Video's gepubliceerd voor 14 augustus 2018 zijn helaas niet meer te bekijken.

Zijn Indie-games een marketingtruc? | Hot Koffie Show

Vorige week hadden we het er al even over in Indie of Nie, maar de term Indie wordt te pas en te onpas gebruikt voor allerlei games. Is het inmiddels een truc geworden voor partijen om meer games te verkopen? Soraya en Peter bespreken het in de Hot Koffie Show en we komen direct meer te weten over de nieuwste host van GamersNET.

  1.   
    mattioza's avatar

    Het fragment op 1:18 kon zomaar Tom geweest zijn. 😀

    Goh is een moeilijke… Zeker om er een bepaalde definitie op te plakken. Ze moeten onafhankelijk hun game uitbrengen, maar wat dan met die kleine games die een kleine uitgever (ook daarvan zitten er een heel deel aan de crowdfunding om alles rond te krijgen). Moet de benaming indie niet naar een nieuwe definitie omgevormd worden. Denk aan bv. de benaming ‘Hipster’, dat heeft vandaag de dag ook een bredere omvatting gekregen dan pakweg 25 jaar geleden. Maar misschien tillen we er ook allemaal te zwaar aan, het kind moet een naam hebben. En het belangrijkste is dat ‘de indies’ de aandacht krijgen dat ze verdienen, ook al is het moeilijk omdat ze met zoveel zijn (en met zo verschillende kwaliteit).

    Games zoals Unravel ook, is moeilijk in te schatten tot op welke hoogte EA betrokken is in het ontwikkelingsproces van de game en welke financiële bijdrage ze ervan gekregen hebben. Misschien heeft die kleine Zweedse ontwikkelaar ook gewoon goed werk geleverd. Was afgelopen E3 beetje dezelfde situatie, toen de ontwikkelaar van ‘A Way Out’ daar op podium stond, toen EA ineens op de proppen kwam.

    Denk dat we vooral zo niet in hokjes mogen denken en gewoon elke game een eerlijke kans geven. En niet meteen afschieten van ja het is indie/kleine ontwikkelaar, laat dan maar zitten.

  2.   
    OnOwned's avatar

    EA mag er misschien dan wel een hele hoop geld in hebben geknald, de Zweedse studio van Unravel bestaat ook maar uit 5 of 6 man. En ik denk dat die ook wel de creatieve vrijheid hebben gekregen, want je kan me niet vertellen dat Unravel een idee van EA is.

  3.   
    Tom's avatar

    [Insert grap over hoe EA per meter wol wilde micro-verkopen in Unravel]

    Overigens zou ik niet denken dat indie als marketingtruc echt zou werken. In het verleden is het wel eens geprobeerd, maar er zit toch niemand (naast Soraya) alleen maar games te kopen op Steam ómdat ze gemarkeerd zijn als ‘indie’?

    Het verband tussen een goed verkopende indie-game en de term/definitie van het woord ‘indie’ erbij, lijkt me lastig te achterhalen. Als een indie goed verkoopt, zal het wel zijn omdat de game daadwerkelijk bij veel mensen in het straatje ligt (en goede marketing of media-aandacht heeft ontvangen). Ik mag hopen dat er niet grote getalen gamers enkel en alleen indie-games spelen, puur omdat het indies zijn.

  4.   
    MikeGevers's avatar

    Maar hoe zit het dan met investeerders die individueel achter een ontwikkelaar zitten? The Witcher 3 is volgens de meest strikte definitie een indie, want CD Projekt RED is zijn eigen uitgever. Maar daar zit wel degelijk een leger aan investeerders achter die geen creatieve controle nemen, maar wel degelijk een flinke som geld hopen op te strijken. Hetzelfde geldt vermoedelijk voor Hellblade: Senua’s Sacrifice, hoewel misschien in iets mindere mate. Dan heb je dus niet één grote uitgever à la EA of Ubisoft erachter, maar collectief kan het om minstens net zulke grote finacieringsbedragen gaan. Wat dat betreft is ‘indie’ dus eigenlijk best wel een holle term. Ik ben dan ook van mening dat dit label afgeschaft moet worden.

  5.   
    QTxJess's avatar

    Hey Soraya, betreft je lampjesprobleem: Tom kan heel goed lampjes vervangen en geloof dat ie daar best trots op is. Volgende keer moet je hem gewoon vragen, geef ‘m daarna een biertje of een goeie kop koffie en dan is ie ook blij 😀