GamersNET.nl V4 Logo
GamersNET.nl V4 Games
Mario & Luigi: Partners in Time review
Mario & Luigi: Partners in Time logo

Mario & Luigi: Partners in Time review

RPG-liefhebbers met een Nintendo DS in hun bezit hebben niet een heel groot gamesassortiment om uit te kiezen. Met de release van Mario & Luigi: Partners in Time is daar verandering in gekomen. RPG en Mario... het moet niet veel gekker worden! Lees hier of we te maken hebben met een kiddy speeltje of met een volwaardig tijdverdrijf voor alle leeftijden.

Hail Mario
Op de Nintendo DS zijn niet zo veel Role-Playing Games verschenen en van écht veel Mario-spellen zou je ook nog niet kunnen spreken. Daar begint langzaam verandering in te komen, maar het meest in het oog springende is toch wel de introductie van een Mario-RPG op Nintendo's dubbelschermhandheld. Het verhaal achter deze Mario (en Luigi)-game is dat Mario, hoe origineel, gebruik heeft gemaakt van een tijdmachine om vervolgens zichzelf tegen te komen als baby. Wat doe je dan als besnorde loodgieter? Je doet niet lullig, je bent niet van plan jezelf te gaan ontlopen, maar neemt jezelf als baby gewoon op je rug, want samen sta je sterker, toch? Dat geldt ook voor de eeuwige schaduw van Mario, zijn broertje Luigi, dus ook deze vindt een stuk jongere versie van zichzelf terug en, ach, wat kan ons het schelen, ook hij neemt zijn baby-versie op sleeptouw. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat je Mario & Luigi: Partners in Time, met vier karakters tegelijk speelt. Niet helemaal natuurlijk, want besturen kun je er maar één tegelijk. Uitgangspunt is dat Mario, Luigi, baby-Mario en baby-Luigi respectievelijk onder de knoppen A, B, X en Y zitten.

De speelwereld waar je je in bevindt is Peach's Castle en dat kasteel doet eigenlijk dienst als een soort doorgeefluik (tijdgaten) naar het Mushroom Kingdom, de plaats waar het daadwerkelijke avontuur zich afspeelt. Doel van het spel is uiteindelijk om een aanval van 'paddestoelen-out-of-space' af te slaan en het verzamelen van Cobalt Star Shards. Nintendo heeft om dit doel te kunnen bereiken voor een behoorlijk ingewikkelde besturing gekozen. Niet alleen omdat je met vier karakters tegelijk door het koninkrijk wandelt, maar vooral om dat het typische DS-besturingsysteem (lees stylus en touchscreen), nagenoeg geen functie heeft. De functie van het dubbelscherm is wel weer heel erg goed in het spel verwerkt in die zin dat speelwerelden dóórlopen over de twee schermen. Geen touchscreenmogelijkheden dus maar wel dwingt Nintendo de gamer om zijn ogen goed de kost te geven en zich te verspreiden over het tweetal schermen dat de Nintendo Dual Screen rijk is. Aanvallen op onze vrienden zullen vaak voorbereid worden op het ene scherm en uitgevoerd worden op het andere. Ook de manier van bewegen in de speelwereld is met de twee schermen gewoon leuk te noemen omdat Mario bijvoorbeeld door een tunnel of gat naar het bovenste scherm sneakt.



