Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoekt Loot Boxes in games

De release van Star Wars: Battlefront 2 lijkt morgen niet veel goeds te voorspellen. Gamers die al eerder aan de slag konden met de ruimte-shooter, hebben hun ontevredenheid uitgesproken omtrent de Loot Boxes die in het spel te vinden zijn. Toen Electronic Arts, de uitgever van het nieuwe Star-Wars spel op alle commotie reageerde via Reddit, zorgde dat voor de meest gehate Reddit-reactie ooit. Een speler betaalt voor deze Loot Boxes en ontvangt daaruit willekeurige items van verschillende waardes. Steeds meer games hebben deze functie.

Volgens de Nederlandse Kansspelautoriteit moeten we alert zijn op online spellen met Loot Boxes en de risico’s die het met zich meebrengt, vooral bij minderjarigen.

De Kansspelautoriteit waarschuwt voor de mogelijke gevaren van loot boxes, zoals het risico op verslaving en grote financiële uitgaven. Vooral bij minderjarigen bestaat het risico dat zij de gevolgen van zulke spellen lastig kunnen overzien.

Na een onderzoek te hebben verricht naar de relatie tussen online gokken en gokken in games, kwamen ze tot een aantal verontrustende conclusies. Zo zou ongeveer de helft van de Nederlandse jongeren tot 24 jaar een overstap kunnen maken naar betaald gokken. De organisatie is nu aan het onderzoeken wat ze met de situatie aan moeten, omdat dit soort gevallen nieuw zijn voor de Kansspelautoriteit. Ook is het nog de vraag of ontwikkelaars van games vergunningen moeten aanvragen om bijvoorbeeld het gebruik van Loot Boxes in hun games te implementeren.

De Kansspelautoriteit is bezig de mogelijke relatie tussen social gaming en problematisch gokgedrag in kaart te brengen. Daarnaast gaat zij informatie opvragen bij de aanbieders van dergelijke spellen en een rondetafelgesprek met de sector organiseren.

Of social games en loot boxes kansspelen zijn waar een vergunning van de Kansspelautoriteit voor nodig is, is een complexe vraag.


Het volledige onderzoek is te lezen op de site van de Kansspelautoriteit. Ook in België wordt er gekeken naar het probleem.

  1.   
    Neolite's avatar

    Dit is iets wat ik al vaker aangeef en nu dus ook bevestigd wordt door de Nederlandse Kansspelautoriteit. Loot boxes, coins of skin constructie’s zijn in de ogen van deze autoriteit gokken. Het is nu enkel nog de vraag in hoeverre de lijn gelegd gaat worden en wat dus binnen de nieuwe wetgeving over online gokken gaat vallen. Deze ligt nu al in de eerste kamer en zal binnen geringe tijd ingevoerd worden.

    Dit kan een vrij serieuze beperking op gaan leveren voor de toepassing van loot boxes in games en dergelijke producten. De leeftijdsbepaling zal dan altijd op 18 jaar komen te liggen en dit dient strikt gehandhaafd te worden op een manier dat altijd aantoonbaar is dat een speler 18 jaar is. De verantwoordelijkheid ligt immers altijd bij de uitgever.

  2.   
    Tom's avatar

    Waarom niet gewoon kiezen voor het Chinese systeem, waarbij de spellen altijd vooraf duidelijk moeten maken wát de kansen precies zijn. Het gokaspect blijft zo weliswaar enigszins intact, maar zo creëer je wel transparantie en een mogelijke factor om sneller ‘nee’ te zeggen tegen de pure willekeur.

  3.   
    Lode's avatar

    Belachelijk. Best dat Blizzard safe zit.

  4.   
    Flapjack's avatar

    Lode schreef, "Belachelijk. Best dat Blizzard safe zit."

    overwatch heeft ook loot boxes… activision is van blizzard en call of duty werkt er ook mee. dus blizzard zit zeker in de gevaren zone

  5.   
    ronineter's avatar

    Nu EA games het zo goed vernaggeld heeft, begint de regering eindelijke deze “shady” geld verdien praktijken van publishers te bekijken en eindelijk een serieus te nemen.