GamersNET.nl V4 Logo
GamersNET.nl V4 Games
Gran Turismo 5 review
Gran Turismo 5 logo

Gran Turismo 5 review

Zes jaar lang hebben we gewacht. Zes lange jaren van uitzien naar nieuwe screenshots, nieuwe trailers, meer details. En nu is hij er dan eindelijk: Gran Turismo 5 is uit, maar heeft het wel de hemelshoge verwachtingen waargemaakt?

Gran Turismo 5 is zoals gezegd maar liefst zes ondraaglijke jaren in ontwikkeling geweest. Een hype was vanzelfsprekend al spoedig geboren en dat heeft de game eigenlijk een beetje de das omgedaan. Want na een eerste speelsessie met Gran Turismo 5 (in het vervolg aangeduid als GT5) blijkt dat de game eigenlijk niet zo mooi is als in de trailers werd voorgeschoteld. Sterker nog, op sommige punten falen de graphics van de game die zich profileert met ogenstrelende details behoorlijk. En het gigantische wagenpark van maar liefst 1000 auto's blijkt uiteindelijk ook gedeeltelijk een flop te zijn. En toch... wat is de game ondanks deze fouten ongelooflijk goed!

Lelijke omgevingen
Na zes jaar ontwikkeling stelt GT5 spelers in staat om over meer dan twintig circuits met bijna vuurspuwende auto's te racen. De variatie in circuits is redelijk groot en epische circuits zoals de Nürburgring doen je 'Oh..!'-kreten regelmatig ontvallen. Maar de parcoursen waar je met bloedstollende snelheden overheen raast zijn buiten de baan zelf eigenlijk verschrikkelijk lelijk. Op het platteland gesitueerde circuits proberen groene blokjes opgehoopte pixels voor bomen en struiken aan te laten zien, maar dat mag niet baten. En ook de stedelijke circuits, waar wel duidelijk meer aandacht aan is besteed, steken behoorlijk af in vergelijking met de vele paardenkrachten die je ondertussen beteugelt.

En zelfs al die vele paardenkrachten van 's werelds meest prachtige en groteske auto's stellen regelmatig teleur. Want een ontwikkelingsstadium van zes jaar ten spijt zijn slechts 200 van de 1000 auto's ook daadwerkelijk de prachtige juweeltjes die we in de trailers voobij zagen komen. Met het stempel 'Premium' opgedrukt zijn dit ook de enige vehikels die de spelers een cockpit-view verschaffen. 'En hoe zit dat dan met die andere 800 auto's?' zul je je vast en zeker afvragen. Deze zijn door Polyphony aangeduid als 'Standard', wat inhoudt dat er niet in cockpit-view geracet kan worden, maar ook dat de wagens grafisch duidelijk minder zijn dan de superieure 'Premium'-auto's. En dat is doodzonde, want voor mij persoonlijk biedt de cockpit-view de enige echte realistische race-ervaring. En deze is dus maar voor een vijfde aanwezig in het gehele wagenpark.

En de 200 Premium-auto's zijn daarnaast ook nog niet eens de meest angstaanjagende racemonsters aller tijden. Nee, de focus bij de Premium-auto's is voornamelijk de Japanse auto-industrie, waardoor het interieur van allerlei kleine rotautootjes die over maximaal 100 paardenkrachten beschikken, wel te bewonderen is, maar de vette bolides zoals Aston Martin's en Jaguars in schril contrast afwezig zijn.

Kermis
Auto's zijn van blik en dat betekent dat geen één auto een klap van 200 km/u op een stevig reclamebord kan overleven zonder ook maar een schrammetje opgelopen te hebben. Je eerste race in GT5 zal je echter zo wel doen geloven en verwonderd staar je dan ook daarna nog even naar het hoesje, waar men de consument ervan verzekerde dat er een schade-model zou zijn. Gelukkig heeft het hoesje het uiteindelijk wel bij het rechte einde, maar ligt het toch net iets anders dan we als gamers eerst gedacht hadden. Het schademodel is namelijk verbonden aan een levelsysteem, dat tot level 40 gaat, en dat betekent dat je bij een hoger level meer blikschade zult krijgen.

In het begin is dit dus nog niet aanwezig, want volgens Polyphony moet er sprake zijn van een leerproces, waarbij je stapsgewijs meer uitdaging wordt geboden door een groeiend schademodel. Het leerproces is alleen vrij nutteloos, aangezien je in het begin met de kennis dat je geen schrammetjes op je auto zult krijgen makkelijk bochten kan afsnijden door flink tegen tegenstanders op te beuken. En deze tegenstanders zijn van een botsauto-scenario op de kermis ook niet vies, want de kunstmatige intelligentie is zo belabberd slecht, dat je regelmatig flinke stoten tegen je auto te verwerken zult krijgen door het feit dat je mede-racers een idee van een voorgeschreven baan geprogrammeerd hebben gekregen.

