discussie is ontstaan nadat de next-gen console is uitgekomen. Het valt me dan ook erg op dat veel console gamers OPEENS niks meer geven om framerate en resolutie, terwijl ze het een grote ergenis vonden bij de vorige console’s. Geef gewoon toe dat de Xbox One en PS4 kwa performance en hardware gewoon tegenvallen….
    Hier staat duidelijk uitgelegd wat frame per second zijn http://www.youtube.com/watch?v=22TCiQ6_yTs
    Wanneer een spel onder de 30FPS komt, je gaat gewoon stukjes frames missen. Bij bepaalde games zoals Call of Duty kan dit namelijk flink wat ergernis veroorzaken omdat je langzamer bent als je tegenpartij omdat je die bepaalde frames mis. "

    Mee eens 😀

  16.   
    stinkiwinkie's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Ik speel games sinds de jaren ’90, in al die jaren is deze discussie nog nooit zo groot geweest.
    Games waarbij het draait om snelheid en precisie kan je het beste op een hoge FPS (minimaal 60) draaien. Denk hierbij aan Call of Duty, Battlefield, StarCraft, Dota, LoL etc.
    Games waarbij het niet draait om snelheid kan je op middelhoge FPS spelen (minimaal 30). Denk hierbij aan Arma, Civilization, EU IV etc.
    Alles onder de 30FPS wordt onspeelbaar, je gaat gewoon stukken missen waardoor je dingen over het hoofd ziet, of wordt gekilled voordat je het door hebt wat er daadwerkelijk is gebeurd.
    Wat mij erg opvalt, deze discussie is ontstaan nadat de next-gen console is uitgekomen. Het valt me dan ook erg op dat veel console gamers OPEENS niks meer geven om framerate en resolutie, terwijl ze het een grote ergenis vonden bij de vorige console’s. Geef gewoon toe dat de Xbox One en PS4 kwa performance en hardware gewoon tegenvallen….
    Hier staat duidelijk uitgelegd wat frame per second zijn http://www.youtube.com/watch?v=22TCiQ6_yTs
    Wanneer een spel onder de 30FPS komt, je gaat gewoon stukjes frames missen. Bij bepaalde games zoals Call of Duty kan dit namelijk flink wat ergernis veroorzaken omdat je langzamer bent als je tegenpartij omdat je die bepaalde frames mis.
    Waar ik juist een voorstander ben, om bij een nieuwere versie (na een aantal patches) een 2de review uit te brengen hoe het spel is vooruitgegaan.
    Framedrops kunnen gebeuren, maar voor mij beïnvloeden ze de gameplay. Bij AC Unity mogen er misschien wel 1000 mensen in beeld zijn, maar als je op dat moment word aangevallen, wordt je al geslagen voordat je door hebt wat er daadwerkelijk gebeurd. Het kan soms zo erg zijn, dat je al bent geraakt voordat je het ziet.. Dat komt dus door de frames per second. "

    100 percent mee eens. Dit is pas game praat. Ik dacht dat ik bijna de enige was die framerate belangrijk vond. Het leek ofdat ik in een ander universum zat, maar nu ik deze goed uitgeschreven reactie heb gelezen, ben ik blij dat er nog mensen op mijn ooghoogte zijn. Mensen die zeggen dat wij altijd aan het klagen zijn over de graphics, resolutie,framerate van een game zijn meestal console-gamers en hebben echt niet het besef dat het deeglijk iets uitmaakt aan het spel. Zoals ik al in een eerdere reactie heb geschreven is dat de mentaliteit van een pc-gamer zeer anders ligt dan bij een console-gamer. Voor een console-gamer speel precies een GROTERE INLEVING GEEN ROL, HOE VAAK MOETEN WE DAT VERMELDEN DAT MEN HET SPEL SOWIESO EEN HOGERE SCORE GEEFT ALS DE BELEVENIS TOENEEMT. ZELFS PETER VAN GAMERSNET: Ik had 2 filmpjes van je gezien waarin je zei dat je black flag op de PC f**king mooi was. Als je dat al in 2 filmpjes vermeld, geeft dit wel het teken dat het je wel echt geraakt heeft, dat je daar ven hebt genoten, de inleving was groter ( zag het aan je gezicht 🙂 )

  17.   
    3333/3333's avatar

    Framerate-broeders verenigd u! 8)

    Het hangt gewoon van je eisen af natuurlijk. Voor mij is 60 frames per seconde het minimum vereiste voor een aangename spelervaring. Dat geldt ook voor de wat minder actie/snelheid gerichte games overigens. Alles daarboven is beter, alles daar onder vind ik niet prettig spelen want dan mis ik teveel input.

    Diegene die 30 frames per seconde genoeg vinden, voel je niet beledigd, dit is slechts mijn nederige mening.

  18.   
    Jeroenvk94's avatar

    Dat gezeur over die framerates word ik zo onderhand een beetje moe van. Lijkt wel of heel de game community afhangt van 30 of 60fps… Speel gewoon de game die je leuk vind, vind je het niets dan speel je het niet, maar ga dan ook niet andermans spelplezier verzieken door zo te ouwehoeren…

    Mijn stelling:
    ‘De gameservers van consoles hebben meer stabiliteit nodig’

    Met gameservers bedoel ik niet Xbox Live en PSN, maar de severs van bijvoorbeeld Bungie zelf ( die overigens bagger zijn )

  19.   
    Ik kom Harambe wreken's avatar

    Ik vind 30fps niet fijn om naar te kijken. Heb bij gta 5 op de 360 altijd de eerste 10/20 minuten last van mn ogen omdat ze aan de framerate moeten wennen. Het is niet voor niks dat mensen het belangrijk vinden dat een game op 60fps draait, zeker als je er op een computerscherm naar kijkt

  20.   
    Thijs.'s avatar

    Stelling : Nederlands talige games zijn kut ( de voiceacting.)

  21.   
    OMGitsOhMyGoat's avatar

    Thijs. schreef, "Stelling : Nederlands talige games zijn kut ( de voiceacting.)"

    mee eens