Peter Molyneux praat niet meer met de pers

In de nasleep van het nieuws dat Godus de gemaakte Kickstarter-beloften niet waar gaat maken, willen er veel mensen met Peter Molyneux praten. Het Engelse The Guardian had een Skype-gesprek met hem en het lijkt erop dat dat wel eens het laatste zou kunnen zijn wat de pers van Molyneux te horen krijgt.

Het gesprek begon over de releasedatum van Godus. Waar oorspronkelijk beloofd werd dat het spel in zeven tot negen maanden uit zou komen, hoopt Molyneux nu binnen zes tot negen maanden vanaf dit moment een complete pc-game te hebben. Dat is drie jaar ontwikkeltijd en naar eigen zeggen de grootste fout in de Kickstarter-campagne:

We had someone here who was looking after Bryan, he left and nobody took the reigns of keeping Bryan informed and in the loop. That was terrible, it was atrocious and I can understand him feeling offended about that. We should have… I should have made sure that he was still in the loop.
Ook gaat het gesprek over het feit dat Curiosity-winnaar Bryan Henderson nog niks heeft gezien van zijn prijs, namelijk een procent van alle opbrengsten van Godus en zes maanden lang de God in een universum vol Goden. De persoon die contact had met Henderson was vertrokken bij de studio en niemand had zijn functie overgenomen, waardoor Henderson nooit meer iets gehoord heeft van 22cans:
I think people are just sick of hearing from me. They’ve been sick of hearing from me for so many years now. You know, we’re done.
Ten slotte vertelt een stotterende Molyneux hoe hij de laatste tijd bedreigd is door boze mensen die Godus hebben gesteund, zijn familie bedreigd is en hij er genoeg van heeft. Peter Molyneux praat niet meer met de pers. Molyneux blijft werken aan games, maar zonder naar buiten te komen met details, of zoals veelal het geval is geweest, grote hypes:
My answer to this is this simple. I love working on games, it is my life. I am so honoured to be a part of the games industry, but I understand that people are sick of hearing my voice and hearing my promises. So I’m going to stop doing press and I’m going to stop talking about games completely. And actually I’m only giving you this interview now in answer to this terrible and awful, emotional time over the last three days. I think honestly the only answer to this is for me to completely stop talking to the press.

  1.   
    Hitman047's avatar

    Sindsdien heeft hij alweer 2 interviews gegeven…

    Misschien moet hij zich eens een keer echt aan zijn woord houden? 😳

  2.   
    kmjansen's avatar

    Daarom ook nooit iets backen van deze man, eigen schuld van de mensen die kickstarter gesteund hebben, Molyneux is een hele onbetrouwbare developer die gouden bergen beloofd qua innovatie en gameplay en bijna nooit iets waarmaakt van alles beloftes, dit heeft hij afgelopen jaren meerdere malen laten zien , tja en als hem dan weer gaat stuenen met geld is niet zo slim.
    Maar bedreigingen naar hem en familie zijn onacceptabel vind ik.

  3.   
    Metalhead95's avatar

    Achja dat krijg je ervan als je kut games afleverd 🙂

  4.   
    DeAdSeYe's avatar

    kmjansen schreef, "Daarom ook nooit iets backen van deze man, eigen schuld van de mensen die kickstarter gesteund hebben, Molyneux is een hele onbetrouwbare developer die gouden bergen beloofd qua innovatie en gameplay en bijna nooit iets waarmaakt van alles beloftes, dit heeft hij afgelopen jaren meerdere malen laten zien , tja en als hem dan weer gaat stuenen met geld is niet zo slim.
    Maar bedreigingen naar hem en familie zijn onacceptabel vind ik."

    Om te zeggen dat Peter Molyneux onbetrouwbaar is, is misschien te ver gezocht. Het probleem van Peter Molyneux is, hij belooft dingen terwijl het project pas op papier staan zonder te onderzoeken of het wel haalbaar is.

    Als ik een eigen game project zou leiden, dan doe ik eerst onderzoek naar wat haalbaar is en wat niet. Als de game engine beperkingen geeft, dan moet je overwegen om een andere engine te gebruiken of bepaald features weg te laten zonder dat je ze hebt belooft. Wanneer het blijkt dat bepaalde features, game mechanics of wat dan ook wel perfect werkt, dan pas kan je de belofte maken en uiteraard aantonen dat het werkt.

    Als voorbeeld, de game engine van Godus ondersteund geen Linux terwijl dit wel is belooft. Kortom, er is te weinig onderzoek gedaan naar de engine of Linux wel ondersteund wordt terwijl de beloftes wel is geven.

    Peter Molyneux is gewoon geen geschikte man om leiding te geven over een project. Dat maakt hem niet perse onbetrouwbaar maar gewoon niet in staat om zo’n taken uit te voeren.

    Veel “indie” ontwikkelaars leggen de lat te hoog, wat uiteraard ook logisch is want ze willen immers een goede product afleveren. Maar doordat ze de lat te hoog leggen, kan het wel eens zijn dat ze in hun eigen vingers snijden precies wat Peter Molyneux doet.
    Ik zit al jaren te denken om mijn eigen project te starten, ik speel veel met de Cryengine en Unreal engine. Heb ook een betaalde licentie om een game uit te brengen. Maar de dingen die ik wil, zijn gewoon nog niet haalbaar en daar moet ik eerst mijn geduld voor hebben. Kan nu wel een Kickstarter opstarten met al die beloftes, maar ik voel me gewoon niet fijn erbij dat het alleen op papier staat. Wat nou als het niet haalbaar is? Zie Peter Molyneux!

  5.   
    Thabigmanx's avatar

    Het is een man met geweldige ideeën. Alleen het daadwerkelijk omzetten van een idee naar game is toch wat moeilijker. Ik heb het wel te doen met die man. Goeie ideeën maar net niet genoeg tijd/tech om het voorelkaar te krijgen

  6.   
    Leon's avatar

    Nu Peter Molyneux heeft gezegd dat hij niet meer met de pers praat, is er in ieder geval één ding waar we zeker van zijn: Peter Molyneux gaat nog met de pers praten.

  7.   
    Hielke's avatar

    @L30N, kunnen we hem niet bellen met GNR? 😀

  8.   
    cookymonster's avatar

    dit lijkt me het beste voor iedereen ..