Maar dan...
Maar al deze soms kleine, soms wat grotere, frustraties doen uiteindelijk niet veel afbreuk aan de geweldige race-simulator die GT5 is. Toegegeven, het aantal 'echte' auto's is minder dan verwacht, maar als je dan eenmaal in een spannende race verwikkeld zit, beleef je toch zo ontzettend veel plezier. De adrenaline die door je lijf giert, nadat je met veel moeite uiteindelijk met een seconde verschil over de eindstreep als eerste bent geëindigd; de moeite die je moet doen, om de vele honderden PK's van de auto's in scherpe bochten in bedwang te krijgen. Het biedt allemaal zo ontzettend veel leuks.

Want GT5 is niet alleen een echte race-simulator. Dankzij de 'Special events' krijg je daarnaast ook nog een vluchtige indruk toegeworpen van andere genres. Zo mag je een aantal races in een kart doorbrengen, trap je je gaspedaal tot op de bodem in bij een NASCAR-evenement en mag je op de wereldberoemde Top Gear-test track een aantal rondjes trekken. En dankzij de vele races, tijdritten en noem alles maar op wat je behoefte naar snelheid in ruime mate bevredigt, weet GT5 je letterlijk tientallen, zo niet honderden uren aan je scherm te kluisteren.

De multiplayer-modus zou daar in theorie ook nog vele uren bij op kunnen tellen, maar deze is helaas pindakaas behoorlijk slecht afgewerkt. De laadtijden duren lang en eenmaal aan de start gekomen, zie je plotseling auto's om je heen die over veel meer vermogen beschikken dan de bolide die jij berijdt. Laadtijden zijn overigens iets waar de hele game mee worstelt en waar regelmatig een vloek over heen valt. De frustratie wordt daarnaast ook regelmatig opgeroepen door de zeer onlogisch vormgegeven menu's waar GT5 rijk aan is. Mogelijkheden is GT5 gelukkig ook rijk. De mogelijkheid om je eigen tracks te ontwerpen, om je auto naar wens te tunen en de mogelijkheid om in split-screenmodus met je kompaan op de bank te racen.

Conclusie
Gran Turismo 5 is misschien niet de game van het beeld dat geschapen werd dankzij de hype, maar dat neemt zeker niet weg dat het een racer is waar nog lang mee gespeeld zal worden. Het is grafisch soms slecht afgewerkt, het wagenpark is helaas opgedeeld in een ruim overschot aan Standard-auto's en het schademodel treedt helaas pas na een tig aantal levels echt goed in werking, maar het plezier dat je aan de game beleeft is weer als vanouds ongekend en daarom heeft GT5 toch wel het merendeel van de verwachtingen waargemaakt.
Wat is HOT:
Special events
Plezier
Mogelijkheden
1000+ bolides
Variatie in circuits...
Wat is NOT:
800 Standard-auto's
A.I.
Menu's
Maar omgeving spuuglelijk
Laadtijden

Matthijs Bijl

Reacties
Ga naar pagina: 1, 2 volgende »
Gepost door GENERAL_DS op zaterdag 4 december, 2010 om 20:15:53 quote

GN "Ultima"

1833 posts
de AI is volgensmij niet genoemd, maar ik kan het fout hebben. verder lijkt dit me WEL leuk maar niet heel erg leuk. ik heb het niet zo heel erg op racegames en vooral niet de serieuzere.

Edit: dankje

Beoordeling van GENERAL_DS: 9.5
Gepost door M@tthijs op zaterdag 4 december, 2010 om 20:30:02 quote

Eindredacteur

2079 posts
GENERAL_DS schreef:
de AI is volgensmij niet genoemd, maar ik kan het fout hebben. verder lijkt dit me WEL leuk maar niet heel erg leuk. ik heb het niet zo heel erg op racegames en vooral niet de serieuzere.

"En deze tegenstanders zijn van een botsauto-scenario op de kermis ook niet vies, want de kunstmatige intelligentie is zo belabberd slecht, dat je regelmatig flinke stoten tegen je auto te verwerken zult krijgen door het feit dat je mede-racers een idee van een voorgeschreven baan geprogrammeerd hebben gekregen."

