Kansspelautoriteit: populaire games overtreden de kansspelregels

Vorig jaar was er al veel ophef over de manier waarop Star Wars: Battlefront 2 omging met ‘loot boxes’. Inmiddels heeft ook de Nederlandse Kansspelautoriteit uitgebreid onderzoek gedaan naar de situatie. Men komt tot de conclusie dat diverse populaire games de Nederlandse kansspelregels overtreden en elementen bevatten die ook in de gokwereld aanwezig zijn.

Van de tien onderzochte spellen is er in vier gevallen sprake van een zogeheten ‘economische waarde’ voor prijzen uit loot boxes. De digitale prijzen zijn dan via externe handelsplaatsen te verkopen, wat echt geld weer op kan leveren. Zo kan je geld verdienen als je een zeldzaam item hebt gekregen. Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit, verklaarde tegenover de NOS:

Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen. Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo’n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen.
De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft geen titels van games bekendgemaakt die de regels momenteel overtreden. Wel laat men weten dat de makers van de spellen zijn aangeschreven en dat ze acht weken de tijd hebben om hun games aan te passen. Mochten ze dit niet doen, dan kan de toezichthouder overgaan tot het opleggen van boetes. Ook is het mogelijk dat men de verkoop van de bewuste game gaat verbieden.

Afgezien van de vier games die echt aanpassingen moeten doorvoeren, heeft de Kansspelautoriteit ook kritiek op de overige zes spellen. Het hele principe van loot boxes heeft veel weg van bekende gokmechanismes. De grootste doelgroep van de spellen, jongeren, zijn tevens extra kwetsbaar voor dit soort elementen. Het zou zelfs tot een vorm van gokverslaving kunnen leiden.

De keerzijde van het verhaal is dat loot boxes een behoorlijke born van inkomsten zijn voor uitgevers. Volgens een onderzoek van Juniper Research zouden grote bedrijven dit jaar zo’n 24 miljard euro verdienen met alleen inkomsten van loot boxes. Naar schatting zou dit zelfs kunnen oplopen tot een omzet van 40 miljard in 2022.

Nederland is hierin overigens niet het braafste jongetje van de klas. Ook andere Europese landen zijn momenteel druk bezig met dit onderwerp. Volgens Appelman speelt dit ook in Scandinavië, Duitsland en Groot-Brittannië. De Kansspelautoriteit wil graag met andere Europese landen samenwerken om de opkomst van loot boxes tegen te gaan.

  1.   
    fantasyfreak's avatar

    Ik ben erg benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben als ze dit verdienmodel moeten aanpassen of er uit moeten slopen. Gaan we terug naar microtransacties en dat je weet wat je koopt of gaan toch de prijzen van games omhoog?

    Edit: nu ik er aan denk zou dat bij games als FIFA weer niet kunnen want dan wordt het pay2win als je meer moet betalen om de goede spelers te krijgen. Ik heb er niks mee maar als gamer toch nieuwschierig hoe ze dat aan gaan pakken.

  2.   
    Verluci's avatar

    Lastig dit, ik gok dat het erg veel werk is voor de uitgevers/makers van de games om dit aan te passen voor een klein landje als Nederland. Lijkt me eerder dat ze gewoon de verkoop hier stoppen. Misschien dat ze gewoon de lootbox-elementen er uit halen?

    Edit: Het lijkt om FIFA 18, Dota 2, PlayerUnknown’s BattleGrounds en Rocket League te gaan.

  3.   
    fantasyfreak's avatar

    Maar waarom is dit nu opeens zo’n groot probleem eigenlijk? Als kind kocht ik ook al Pokémon TCG booster packs en dan wist ik niet wat er in zat. En dan had je ook zeldzame kaarten zoals een 1st edition Charizard die toen ongeveer 120 gulden waard was. Dat is toch ook gokken? Voetbalplaatjes is dan toch ook gokken? Gashapon ballen ook…

    Zo kun je dus wel blijven verbieden als het iets met kinderen te maken heeft. Denk dat de verantwoordelijkheid bij kinderen t/m 17 jaar bij de ouders ligt om te zien hoeveel hun kind uit geeft en niet gokverslaafd raakt.

    Ik denk dat ze hier toch wat verder naar moeten kijken hoor, want als NL de enige is (al denk ik dat er meer landen mee gaan) dan zitten we hier straks zonder een bepaald aantal games. Wat in mijn ogen weer niet eerlijk is tegenover de gamers van 18 jaar en ouder.

    Verluci schreef, "
    Edit: Het lijkt om FIFA 18, Dota 2, PlayerUnknown’s BattleGrounds en Rocket League te gaan."

    Klopt, die en nog een paar andere die ze niet willen vermelden.

  4.   
    GBA43's avatar

    Graag dan ook een verbod op het kinder suprise ei..! 😉

  5.   
    fantasyfreak's avatar

    ”GBA43″ schreef, "Graag dan ook een verbod op het kinder suprise ei..! 😉 "

    Sowieso… hopen op een leuk figuurtje en dan krijg je weer zo’n fucking puzzle!! 😛

  6.   
    Xtremie's avatar

    Ben ook heel benieuwd hoe dit invloed zal hebben op een FIFA 19 bijvoorbeeld, en dan Ultimate Team. Ik ben een groot voorstander ervan dat EA afscheid neemt van de mogelijkheid om packs/draft te kunnen kopen met echt geld. Want het is precies hetzelfde als achter een gokkast gaan zitten in het Caesar’s Palace in Las Vegas, hopen op geluk na een investering. En dat terwijl FIFA geschikt moet zijn voor 3 jaar en ouder.

  7.   
    Leukste's avatar

    fantasyfreak schreef, "

    ”GBA43″ schreef, "Graag dan ook een verbod op het kinder suprise ei..! 😉 "

    Sowieso… hopen op een leuk figuurtje en dan krijg je weer zo’n fucking puzzle!! :P"

    Mijn stem heb je. Waar teken ik voor een raadgevend referendum hierover? 🙄