De E3 2016 media-aandacht in cijfers

ICO Partners – niet te verwarren met Team Ico – doet aan cijfertjes. Jaarlijks publiceert het bedrijf een analyse van de E3, gebaseerd op de artikelen die wereldwijd over de deelnemende bedrijven, de games en de techniek worden geschreven. Hun methodiek komt neer op het monitoren van ruim 6000 websites, die geschreven zijn in achtentwintig talen. Met meer dan 950 ‘trackers’ wordt gezocht naar sleutelwoorden en de resultaten geven een trend weer op het wereldwijde web. Hoewel het bedrijf zelf de eerste is om toe te geven dat er onvolmaaktheden aanwezig zijn, zijn de resultaten alsnog bruikbaar om de mate van de online media-aandacht in kaart te brengen.

Als het de platformen betreft, is het Sony dat zich mag wentelen in de meest aandacht. Het bedrijf stijgt uit boven de resultaten van 2014 en 2015 en doet het iets beter dan het Xbox-merk. Ook Microsoft kan 2016 tot het ‘beste’ jaar uitroepen, want ook de Amerikaanse gigant laat dit jaar de hoogste score noteren. Het verschil met Sony is te verwaarlozen en beide bedrijven kunnen spreken van een goed jaar. Niet verrassend is het Nintendo dat als ‘huilende’ derde van het podium stapt. Met de game Zelda: Breath of the Wild scoren de Japanners echter hoog.

De nieuwste Zelda komt namelijk op de derde plaats in de lijst games en moet slechts Titanfall 2 (op 2) en Battlefield 1 voor zich dulden. Niets om je voor te schamen en het feit dat deze titel slechts voorbehouden is aan de Nintendo-systemen (Wii U en de NX) maakt het dat Zelda in het aantal artikelen achterloopt, maar relatief gezien misschien wel de eerste plaats verdient.

Sony is wat betreft de strijd om de hand van de Virtual Reality-aanhanger de absolute ‘winnaar’, want de PlayStation VR is met grote afstand de meest besproken hardware als het de alternatieve realiteit betreft. De Oculus Rift en de HTC Vive zijn momenteel de grootste concurrenten, in ieder geval tot Microsoft het speelveld ook zal betreden. Alles bijelkaar trekt Sony aan het langste eind in de vergelijking, met daarbij nogmaals nadruk op het feit dat Microsoft uitstekende zaken heeft gedaan dit jaar.

Het aantal artikelen zegt natuurlijk niets over de toon van de artikelen. Vaak genoemd worden in negatieve zin is een situatie die in het oog springt, maar voor de betreffende bedrijven niet noodzakelijk positieve gevolgen heeft. Het succes is uiteindelijk te meten aan de hand van het consumentengedrag. De gamer heeft namelijk het beslissende woord met zijn of haar zuurverdiende centen.
  1.   
    Moodey's avatar

    PSMasterrace

  2.   
    Gabbersouth's avatar

    microsoft blijft het beste psn word weet ik niet hoe vaak gehackt microsoft nog geen enkele keer door lizard noobs

  3.   
    Bosnegert's avatar

    Psmasterrace

  4.   
    Downzilla's avatar

    Psmasterrace, want als je xbox hacked boeit het toch niemand.