Beoordeling van M@tthijs: 9
Gepost door Extremegamer op zaterdag 4 december, 2010 om 21:03:28 geband quote

GN "Sickness"

2027 posts
goed spel, wel meer verwacht na 6 jaar ontwikkeling en technologie.
Beoordeling van Extremegamer: 9
Gepost door NL. op zaterdag 4 december, 2010 om 21:04:15 quote

GN "Die Hard"

569 posts
nfs hp hat een 10 best wel gek als je al die mensen hoot praten over gt5 maar ben wel mee eens vind nfs leuker niet beter maar leuk gaat bij mij voor
Beoordeling van NL.: 8.5
Gepost door Moon-Hero op zaterdag 4 december, 2010 om 21:21:08 quote

GN "Commander"

1312 posts
Vette game!
Beoordeling van Moon-Hero: 9
Gepost door DGonlag2 op zaterdag 4 december, 2010 om 22:00:00 quote

GN "Commander"

1477 posts
Zeer leuk spel. Vooral het karten. Vind de ai wel tegenvallen. Ook het aantal standaard auto's is wat te hoog.

Voor de rest een mooi en leuk spel.

Beoordeling van DGonlag2: 8
Gepost door Cirdan op zaterdag 4 december, 2010 om 22:18:07 quote

GN "Cryptic Destine"

4675 posts
Een super vette game, wel spijtig dat je 800 standaard auto's zijn en maar 200 premium. Verder is die bots scenario echt klote, want zit je midden in een lange reis, beuken ze jouw aan de kant en vlieg je door de grindbak.. Tevens zijn sommige circuits echt spuug lelijk, maar god, wat is het een verslavend spel
Gepost door Verluci op zaterdag 4 december, 2010 om 22:37:12 quote

GN "Die Hard"

949 posts
Cirdan schreef:
Een super vette game, wel spijtig dat je 800 standaard auto's zijn en maar 200 premium. Verder is die bots scenario echt klote, want zit je midden in een lange reis, beuken ze jouw aan de kant en vlieg je door de grindbak.. Tevens zijn sommige circuits echt spuug lelijk, maar god, wat is het een verslavend spel
dat is toch al heeel wat meer dan nfs
Gepost door Cirdan op zaterdag 4 december, 2010 om 23:21:19 quote

GN "Cryptic Destine"

4675 posts
Zeker, alleen moet je ook denken aan wat voor auto's.. ik denk niet dat je voor 15.000 euro een Daihatsu wilt kopen terwijl je voor datzelfde geld een pittige Honda kan kopen
Gepost door Babostainer op zaterdag 4 december, 2010 om 23:22:45 quote

Sub Zero

342 posts
Zonde dat jullie 'menu's' onder minpunten zetten, want dat is persoonlijke smaak. Ik bv vind ze supermooi
Gepost door gameshark op zaterdag 4 december, 2010 om 23:57:07 quote

GN "Sickness"

2252 posts
Een net cijfer voor een geweldige game, achja omgevingen, tijdens het racen heb je toch geen tijd om daarop te letten.
Beoordeling van gameshark: 9
Gepost door M@tthijs op zondag 5 december, 2010 om 00:00:27 quote

Eindredacteur

2079 posts
Babostainer schreef:
Zonde dat jullie 'menu's' onder minpunten zetten, want dat is persoonlijke smaak. Ik bv vind ze supermooi
Ze zien er allemaal tiptop uit, maar het navigeren tussen de menu's is zeer onlogisch opgezet en werkt totaal niet lekker. En misschien is dat persoonlijke smaak, maar over het algemeen hoor je iedereen wel een beetje over klagen daarover.
Beoordeling van M@tthijs: 9
Gepost door bender op zondag 5 december, 2010 om 00:02:26 quote

GN "Ultima"

1970 posts
raar er zijn echt wel grote - punten en deze game vind iedereen goed.
Gepost door PsYkOfOoL op zondag 5 december, 2010 om 00:27:07 quote

Duke Nukem

484 posts
Ik ben het niet helemaal eens met de omgeving, Want ik speel gran turismo 5 elke dag ik heb zowat elke race-game gespeeld van 2008/2010 toen ik gt5 voor het eerst in de woonkamer testen dacht ik o m f g wat mooi. De AI is niet zo slecht maar 't kon beter vind ik ik heb gelezen dat vanaf lvl 20 in de GT home schade gaat beginnen op hoog niveau in een interview zei de maker namelijk dat ze eerst de speler willen laten rijden en bekend worden met het spel ik vind de dynamische weereffecten ook heel goed sneeuw regen savonds change time perfect en course maker ook, er zijn enorm veel features vooral bij de special events er is zoveel mogelijk in deze game online is wat traag maar ik heb nog geen LAG meegemaakt eenmaal in de room kan je free-run doen en dan kan je rondrijden todat de host zegt we beginnen. ik vind het enorm leuk om auto's te verzamelen standaard of niet ze komen in me garage! ik heb op youtube een filmpje gezien van een lvl 40 en je zag de onderdelen op de trackvliegen ze gaan dit patchen voor arcade mode begin december kan elk moment. de standaard modellen zijn inderdaad een groot minpunt ik had liever 500 premium auto's gehad en geen standaard modellen ze verchillen enorm met de premium auto's maar kwa snelheid zit het wel goed. ik speel in cockpit view en je kan bij een hoop auto's zien van WOW bijvoorbeeld de Ferrarri 468 Italia '09 of de SLS amg de Nissan GT-R is ook bruut. De laadtijden vallen best wel mee vind ik. verschilt niet zoveel met forza en die heb ik doodgespeeld op de 36. De menu's zijn prachtig je kan echt merken dat ze er veel tijd ingestoken hebben soms raak je wel eens in de kluts van waar moet ik heen.Ik speel graag race-games en heb pas een Logitech Driving Force GT stuur gehaald speciaal voor dit spel en ben er enorm blij mee need for speed is arcade vind 't een heel andere race-game dus vergelijk 't niet aub!
Beoordeling van PsYkOfOoL: 10
Gepost door Carlzz op zondag 5 december, 2010 om 01:11:36 quote