Moves en Items
Mario & Luigi: Partners in Time is eigenlijk een vervolg op het GameBoy Advance spel Mario & Luigi: Superstar Saga. Veel van de moves en omgevingen zul je weer terug zien en herkennen. Groot verschil is uiteraard dat je nu met vier personen aan de wandel bent en niet met twee. Dát en het feit dat een ieder een eigen knop heeft om te springen én omdat ze ieder eigen experience-punten kunnen verzamelen, maakt dat Mario & Luigi: Partners in Time geen gemakkelijk spel is geworden. In ieder geval qua besturing en het duurt dus wel even voordat je echt helemaal los bent op het spel en zonder nadenken je een weg baant door de speelwereld. Daarbij komt ook nog eens dat ze allemaal hun eigen moves hebben, zij het allemaal behoorlijk voorgeprogrammeerd. Je personages hebben dus hun eigen typische bewegingen, maar dan ook alleen die ze ook echt nodig hebben en dat maakt het spel een tikkie lineair. Ik bedoel daarmee dat het allemaal wel erg logisch is hoe de opdrachten vervuld moeten worden en op welke manier. Dat de uitvoering dan weer behoorlijk wat oefening en geduld vergt, maakt dat het spel zijn charme heeft én behoudt.

Mario en Luigi kunnen uiteraard flink samenwerken, niet alleen met elkaar maar ook met hun baby-versies. Een enkele keer worden zij gesplitst, maar ook dat blijkt dan weer een functie te hebben, bijvoorbeeld omdat de baby's wél door een bepaald gat of tunneltje passen, in tegenstelling tot hun grotere broers, ehh oudere versies. Tijdens de gevechten moet je gebruik maken van allerlei items die je op je weg tegen zult komen. Deze Mario Bros.-items, waaronder schildjes, magische vuurbloemen en trampolines, worden voordat je zo'n gevecht aangaat uitgebreid aan je uitgelegd en gedemonstreerd op het bovenste scherm. Hierdoor wordt het spel weer een stuk makkelijker maar dat is nooit een probleem omdat er zóveel te doen is. Daardoor ligt het accent op de (plezierige) uitvoering van het avontuur en niet op gefrustreerde pogingen om het spel te doorgronden.

De aanvallen die je bij het aantreffen van een vijand in moet zetten worden vergezeld door een soort actiescherm waarin je een soort actie/aanval moet kiezen en vervolgens inzetten. Daar blijft het niet bij want de aanval zelf moet je dan ook nog uitvoeren. Timing is hier het toverwoord en dat geldt ook voor het ontwijken van tegenaanvallen door middel van het indrukken van A, B, X of Y. Dit vergt echter behoorlijk wat oefening, maar als je het eenmaal in de vingers hebt voelt het zeer plezierig aan, zeker in combinatie met alle aanvalsvoorwerpen en combinaties die je met de karakters kunt maken.



Graphics
Mario & Luigi: Partners in Time is grafisch ouderwets met natuurlijk overduidelijk de Nintendo DS-kwaliteiten die opvallen ten opzichte van de GameBoy Advance. De game is kleurrijk, zoals een echte Mario-game betaamt. De werelden zijn zeer gedetailleerd en met name de gevechten zijn zeer goed uitgewerkt. Ook op de achtergrond zie je vaak animaties bewegen, die eigenlijk voor het spel geen functie hebben, maar dit maakt het spel wel áf. Al met al is de game zeer prettig om naar te kijken en dat bepaalt ook een groot gedeelte van het succes van dit soort spelletjes. Audiofielen hebben met de game ook niets te klagen, al moet je wel een liefhebber zijn van de Mario-riedeltjes en -deuntjes. Persoonlijk wordt ik er na verloop van tijd nogal gestoord van, maar er zijn zat gamers die er geen genoeg van kunnen krijgen en die het na de circa 20 uur die het spel kan duren nog niet zat zijn. Geluid speelt evenwel een grote rol tijdens de gevechten want je kunt je timing van je aanval bijna gelijk zetten op de geluiden die je hoort.



