Video's gepubliceerd voor 14 augustus 2018 zijn helaas niet meer te bekijken.

Tom en Peters Hot Koffie Show: Zijn er te weinig goede verhalen in games?

Na de veelbesproken aflevering over AAA-games bij PlayStation Plus gaan Tom en Peter door met een diepgaande stelling over het verhaal in games. Waarom hebben de grote blockbusters van tegenwoordig steeds vaker een karig verhaal? Discussieer mee met deze gloednieuwe Hot Koffie Show!

  1.   
    UncreatedKoen's avatar

    Hele goede stelling als eerst
    Ben het erg met jullie eens.

    Ik heb dinsdag toen Destiny House of Wolves uitkwam de story missions gespeeld en ik was er met 5 uurtjes doorheen al moet ik zeggen dat DLC los wel meer verhaal in zich heeft dan Destiny zelf en The Dark Below bij elkaar. Er wordt echt uitgelegd wat de Wolves aan het doen zijn en waarom ze dit doen. Dus toch klein + puntje voor deze DLC van Bungie. PoE en ToO moet ik nog wat dieper mee aan de slag gaan.

    Maar verhalen mogen inderdaad wel dieper. Heb van Basman01 bijvoorbeeld heel vaak aan moeten horen hoe goed het verhaal wel niet is van Mass Effect. Ben zelf nooit begonnen aan deze serie echt met veel zin (mijn excuses en zal zo uitleggen waarom) maar ik geloof zeker dat er nog games zijn met diepgaande verhalen (Skyrim, Dragon Age, The Witcher, Tomb Raider, Uncharted, Halo etc etc). Dying Light heeft voor mij ook een erg sterk verhaal! Met hoeveel gestrande gasten je kan praten en dan puzzel bij puzzel van verhaal bij elkaar sprokkelt. Is ook erg tof!

    En wat Tom ook zegt: IndieGames doen het tegenwoordig meer voor het verhaal. Zijn kleine ontwikkelaars die alles op hun eigen tempo kunnen doen en alles naar eigen wens kunnen maken en zijn meestal ontwikkelaars die zelf games maken die hun vroeger gemist hebben of wat ze in een game willen zien. (Ori and the Blind Forest). Zelfde (indiegame) maar met Project Cars. Dat is echt gemaakt door ontwikkelaars die echt alles wilde tweaken aan hun auto’s en hebben daarbij de community betrokken. Vind ik altijd erg toffe dingen om te zien!

    Nu even op waarom ik niet zo veel tijd in Mass Effect heb gestoken is puur omdat het voor mij te lang is. Ik heb Dragon Age, Skyrim, Mass Effect, The Witcher, Dark Souls nooit gespeeld omdat het mij te lang duurt. Het is te groot waardoor ik te snel het overzicht kwijt raak in dit soort games. Ik vind de trailers en wat ik qua gameplay zie altijd heel tof maar ik kan mezelf er gewoon niet doorheen krijgen dus alvast bij deze mijn excuses dat ik deze games niet heb gespeeld 😥

    Dan een nieuwe stelling en hoop dat deze ook best diepgaand kan gaan:
    Verkoopcijfers hoeven niet meteen het einde te zijn voor een gameserie.

    Kijk bijvoorbeeld naar Mirror’s Edge. Niet goed verkocht en heel lang kwam er geen deel 2 en leek het erop dat de serie gekilled was maar nu toch komt er nog een vervolg! 😆

  2.   
    MikeGevers's avatar

    Hahahaha, nice! 😀 Met mij gaat het goed hoor, Petor!

    Ik zeg niet dat het jullie schuld is, maar reviewers zeggen te vaak: “Het verhaal heeft weinig om handen, en dus maken we er verder geen woorden aan vuil”. Nou snap ik dat het lastig is om het verhaal echt te behandelen i.v.m. spoilers, maar ik denk dat een paar écht kritisch-inhoudelijke opmerkingen al heel wat kunnen bereiken. Zoiets als: “Ja, er wordt van mij verwacht dat ik de wereld red van terroristen/zombies/aliens, maar die wereld is zó slapjes in elkaar gedraaid dat het me niets kan schelen als ze hem opblazen”. Zo zien ontwikkelaars dat er wel degelijk een vraag naar goede verhalen is.

    Zelf ben ik wel gecharmeerd van games met een non-lineaire verhaallijn, al dan niet met meerdere eindes. Dan heb je echt het gevoel dat jouw daden en keuzes ertoe doen, mits het goed is uitgevoerd. Ik herinner me nog van The Witcher 1 (lekker actueel :P) dat je op een gegeven moment moest kiezen of je de rebellen of “het gezag” steunde, ondanks al mijn pogingen om neutraal te blijven (of misschien juist daardoor). Dan word je echt gedwongen om na te denken wat je wilt, en

    En inderdaad: Call of Duty is geen game die je speelt voor het verhaal, maar toch heeft elke game in de serie een singleplayer-campaign. Het enige dat die campaigns eigenlijk te bieden hebben, zijn AI-vijanden die over het algemeen dommer zijn dan menselijke tegenstanders.