GN "Die Hard"

519 posts
Je hebt helemaal gelijk! en deze game mag ook absoluut niet met nfs vergeleken worden
Beoordeling van Carlzz: 10
Gepost door Ternimator op zondag 5 december, 2010 om 04:07:09 quote

GN "Die Hard"

857 posts
Ik heb dit spel ook gehaald!! Wat baal dat ik dat gedaan heb. Wat een kut spel Het rijdt niet lekker de graphics zien er niet uit het schade model zit er niet op ,echt lelijk. De banen en de menu zien er erg belabberd uit het werkt niet eens het spel is niet te spelen de laadtijden zijn gemiddeld 10 minuten per race en echt ongelovelijk wat een lelijke graphics voor 800 autos weg 70 euro! echt zonde van je tijd én geld. koop gwn een xbox360
Gepost door DeAdSeYe op zondag 5 december, 2010 om 07:03:31 quote

GN "Sickness"

2473 posts
Ik ben er wel deel mee eens, ze hadden meer premium cars erin mogen duwen en de circuits zien er niet altijd even mooi uit. Special events vindt ik eigelijk ook maar vrij weining, het had beter gemogen. Verder vindt ik tot de level schade véél te hoog ligt, en de multi-player moet ook nog van alles gebeuren. Top game daar niet van, maar er moet nog genoeg gebeuren.

Toch vraag ik me stiekem af waar al die jaren ontwikkeling in heeft gezeten, dit had ik ongeveer van het spel verwacht. En vindt het ook niet een beetje stiekem raar tot Forza 3 beter heeft gescoort, maar nogmaals GT5 is een top game alleen moet nog genoeg gebeuren. Forza 3 had ik niet echt bepaald een gevoel tot ik een half afgemaakte game had.

Beoordeling van DeAdSeYe: 8.5
Gepost door Rise Against op zondag 5 december, 2010 om 09:59:39 quote

GN "Die Hard"

591 posts
@ megasega, Waarschijnlijk heb je niet eens een PS3 en zit je hier gewoon de troll uit te hangen. On-Topic: Jammer dat het spel niet helemaal de hype heeft waargemaakt, maar buiten dat is het nog steeds wel een ongelofelijk uitgebreide racer. Ook wordt het spel goed ondersteunt met patches wat ik erg netjes vind van de ontwikkelaar.
Gepost door rubenat op zondag 5 december, 2010 om 12:48:30 quote

GN "Die Hard"

698 posts
ik weet het niet hoor

veel minpunten

Beoordeling van rubenat: 10
Gepost door PSPfreaky op zondag 5 december, 2010 om 13:02:50 quote

Sub Zero

365 posts
Rise Against schreef:
@ megasega, Waarschijnlijk heb je niet eens een PS3 en zit je hier gewoon de troll uit te hangen. On-Topic: Jammer dat het spel niet helemaal de hype heeft waargemaakt, maar buiten dat is het nog steeds wel een ongelofelijk uitgebreide racer. Ook wordt het spel goed ondersteunt met patches wat ik erg netjes vind van de ontwikkelaar.

Hij heeft dus echt geen PS3.

Ontopic: Ik moet GT5 nog krijgen, die ik had besteld bij Officieel PlayStation Magazine. Ik vind wel dat er een hoop minpunten aan het spel zijn. Al hoop ik dat van deze minpunten weinig ga merken.

Ik vind het ook jammer dat maar 200 auto's Premium zijn.

Gepost door bender op zondag 5 december, 2010 om 13:34:35 quote

GN "Ultima"

1970 posts
rubenat schreef:
ik weet het niet hoor veel minpunten

lol veel minpunten maar wel een 10 geven . en ok er zijn 1000 auto's waarvan er 'maar' 200 goed zijn. 200 auto's zijn veeeeeel auto's vind ik toch hoor.