Conclusie
De reis door het Mushroom Kingdom maakt dat je langs vele bekende lokaties komt. Herkenbaarheid is dus troef in deze game. Helaas is Mario & Luigi: Partners in Time af en toe erg lineair te noemen waardoor de uitdaging soms wat wegvalt. Een ander minpunt is dat er helaas nagenoeg geen touchscreen- of stylusmogelijkheden aanwezig zijn, maar een goed gebruik van het dubbele scherm maakt daarentegen veel goed. Verder vond ik het spel, en dan met name de besturing, nogal ingewikkeld, zeker voor de wat jongere gamers. Helemaal een nadeel is dat alle schermteksten in het Engels zijn, een gemiste kans, maar het is niet anders. Wij doorgewinterde gamers zijn dat wel gewend, maar het spel was anders voor zoveel meer (jonge) gamers een stuk aantrekkelijker geworden als alles wat leesbaarder zou zijn. Als laatste minpunt zou je kunnen zeggen dat het verloop van het spel nogal eens wat langdradig zou kunnen zijn. Sommige werelden zijn iets te diep en te uitgestrekt en dat zal niet altijd in goede aarde vallen. Mario & Luigi: Partners in Time krijgt toch een dikke voldoende. Dat komt omdat er heel veel aandacht is besteed aan de ontwikkeling en uitstraling van het spel. Men heeft zich er duidelijk niet gemakkelijk van afgemaakt. Het spel is gewoon leuk om te spelen en bevat nagenoeg geen fouten. Want zeg nou eerlijk: Mario, Luigi, RPG, tijdreizen, prachtige graphics, herkenbare sound, puzzelen, gevechten...moet ik dan nog meer zeggen?

Peter Stout

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Gertyboy op donderdag 9 februari, 2006 om 19:00:04 quote

Sub Zero

387 posts
Deze game is zo goed Ook een mooie review.
Gepost door Fawaka-W op donderdag 9 februari, 2006 om 20:49:03 quote

GN "Wieriemaster"

5276 posts
hebbehebbehebbehebbe
Gepost door 0glitch op donderdag 9 februari, 2006 om 21:45:05 quote

Pong

28 posts
Dit is echt een uber game, ik denk dat alss je het met een NGC titel moet vergelijken zou je uitkomen bij Paper Mario. Ik denk niet de Partners in Time onderdoet voor zijn grote broer op de kubus en deze game mag zich dan ook aansluiten bij mijn toch wat groeiende NDS collectie (AWDS, MKDS en nu dus ook M&LPiT)
Gepost door Mrn. op vrijdag 10 februari, 2006 om 12:22:02 quote

GN "Sickness"

2055 posts
Het spel lijkt me wel mooi maar ik ga niet de hele revieuw lezen...........
Gepost door Mario kart DS clan op donderdag 23 maart, 2006 om 16:46:02 quote

Pacman

51 posts
het lijkt me wel een coole game, maar je kan het niet online spelen
Gepost door Juulkee op woensdag 12 april, 2006 om 19:32:02 quote

n00b

1 posts
Hy' Het lijkt me wel een leuk spel. Maar weet iemand ongeveer hoeveel het [i][u] KOST ?

-x- Juulkee

Gepost door Mizs_cherry op zaterdag 13 mei, 2006 om 12:11:04 quote

n00b

7 posts
K heb um bijna uitgespeelt,, ben bij de aller- aller-,, allerlaatste eindbaas,, 2 achterelkaar dus daz irritant
Gepost door smitje001 op maandag 4 september, 2006 om 15:12:02 quote

n00b

8 posts
rot he
Gepost door GaMe*kiNGs op zondag 8 oktober, 2006 om 23:03:04 quote

GN "Commander"

1030 posts
Mooi kleur effecten deze spel komt bij mij wel erg hoog aan de lijst. Deze spel krijgt van mij een '10'
Gepost door !- MasterBlaster -! op donderdag 12 oktober, 2006 om 18:36:04 quote

GN "Commander"

1170 posts
ja, ziet er mooi uit
Gepost door gamersfreak(be) op maandag 12 februari, 2007 om 18:32:02 quote

Pong

40 posts
super leuk heb hem gisteren pas gekocht maar zit nu bij swigler de rups, ,ik kom maar niet door kan soms iemand met helpen
Gepost door Killer_kitty op dinsdag 21 augustus, 2007 om 15:29:05 quote

n00b

1 posts
Ik vind vind het echt een leuk spel, maar ik kom niet verder, kan iemand mij helpen.

Ze zitten gevangen in de buik van zo'n grote "dinosaurus" achtig ding. De bedoeling is om de kleine yoshi's te bevrijden uit een ei, als ik al deze heb bevrijd, duwen ze een steen op het "monster", en deze ligt dan even op zn rug. daarna staat hij gewoon weer op,en begint het weer opnieuw! wat moet ik doen om het "monster" te verslaan?

Help me ik wil zo graag verder spelen.....

alvast bedankt

Beoordeling van Killer_kitty: 8
Gepost door darklizard op vrijdag 4 januari, 2008 om 16:13:39 quote

Pong

24 posts
Killer kitty als dat monster is gevallen moet je em gewoon op de rug raken ofzo. Weet het niet zeker omdat ik het allang niet gespeeld heb en ik ben ook bij de laatste boss...(die trouwens erg sterk is en irri!)

nu ff naar het spel Vind het een goed spel en een goeie review alleen vind ik het een beetje kort en deel vind ik wel beter met puzzels en verhaal enzo...en het is een veel langer spel Verder is het een best wel orgineel spel ik geef het een 8

Beoordeling van darklizard: 8
Gepost door amine98324 op zaterdag 20 december, 2008 om 15:37:22 quote

Sub Zero

333 posts
leuk spel heb hem uitgespeeld
Gepost door Pokie op maandag 5 januari, 2009 om 00:19:23 quote

n00b

1 posts
[i]Wie kan me helpen? Ik moet een 2e drukknop indrukken maar ik kan de toegang niet vinden van de 2e kamer ( in de vulkaan). Het is het beging van het spel, maar kan het niet uitstaan dat ik de toegang niet kan vinden. Ik heb overal geboord en gedrilt, maar in de 2e kamer kom ik niet!! Wie wil me helpen, het is zo irri!!
Beoordeling van Pokie: 8
Gepost door Ladii-Jenn op vrijdag 13 maart, 2009 om 15:09:56 quote

n00b

1 posts
Wie kan mij helpen?(A) Ben uit die buik van dat beest.. en dan moet ik naar een volgend tijdgat... maar dan heb ik er 1 op de eerste verdieping waarbij je zon trap op moet binnen 25 seconden.. maar dat lukt mij egt niett.. en ik heb der nog 1 als je beneden bent en dan links in de hoek.. maar daar moet je over zon gat heen springen laatmaar zegge.. maar als ik dan met luigi op mario ga en zo ga draaien dan kom ik daar niet.. kan dus niet meer verderr =(
Gepost door Pinkypie op donderdag 18 juni, 2009 om 18:46:40 quote

n00b

2 posts
Heey, kan iemand me helpen ik zit vast,

De oudere mario en luigi zijn net ontvoerd, en de baby's hebben net geleerd om met de hamer te werken, het parkour afgelegd en nu ? ik kan niet terug en ik kan niet verder. Ik kan de rechtse deur in de kamer niet opendoen omdat ze met vier moeten zijn om op die knop te staan .... is hier iemand al door en weet iemand wat ik bedoel ??

Alvast merciekes i

Gepost door Pinkypie op vrijdag 19 juni, 2009 om 10:36:30 quote

n00b

2 posts
ale kben er al door nu zitk in een volgend level en zie'k hier weer iets over t hoofd :p , ma tis voor de rest echt wel een super spel, enorm verslavend
Gepost door theovdw op woensdag 21 oktober, 2009 om 05:05:26 quote

n00b

1 posts
hallo wie kan me helpen ik ben bij een grote trap waar je binnen 25 sec op moet lopen maar het lukt niet wie oh wie kan me helpen

mvg theo

Beoordeling van theovdw: 8
Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Nintendo DS review
Mario & Luigi: Partners in Time packshot
GN score: 8.8
Bezoekers score (34): 8.2
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie