DirectX 12-ondersteuning Hitman werkt niet meer na update

Sapienza, de tweede episode van Hitman, is sinds kort verschenen. Dat leek de mensen bij PC Gamer een mooi moment om de DirectX 12-functionaliteit van de game te testen. Echter, na enkele updates kon de DirectX 12-versie niet meer worden opgestart.

Wel verscheen de game nog als achtergrondproces in Windows Taakbeheer, en ook Steam zei dat de game wel degelijk draaide. De DirectX 11-versie van Hitman werkte wél naar behoren, dus is het waarschijnlijk dat het probleem hem zit in de nieuwe graphics API van Microsoft.

Ook de gebruikte hardware is hoogstwaarschijnlijk niet het probleem: PC Gamer heeft meerdere grafische kaarten geprobeerd, van zowel NVIDIA als AMD. Helaas wilde de game in geen enkel geval opstarten.

Het lijkt er dus op dat ontwikkelaars nog niet goed uit de voeten kunnen met DirectX 12. Vooralsnog is Ashes of the Singularity de enige game die de API ondersteunt zonder compromissen. Andere games, zoals Rise of the Tomb Raider en Quantum Break (dat überhaupt al niet optimaal draait op pc) ondersteunen DirectX 12 wel, maar dan met bijvoorbeeld vastgelegde resolutiemogelijkheden, of zonder ondersteuning voor meerdere grafische kaarten.

Denk jij dat DirectX 12 uiteindelijk de beloftes zal nakomen? Of verwacht je net zo’n fiasco als DirectX 10, dat exclusief voor Windows Vista was? Laat het weten in de reacties!

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Welke problemen had Rise of the Tomb Raider dan? Ik draai die game al een tijd op directx 12 en nog nooit een probleem gehad. Ik had wel last van framedrops, nadat ik het spel op een ssd had geïnstalleerd waren de framedrops weg.

    Ik gebruik een R9 290x lighting van MSI, nooit problemen.

    Om terug te komen bij Hitman, dit probleem heb ik ook. De game draait alleen op de achtergrond en verder gebeurd er niks. Toch maar terug geschakeld naar directx 11, Rise of the Tomb Raider werkt perfect.

  2.   
    Dark_Phoenix's avatar

    DeAdSeYe schreef, "Welke problemen had Rise of the Tomb Raider dan? Ik draai die game al een tijd op directx 12 en nog nooit een probleem gehad. Ik had wel last van framedrops, nadat ik het spel op een ssd had geïnstalleerd waren de framedrops weg.
    Ik gebruik een R9 290x lighting van MSI, nooit problemen.
    Om terug te komen bij Hitman, dit probleem heb ik ook. De game draait alleen op de achtergrond en verder gebeurd er niks. Toch maar terug geschakeld naar directx 11, Rise of the Tomb Raider werkt perfect."

    Ja precies, sterker nog op dx12 bij Tomb Raider krijg ik zelfs betere fps dan op dx11. Hitman werkt niet zo goed maar dx11 werkt ook nog niet optimaal.

  3.   
    MikeGevers's avatar

    Dark_Phoenix schreef, "

    ”DeAdSeYe” schreef, "Welke problemen had Rise of the Tomb Raider dan? Ik draai die game al een tijd op directx 12 en nog nooit een probleem gehad. Ik had wel last van framedrops, nadat ik het spel op een ssd had geïnstalleerd waren de framedrops weg.
    Ik gebruik een R9 290x lighting van MSI, nooit problemen.
    Om terug te komen bij Hitman, dit probleem heb ik ook. De game draait alleen op de achtergrond en verder gebeurd er niks. Toch maar terug geschakeld naar directx 11, Rise of the Tomb Raider werkt perfect."

    Ja precies, sterker nog op dx12 bij Tomb Raider krijg ik zelfs betere fps dan op dx11. Hitman werkt niet zo goed maar dx11 werkt ook nog niet optimaal. "

    Rise of the Tomb Raider ondersteunt SLI en CrossFire niet, dus als je maar één grafische kaart hebt, merk je het verschil inderdaad niet 🙂

  4.   
    Invictus's avatar

    Het jaar dat ik een PC heb gehaald, is een slecht jaar qua PC games…..