Gepost door JonsoN op zondag 5 december, 2010 om 13:54:22 quote

GN "DruG"

4148 posts
bender schreef:
rubenat schreef:
ik weet het niet hoor veel minpunten
lol veel minpunten maar wel een 10 geven . en ok er zijn 1000 auto's waarvan er 'maar' 200 goed zijn. 200 auto's zijn veeeeeel auto's vind ik toch hoor.
Het probleem bij die 200 autos is dat bijvoorbeeld een kleine daihatsu, premium is, en een supersnelle auto als de Bugatti Veyron een standaart auto is, daar zit geen logica in.. Jappen zijn in mijn ogen niks beter dan de amerikanen want 9 van de 10 automerken zijn japans. Merken als Opel en Seat zijn gewoon helemaal bij de Premium cars weggelaten. Dus wat mij betreft heeft de ontwikkelaar vrij hard gefaalt qua wagenpark.

En, waarom zit het TT circuit er niet in..

Beoordeling van JonsoN: 8.5
Gepost door Phil op zondag 5 december, 2010 om 14:50:42 quote

CN Crew

805 posts
Ik had hoger verwacht, want deze game is bijna 5 jaar in ontwikkeling geweest.
Gepost door desxeon op zondag 5 december, 2010 om 15:12:16 quote

GN "Commander"

1420 posts
Ik heb GT5 bij een vriend gespeeld, maar ik moet zeggen dat ik Forza 3 toch leuker, maar de auto's en tracks zien er bij GT5 veel Gedetailleerder uit, maar het rijd zo euhhm... stroef moet ik eerlijk zeggen.
Gepost door toeter83 op zondag 5 december, 2010 om 15:28:22 quote

GN "Die Hard"

715 posts
Ik snap dat gezeur over Premium en standard autos niet zo die cockpit view voegt nou niet echt iets toe, Ja mischien als je zelf geen rijbewis/auto heb. Ik krijg er echt zon tunnelvisie gevoel van. Maar goed. De meeste auto die ik heb zijn standaard en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit En dan ook dat gelul over de bomen lekker boeiend net of je daar op let als je rijdt. Komt dit trouwens niet gewoon omdat er zonder full HD word gespeeld.

De meeste auto die ik heb zijn standaard op 1 na en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit

@desceon hoe bedoel je stroef.

Beoordeling van toeter83: 9
Gepost door MaTriX op zondag 5 december, 2010 om 15:35:55 geband quote

GN "Sickness"

3492 posts
gameshark schreef:
Een net cijfer voor een geweldige game, achja omgevingen, tijdens het racen heb je toch geen tijd om daarop te letten.

Ben het niet helemaal met je eens, neem het spel NFS HP de omgevingen daar zijn gewoonweg erg mooi, ik vergelijk het spel dus niet met NFS HP maar wil alleen maar zeggen dat het wel mogelijk is om mooie omgevingen te maken het voegt namelijk wel iets toe aan het spel.

Gepost door desxeon op zondag 5 december, 2010 om 15:38:24 quote

GN "Commander"

1420 posts
@toeter83,

Beetje hard door de bocht gezegt, maar als je/ik een bocht neem(t) dan lijkt het net of de auto een beetje moeilijk stuurt, maar het kan ook aan mij liggen..

Gepost door Ken2BE op zondag 5 december, 2010 om 15:52:06 quote

GN "Commander"

1043 posts
toeter83 schreef:
Ik snap dat gezeur over Premium en standard autos niet zo die cockpit view voegt nou niet echt iets toe, Ja mischien als je zelf geen rijbewis/auto heb. Ik krijg er echt zon tunnelvisie gevoel van. Maar goed. De meeste auto die ik heb zijn standaard en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit En dan ook dat gelul over de bomen lekker boeiend net of je daar op let als je rijdt. Komt dit trouwens niet gewoon omdat er zonder full HD word gespeeld. De meeste auto die ik heb zijn standaard op 1 na en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit @desceon hoe bedoel je stroef.
Als ik een racegame speel wil ik wel cockpitview.dus als je 1000 outo's hebt en daar maar 200 cockpitview hebben Vindt het ook wel raar,zoveel minpunten en nog een 8.8 krijge
Beoordeling van Ken2BE: 7
Gepost door Daniel221 op zondag 5 december, 2010 om 16:03:49 quote

GN "Die Hard"

657 posts
Tjaa nog de steeds de beste race game ooit.
Beoordeling van Daniel221: 10
Gepost door toeter83 op zondag 5 december, 2010 om 16:05:46 quote

GN "Die Hard"

715 posts
MaTriX schreef:
gameshark schreef:
Een net cijfer voor een geweldige game, achja omgevingen, tijdens het racen heb je toch geen tijd om daarop te letten.
Ben het niet helemaal met je eens, neem het spel NFS HP de omgevingen daar zijn gewoonweg erg mooi, ik vergelijk het spel dus niet met NFS HP maar wil alleen maar zeggen dat het wel mogelijk is om mooie omgevingen te maken het voegt namelijk wel iets toe aan het spel.

Het is leuk als het er in zit ja maar het is toch niet iets waar je een spel voor koopt lijkt mij.

@descxeon. je moet ook eerst remmen voor je de bocht neemt . En het ligt ook aan de aandrijving van je auto. Een achterwiel aangedreven auto word eerder naar buiten gedrukt dan een voorwiel aangedreven auto, Omdat de voorwielen gaan glijden en het dan lijkt of je niet kan sturen.

Beoordeling van toeter83: 9
Gepost door Daniel221 op zondag 5 december, 2010 om 16:06:53 quote

GN "Die Hard"

657 posts
megasega schreef:
Ik heb dit spel ook gehaald!! Wat baal dat ik dat gedaan heb. Wat een kut spel Het rijdt niet lekker de graphics zien er niet uit het schade model zit er niet op ,echt lelijk. De banen en de menu zien er erg belabberd uit het werkt niet eens het spel is niet te spelen de laadtijden zijn gemiddeld 10 minuten per race en echt ongelovelijk wat een lelijke graphics voor 800 autos weg 70 euro! echt zonde van je tijd én geld. koop gwn een xbox360
@Megasega als je nou gewoon doorgespeeld had dan had je gezien dat nakomen je het spel bevorderd je steeds meer te maken krijgt met schademodel maarja jij had een xbox360 toch?
Beoordeling van Daniel221: 10
Gepost door toeter83 op zondag 5 december, 2010 om 16:15:49 quote

GN "Die Hard"

715 posts
MaTriX schreef:
gameshark schreef:
Een net cijfer voor een geweldige game, achja omgevingen, tijdens het racen heb je toch geen tijd om daarop te letten.
Ben het niet helemaal met je eens, neem het spel NFS HP de omgevingen daar zijn gewoonweg erg mooi, ik vergelijk het spel dus niet met NFS HP maar wil alleen maar zeggen dat het wel mogelijk is om mooie omgevingen te maken het voegt namelijk wel iets toe aan het spel.

Het is leuk als het er in zit ja maar het is toch niet iets waar je een spel voor koopt lijkt mij.

@descxeon. je moet ook eerst remmen voor je de bocht neemt . En het ligt ook aan de aandrijving van je auto. Een achterwiel aangedreven auto word eerder naar buiten gedrukt dan een voorwiel aangedreven auto, Omdat de voorwielen gaan glijden en het dan lijkt of je niet kan sturen.

Beoordeling van toeter83: 9
Gepost door Kpyne op zondag 5 december, 2010 om 17:03:58 quote

GN "Commander"

1257 posts
toch niet de succesvolle review zoals ik hem eigenlijk had verwacht... Erg harde minpunten die écht te mken hebben met de gameplay
Gepost door jungler op zondag 5 december, 2010 om 17:10:48 quote

GN "Ultima"

1745 posts
ik ben zeer tevreden over GT5! bied goeie afwisseling door de special events, iets waar je soms wel moet op doorduwen om goud te halen

heb ik graag! super spel!

Beoordeling van jungler: 9.5
Gepost door Fawaka-W op zondag 5 december, 2010 om 17:29:35 quote

GN "Wieriemaster"

5195 posts
supersupersuper game! Ben echt verslaafd aan de game :$ Persoonlijk idd dat ze teveel hebben overgenomen GT4, complete autos, tracks idd overgenomen van een game die op de ps2 verscheen....

Maar de vernieuwingen zijn super, het is veel meer een game geworden (level systeem, events, bspec coureus)

En de 200 premium cars zijn echt prachtig! gelukkig speel je daar ook het meeste mee

Beoordeling van Fawaka-W: 10
Gepost door M@tthijs op zondag 5 december, 2010 om 17:52:35 quote

Eindredacteur

2079 posts
toeter83 schreef:
Ik snap dat gezeur over Premium en standard autos niet zo die cockpit view voegt nou niet echt iets toe, Ja mischien als je zelf geen rijbewis/auto heb. Ik krijg er echt zon tunnelvisie gevoel van. Maar goed. De meeste auto die ik heb zijn standaard en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit En dan ook dat gelul over de bomen lekker boeiend net of je daar op let als je rijdt. Komt dit trouwens niet gewoon omdat er zonder full HD word gespeeld. De meeste auto die ik heb zijn standaard op 1 na en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit @desceon hoe bedoel je stroef.

Je commentaar is een beetje onduidelijk eerlijk gezegd. Waar wordt de suggestie gewekt dat standaard auto's 'slecht' zijn, of iets in die richting?

En ja, de game is op Full HD gespeeld. En waarom de cockpit-view belangrijk is? Omdat elke écht coureur ook alleen maar op die manier racet, en het voor de echt realistische ervaring het wel leuk is als je dat gevoel ook overgebracht krijgt in de game.

Beoordeling van M@tthijs: 9
Gepost door toeter83 op zondag 5 december, 2010 om 19:40:23 quote

GN "Die Hard"

715 posts
Ja het berichtje ging een beetje fout.ik bedoel ook niet dat standaard autos beter of slechter zijn maar goed, Kijk is bij what is not. Daar staan duidelijk 2 duimpjes naar beneden bij 800 standaard autos wat is daar mis mee. En verder is er niemand hier ook echt positief over de standardautos.

en ik vind de cockpit view nou niet echt realistisch of rij jij met een plaat in je auto waardoor je de rechterkant niet ziet????? En je kan wel naar rechtskijken maar dat hoeft in je echte auto ook niet behalve als je in je rechter spiegel wil kijken. Dus dat realisme is al ver te zoeken.

Beoordeling van toeter83: 9
Gepost door ps3 gek op zondag 5 december, 2010 om 19:52:37 quote

GN "Sickness"

2196 posts
Ik ben in bezit van de Collectors edition van Gran Turismo 5 en speel met de Logitech Driving Force GT. Wat me als eerste een beetje tegenviel was dat deze editie vn GT voor de zelfde prijs als in Amerika toch veel minder uitgebreid is. Er zit alleen naast de game een Apex boek in, een dynamisch thema en een aantal chrome line cars. De installatie duurde erg lang, maar het was het wachten waard. De pre-order bonus: Mazda 787B en de chrome line cars uit de CE waren al aan mijn collectie toegevoegd in carreer. Wat ik erg jammer vind is dat ik weer alle autos uit de prologue terug moet gaan verdienen.. Al die autos waar ik al maanden voor heb geracet kan ik niet zomaar overzetten. Ik kocht als eerste auto een Honda Civic. Erg gaaf, maar de races begonnen al wel heel erg simpel. Er was totaal geen uitdaging aan. Ook in bochten houden tegenstanders totaal geen rekening met je en botsen gewoon tegen je aan. Dit vond ik bij de Beginners races nog wel oke, maar in de Professional races is de AI nog even slecht en niet als "professional" te beschouwen.. Ik heb een race op Daytona niet fatsoenlijk kunnen doen door de slechte AI die mij steeds om lieten spinnen. Het wagen aanbod is enorm, maar ik race alleen met premium cars en dan is het aanbod helaas zeer beperkt. Het geluid is enorm verbeterd en met name de Pagani Zonda klinkt heerlijk. Schademodel ontbreekt of is magertjes en ook de track editor verveelt gauw. Driving challenges zijn wel erg leuk om te doen net als de special races. Online werkt ook erg goed ondanks de drukte op het netwerk.. Er komen nog veel updates uit om het spel te verbeteren. Het spel is echt ontzettend goed echter moet ik toegevn dat Codemasters ook zeer dicht in de buurt komt van GT
Beoordeling van ps3 gek: 9.5
Gepost door toeter83 op zondag 5 december, 2010 om 20:34:49 quote

GN "Die Hard"

715 posts
je hebt 200 honderd premium cars en dat vind jij matig.
Beoordeling van toeter83: 9
Gepost door Hotshot op zondag 5 december, 2010 om 22:10:49 quote

Duke Nukem

431 posts
toeter83 schreef:
je hebt 200 honderd premium cars en dat vind jij matig.

HEt zijn er natuurlijk erg veel, maar als je erop let dat er 800 standard wagens zijn is dat inderdaad zeer matig

Gepost door ShadyXL op zondag 5 december, 2010 om 23:12:13 quote

GN "Commander"

1408 posts
Ik heb het 4-10 uurtjes gespeeld en tot nu toe ben ik er niet mee teleurgesteld. Het is niet wat ik echt had verwacht maar het is toch nog goed! Ik ben het er mee eens met de review Maar toch krijgt ie van mij een 8.
Beoordeling van ShadyXL: 8
Gepost door Mr Bruut op zondag 5 december, 2010 om 23:21:28 quote

Pacman

93 posts
bender schreef:
raar er zijn echt wel grote - punten en deze game vind iedereen goed.
Die vraagteken heb ik dus ook, denk dat het de hype is..
Gepost door Mr Bruut op zondag 5 december, 2010 om 23:23:36 quote

Pacman

93 posts
Phil schreef:
Ik had hoger verwacht, want deze game is bijna 5 jaar in ontwikkeling geweest.
Mijn gedachten...
Gepost door Ramon94 op maandag 6 december, 2010 om 08:15:57 quote

Pacman

60 posts
Ken2BE schreef:
toeter83 schreef:
Ik snap dat gezeur over Premium en standard autos niet zo die cockpit view voegt nou niet echt iets toe, Ja mischien als je zelf geen rijbewis/auto heb. Ik krijg er echt zon tunnelvisie gevoel van. Maar goed. De meeste auto die ik heb zijn standaard en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit En dan ook dat gelul over de bomen lekker boeiend net of je daar op let als je rijdt. Komt dit trouwens niet gewoon omdat er zonder full HD word gespeeld. De meeste auto die ik heb zijn standaard op 1 na en ik win er gewoon mee zelfs met me buick 62 special rij ik die gare ferarri er uit @desceon hoe bedoel je stroef.
Als ik een racegame speel wil ik wel cockpitview.dus als je 1000 outo's hebt en daar maar 200 cockpitview hebben Vindt het ook wel raar,zoveel minpunten en nog een 8.8 krijge
Ben ik het helemaal met je eens. Het is wel een goede game, dat zeker. Maar als je zoveel minpunten hebt, kun je in mijn ogen geen 8.8 krijgen.
Beoordeling van Ramon94: 7.5
Gepost door PsYkOfOoL op maandag 6 december, 2010 om 09:40:14 quote

Duke Nukem

484 posts
Denk omdat 't spel zoveel content heeft
Beoordeling van PsYkOfOoL: 10
Gepost door LuukiV op maandag 6 december, 2010 om 10:01:41 quote

Pacman

81 posts
Sorry dat ik t moet zeggen, maar na 6 jaar en dan een game uitbrengen van, je ken je eigen track maken, weer omstandogheden veranderen en jaja, schade... Nou, ik heb na 15 crashes van 150 kmph nog niet eens een bumper kwijt geraakt. Ja maar t ken pas vanaf lvl 20. So what, t is tog schraal. En dan die track creator... Wat is dat voor onzin? Een beetje aangeven welk deel hoelang moet zijn en qua bochten... Tjonge jonge... Wat een creator... Dan maar zwijgen over t weer in die game... Maar oke, de achtergronden zien er wel goed uit... Ik wens mijn broer nog veel plezier met GT5, ga ik wel Forza doen met stuurtje enzo.

Gepost door PsYkOfOoL op maandag 6 december, 2010 om 11:46:35 quote

Duke Nukem

484 posts
Jij denkt track maken gelijk modnation racers lol

't is een coursemaker en je kan dag nacht sneeuw bochten heuvels 't is 'n race-game de maker zei dat ze eerst de speler willen laten rijden en ik vind dat wel logisch want 't is nou niet een bepaald makkelijk spel.

Beoordeling van PsYkOfOoL: 10
Gepost door LuukiV op maandag 6 december, 2010 om 16:27:17 quote

Pacman

81 posts
Ik denk niet meteen aan modnation(ofzow), die game ken ik niet... Wel van horen en spreken, maar nooit gespeeld. Ik had vroegah op de, JAWEL, de 386, dus geen pentuim, maar nog kolen scheppend gamen, maar op de 386 hadden we stunts. Met die game was je track maken nog uitgebreider dan GT5. Dus nogmaals een track creator is t niet echt, eerder tja... een track editor. Practiesch de zelfde rit maar dan 0.1% anders...
Gepost door Ternimator op maandag 6 december, 2010 om 16:52:04 quote

GN "Die Hard"

857 posts
Klopt ik heb geen PS3..haha maar ik ben wel benieuwd naa deze game alleen tja wat een kut joystick heeft de ps3 tog ik kan er gwn niet mee spelen zit egt niet lekker in je hand zoals een xbox360 controller zeer goed in de hand ligt en heeft betere en zuivere bestruring dan de pis3 kontroller
Gepost door xHouse op maandag 6 december, 2010 om 17:33:46 geband quote

GN "Commander"

1228 posts
Wel jammer dat na 6 jaar toch degelijke minpunten onafgewerkt blijven. Heb hem nog niet gespeeld maar hoop het spoedig eens te doen!
Ga naar pagina: 1, 2 volgende »
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Playstation 3 review
Gran Turismo 5 packshot
GN score: 8.8
Bezoekers score (102): 8.5
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie
Sluiten X

Metro: Last Light

Check de trailer

Lees de volgende artikelen

Screenshots

Bestel nu Metro: Last Light

Pre-order jouw exemplaar hier!

Screenshots

  • Gran Turismo 5 screenshot nr. 1
  • Gran Turismo 5 screenshot nr. 2
  • Gran Turismo 5 screenshot nr. 3
  • Gran Turismo 5 screenshot nr. 4
  • Gran Turismo 5 screenshot nr. 5