Oculus VR reageert op privacyzorgen omtrent Rift

Uitgerekend op 1 april verschenen er geruchten dat de Oculus Rift gebruikersdata verzamelt voor ‘niet nader te noemen doeleinden’. Vanwege de timing was er veel twijfel over het nieuws: was dit nu een parodie op het feit dat Facebook de eigenaar van Oculus VR is, of is er echt iets aan de hand om ons (mogelijk) zorgen over te maken?

Het lijkt er echter op dat er inderdaad gegevens van gebruikers worden verzameld: een proces genaamd OVRServer_x64.exe heeft verregaande systeemtoegang en schijnt regelmatig updates te sturen naar Facebook. Het gaat om dingen als de bewegingen van de gebruikers. De gegevens worden onder andere gebruikt om de Rift te verbeteren, maar volgens de gebruikersvoorwaarden van de Rift mogen deze gegevens ook gebruikt worden voor gerichte advertenties.

Nu lijkt dat op zichzelf niet heel vreemd: op Facebook zelf worden we dagelijks gebombardeerd met gerichte advertenties. Avner Levin, directeur van het Privacy- en Cybercriminaliteitsinstituut van de Ryerson Universiteit in Toronto, zegt echter dat we wel degelijk op moeten letten.

We think we understand right now what [privacy policies] mean, but their language is very flexible. There’s a whole other set of categories here that all of a sudden could seem to us to be very intrusive of perhaps some of our most private moments as users of this kind of technology.
Wat Levin bedoelt met ‘private moments’ is overigens bepaald niet subtiel: hij zegt dat gamers het misschien niet erg vinden als hun bewegingen worden gevolgd tijdens het gamen, maar dat ze daar hoogstwaarschijnlijk wel anders over denken in het geval van VR-porno.

Oculus VR heeft nu een antwoord gestuurd aan UploadVR, de ontdekker van de mogelijke privacyproblemen. In dat bericht wordt het privacybeleid van Oculus VR toegelicht, maar wordt tegelijkertijd aangegeven dat er geen plannen zijn om het verzamelen van data tegen te gaan.

We want to create the absolute best VR experience for people, and to do that, we need to understand how our products are being used and we’re thinking about privacy every step of the way. The Oculus privacy policy was drafted so we could be very clear with the people who use our services about the ways we receive or collect information, and how we may use it. For example, one thing we may do is use information to improve our services and to make sure everything is working properly—such as checking device stability and addressing technical issues to improve the overall experience.
Daarnaast zegt Oculus VR dat de verzamelde gegevens (nog) niet worden gedeeld met Facebook, ondanks dat dat bedrijf de maker van de VR-headset heeft overgenomen.
We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising—though these are things we may consider in the future.
Vooral dat laatste is natuurlijk enigszins zorgwekkend, aangezien Oculus VR nu dus al duidelijk met dat idee speelt.

Wat denken jullie: verzamelt Oculus VR echt alleen data voor onschuldige doelen als productverbeteringen? Laat het ons weten in de reacties!

  1.   
    Corneliuscan's avatar

    Die eerste zin is een beetje raar geschreven 😉

  2.   
    bjorntukkertje's avatar

    Waarom zou Facebook dit willen weten ??

  3.   
    Sopkip's avatar

    Fijn dat ze enigsinds eerlijk zijn: facebook gebruikt data NOG niet.. Dat kan dus nog veranderen: reden genoeg (naast de prijs) om te wachten met een evt. aanschaf. (Al moet ik bekennen dat de Vive mijn voorkeur heeft)

  4.   
    Felis_Rufus's avatar

    Porno gluren met de Rift komt dus neer op fappen met de gordijnen open.

  5.   
    Tom's avatar

    Die scheve eerste zin die mensen op de app zullen zien, is een bekende bug die in alle versies terug te vinden is. Twee links naar GamersNET-artikelen verdwijnen dan, inclusief alle tekst ertussen. Leidt tot bijzonder wazige zinsconstructies, maar uiteindelijk staat het op de site wél goed weergegeven… Excuses voor het ongemak!

  6.   
    Bram_M99's avatar

    (null)