  3.   
    Sa.'s avatar

    Ben het met wederom met jullie eens, zeker als het om mijn schatje Assassin’s Creed gaat, want het verhaal is inderdaad zoals Peter al zei, sinds deel 3 gewoon verkracht. Voor mij persoonlijk is AC4 dan ook de slechtste AC ooit, hoor goed wat ik zeg, de slechtste AC ooit. Black Flag was een zeer vermakelijke pirate game, meer niet. De ‘artifact’ waar het in de game om gaat is ver gezocht en raar, daar komt bij dat Edward naar mijn idee (LICHTE SPOILER ALERT) pas tegen het einde van de game een soort van dedication voor de brotherhood krijgt. Deze brotherhood is tevens niet genoeg aan bod naar mijn idee en heeft oppervlakkige characters. Nu ik er zo over nadenk, kan je de bovenstaande kritiek ook op Unity uiten, die met dezelfde problemen kampt. Arno is iets meer Assassin en de brotherhood komt iets meer aan bod, maar het verhaal blijft zwak en wederom is de artifact vergezocht en saai. Ik zeg, Syndicate… zoon/broer/vader/vriend/kennis van Desmond? Laten we het hopen.

  4.   
    TheNerdNL's avatar

    Reactie op deze stelling: Ik vindt dat er echt betere verhalen in games mogen komen maar wat tom ze klopt ook weer. moet je tegenwoordig niet gewoon iendies spelen voor een goed verhaal?

    Nieuwe stelling: Handhelds worden niet meer gebruikt door de smartphone markt?
    Mijn mening: Ik vindt dat bijvoorbeelt je 3DS of je psp vita Minder gebruik omdat je op je mobiel ook al kan gamen. Ja oke het zijn dan (Nog niet) de toffe nintendo games. Maar ontertussen kan je al een fifa op je mobiel of tablet spelen.(niet dat ik dit doe maar als nog) En je neemt ook niet meer zo snel je psp vita of ds in het openbaar vervoer mee.

  5.   
    nuclearnemo's avatar

    Ben het ook eens met de stelling. Maar ik denk ook dat het probleem ligt bij de snelheid van de releases. Als je een game met een goed verhaal wil maken ben je vaak wel langer dan een jaar bezig omdat er heel veel tijd in gaat zitten (The Witcher, Dragon Age, Mass Effect onder andere) als je game snel wil releasen zoals bijvoorbeeld Assassins Creed dan krijgt de verhaallijn klappen en zul je ook nooit een goede verhaallijn maken. Sommige studios nemen dat voor lief en releasen liever games op een sneller basis terwijl andere daadwerkelijke een game met een goede verhaallijn willen neerzetten. Vind dat bijvoorbeeld Bioware een van de beste op dat vlak is, omdat ze zowel met Dragon Age als Mass Effect een super goed verhaal hebben neergezet met zelfs diepgaande personages. Verder hangt het gewoon van je smaak af, als je een goed verhaal wil speel dan een RPG, wil je even snel game speel dan Call of Duty of Fifa ofzo.

    Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat het ligt aan de tijd die ontwikkelaars nemen om een game te creëren, je kunt geen game met een goed verhaal maken binnen een jaar ofzo.

  6.   
    Thijs.'s avatar

    Stelling: Digitale games zouden goedkoper moeten zijn dan een fysiek exemplaar.

    Ik vind het toch altijd vreemd om te zien dat noem een CoD op steam 70 is en bij je favoriete gamestore om de hoek 60…

  7.   
    FioranoJC's avatar

    Ik ben het er mee eens! Alleen….
    Ik denk dat vooral de “populaire” *ahum* ->meeste budget uitgevers<- *ahum* het aan een origineel verhaal ontbreekt. Iedereen wil 'quickies'. Spellen waarin ze meteen alles kunnen pakken en halen. Waarom denk je dat de gevestigde orde zo sterk en bekend is? Het begon allemaal met een sterk verhaal!

  8.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Je merkt inderdaad dat er weinig tijd in word gestoken voor een goed verhaal, bij far cry 3 was het verhaal echt top, maar far cry 4 was er weinig verhaal, en dat is zeer jammer, zelf geld voor COD elk jaar word het verhaal korter, ze zijn steeds meer bezig met de multiplayer en co-op, een goed en lang verhaal is net zoo belangrijk 🙂

    Stelling: er zit teweinig gameplay in een DLC

  9.   
    EpicSoftworks's avatar

    Er zijn wel uitzonderingen op de regel maar over het algemeen zijn uitgevers nu wel een beetje de boosdoener en zie je vaak dat indie games meer verhaal uitstralen.

    Stelling: Door digitale distributie heeft developer meer vrijheid gekregen en kan daardoor sneller en beter hun publiek bereiken (zonder publisher). De vraag, is dit een goede ontwikkeling?