Halo 5: Guardians moet de grootste en moeilijkste Halo ooit worden, zo liet ontwikkelaar 343 Industries eerder vandaag al weten. Deze ambitie heeft wel een consequentie gehad. Halo 5 zal namelijk geen splitscreen ondersteunen.
Volgens uitvoerend producent Josh Holmes is dit één van de lastige keuzes die men heeft moeten maken bij het ontwikkelen:
We know that for many of our fans, Halo has meant playing together with friends in the same room. We all have great memories of past Halo split-screen multiplayer matches. Tough choices had to be made in order to move Halo’s gameplay forward and deliver a true next-gen experience.Is het een groot gemis dat Halo 5: Guardians geen splitscreen ondersteunt? Of weegt de feature niet op tegen de voordelen die men nu heeft kunnen uitvoeren? Laat het weten in de reacties!Our decision was driven by a desire for scale, fidelity and focus to ensure that we would deliver the best quality experience possible. With Halo 5 we are delivering massive scale environments, improved AI behavior, increased visual and gameplay fidelity… something that truly takes advantage of a new platform. Many of our ambitious goals for Halo 5 would be compromised in a split-screen setting and the time spent optimizing and addressing split-screen-specific issues would take focus from building other parts of the game. Game development is a balancing act of resources, time and technology, and in this case we made the tough decision to sacrifice something that’s been near and dear to us all.