Ook Amerikaanse politiek kijkt naar loot boxes in onder andere Star Wars: Battlefront 2

Het drama rond Star Wars: Battlefront 2 gaat verder. Na de meest gehate Reddit-comment ooit over de (inmiddels onder dwang van Disney verwijderde) microtransacties en onderzoeken van zowel de Belgische als de Nederlandse Kansspelautoriteiten naar een verband tussen loot boxes en gokken, besteedt ook de Amerikaanse politiek nu aandacht aan de willekeurige beloningen in Star Wars: Battlefront 2.

Chris Lee, de vertegenwoordiger van de Amerikaanse staat Hawaii, heeft op YouTube opgeroepen tot ‘bescherming voor kinderen, jeugd en iedereen tegen de verspreiding van roofzuchtige praktijken in online gaming’. In zijn videotoespraak noemt hij Star Wars: Battlefront 2 ook wel een ‘casino met een Star Wars-thema’. Volgens Lee wordt er voor volgend jaar gekeken naar een verbod op het verkopen van games met loot boxes aan mensen onder 21 jaar, de leeftijd waarop je in de VS officieel mag gokken.

It’s a trap. And this is something that we need to address to ensure that, particularly kids who are underage, who are not psychologically and emotionally mature enough to be able to gamble—which is why gambling is prohibited under 21—are protected from being trapped into these cycles which have compelled many folks to spend thousands of dollars in gaming fees online.

We’re looking at legislation this coming year which could prohibit access, or prohibit the sale of these games, to folks who are underage, in order to protect families, as well as prohibiting different kinds of mechanisms in those games.

Ook zegt Lee in zijn video dat hij al contact heeft gehad met vertegenwoordiger van andere staten, die ook kritisch naar loot boxes in games kijken. Volgens Lee hoeven niet in alle staten wetten te worden aangepast om tot een bestrijdingsplan tegen gokpraktijken in de vorm van loot boxes te komen.
Frankly, we don’t need to change the laws in every state. We just need to change a few and it will be enough to draw the line and compel change.
Hoewel België en (in iets mindere mate) Nederland het initiatief tegen loot boxes zijn begonnen, zijn dit natuurlijk relatief kleine kikkerlandjes. De aandacht die loot boxes in de VS krijgen, zal echter waarschijnlijk behoorlijk substantiële gevolgen hebben voor de game-industrie, als het land besluit om wetgeving uit te vaardigen die loot boxes gelijkschakelen aan gokken: als grote bedrijven als EA hun games niet meer mogen verkopen aan minderjarigen in de VS, verliezen zij een groot deel van hun afzetmarkt. Het komende jaar wordt dan ook interessant, aangezien dan de besluitvorming omtrent nieuwe wetgeving plaatsvindt.

Overigens was het niet de bedoeling dat de videotoespraak al live was, zoals blijkt uit een verklaring van Lee op Reddit. In dit bericht blijft hij echter achter zijn standpunt staan:

These kinds of lootboxes and microtransactions are explicitly designed to prey upon and exploit human psychology in the same way casino games are so designed.

This is especially true for young adults who child psychologists and other experts explain are particularly vulnerable. These exploitive mechanisms and the deceptive marketing promoting them have no place in games being marketed to minors, and perhaps no place in games at all.

Check hieronder de volledige toespraak van Chris Lee.
[

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren