GamersNET.nl V4 Logo
GamersNET.nl V4 Games
Little Inferno review
Little Inferno logo

Little Inferno review

Na de topper World of Goo en het sterke puzzelavontuur van Henry Hatsworth, heeft indie-ontwikkelaar Tomorrow Corporation een ongekende aanpak gekozen voor hun volgende game. In Little Inferno is het aan jou om allerlei spullen in een haardvuur te verbranden en je zult je dus de gehele game voor een haardvuur bevinden. Aanvankelijk werd dit concept met argusogen ontvangen, want hoe lang blijft het werkelijk leuk om dingen in de fik te steken? Zit er Łberhaupt een plot in de game? Na een uitgebreide speelsessie met Little Inferno, zijn gelukkig veel van deze twijfels weggenomen.

Burn!
In Little Inferno wordt het volledige scherm opgevuld door de Little Inferno Entertainment Fireplace, ofwel het haardvuur waarin je jouw spullen dient te deponeren. Het hoofddoel is dan ook om objecten te kopen en deze te verbranden door met jouw vinger op de GamePad vlammen tevoorschijn te toveren. Hierdoor genereer je geld, waarmee je weer meer brandbare zaken kunt aanschaffen. Het is simpel, maar ontwikkelaar Tomorrow Corporation heeft een aantal interessante zaken aan dit geheel toegevoegd.

De spullen die je verbrandt zijn namelijk geen houtblokken of meubilair, maar een grote diversiteit aan absurde objecten, waarvan vele unieke eigenschappen bezitten. Een maÔskolf produceert bijvoorbeeld een flinke hoeveelheid aan popcorn, terwijl met een kettingzaag spelen je allerlei doorgesneden objecten oplevert. Of wat te denken van een maan, die alle objecten naar zich toetrekt? Het is uiteindelijk zelfs mogelijk een mini-atoombom in het vuur te werpen!

Spelen met de vele voorwerpen is al leuk, maar de daadwerkelijke catch is interessanter. Om verder te komen en nieuwe catalogi vol spullen vrij te spelen, is het zaak om de juiste combinaties van objecten te verbranden. De enige hint die je hiervoor krijgt is de hoeveelheid aan dingen die verbrand dienen te worden en de titel van de combo. Een eenvoudige is bijvoorbeeld de "Japan Combo", die je behaalt door sushi en een ninja in het vuur te werpen. Je moet echter veel vaker buiten het doosje denken, wat leuke en stiekem best wel verslavende gameplay oplevert.

Luguber
Waar Little Inferno ook mee scoort is diens duistere sfeer en lugubere plot, want ja, Little Inferno bevat een verhaal. Door middel van brieven van een aantal personages wordt een verhaal opgebouwd, dat je langzaamaan een beeld geeft van wat er nou daadwerkelijk gaande is in de wereld van Little Inferno. Je ziet eigenlijk alleen het haardvuur zelf, maar alles daarbuiten wordt door middel van de berichten in je hoofd gecreŽerd. Dit effect is met name sterk wanneer je besluit om de gehele game te spelen op de GamePad: jij zit voor dat haardvuur en jij bent het die objecten verbrand. Omkijken doe je niet; je ogen zijn gefixeerd op je brandende spullen.

Ik ga zo min mogelijk verklappen van het plot, want dit is iets dat je zeker zelf moet ervaren. Little Inferno blijft namelijk verbazen; het is steeds anders dan je aanvankelijk verwacht. Het is daarom des te spijtiger dat een groot deel van de magie van Little Inferno wordt weggenomen aan het einde van de game. Tomorrow Corporation heeft gepoogd de gulden middenweg te nemen tussen verklaren en in het midden laten, maar daardoor raken ze kant noch wal. Het is bovendien jammer dat je dit einde na een ruime vier uur al zult zien, wat de relatief stevige prijs van vijftien euro wellicht niet voor iedereen zal kunnen rechtvaardigen.

Little Inferno biedt een ervaring die je nog nooit hebt ervaren; afhankelijk van de persoon die het speelt kan dit positief of negatief uitpakken. Als je behoefte hebt aan een luguber, duister avontuur, waarin je innerlijke pyromaan tot uiting kan komen, dan is de game een aanschaf zeker waard. Wanneer je echter van diversiteit houdt en vier uur gameplay toch wat matig acht, laat Little Inferno dan lekker liggen in de eShop. Wat je er ook van denkt, feit blijft dat indie-ontwikkelaar Tomorrow Corporation wederom een uniek concept op sterke wijze heeft ingevuld.
Verslavende gameplay
Duistere sfeer
Erg kort