GamersNET.nl V4 Logo
GamersNET.nl V4 Games

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots review

Logo van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots review

Metal Gear Solid 4 voelt, ondanks dat ze op een Blu-Ray disc gebrand staat, oud aan. Als het laatste in zijn ras. Als een oude krijger die voor het laatst ten strijde trekt. Omdat hij weet dat het zijn tijd is om te gaan. Hoofdpersoon Solid Snake is, vijf jaar na de gebeurtenissen van MGS2, door versnelde processen in zijn lichaam plotseling een bejaarde man geworden, met alle kwalen van dien. Met nog maar enkele maanden te leven is het tijd om zijn lotsbestemming te voltrekken: het stoppen van tweelingbroer Liquid Snake.

“War has changed”
Oorlog heeft altijd al centraal gestaan in de Metal Gear games, maar het vierde deel geeft er een nieuwe dimensie aan: je zit er midden in. Gebouwen storten ineen, constant hoor je gedreun van bombardementen op de achtergrond en nergens ben je meer veilig. Meer dan ooit is oorlog een verschrikking, in plaats van het glorieuze tafereel dat veel shooters tegenwoordig neerzetten. In het toekomstbeeld van MGS4 is oorlog niet meer een zaak tussen landen of etnische groepen: het is een industrie geworden die brood op de plank brengt. Iedere soldaat krijgt nanomachines ingespoten, die alles in zijn lichaam meten, zijn acties reguleren en communiceren met zijn strijdmakkers. Een elitesoldaat wordt met een spuitje geboren.

Dat ‘Old Snake’ niet thuis is op dit nieuwe, haast geautomatiseerde slagveld wordt direct duidelijk. Zijn lichaam valt zowat uit elkaar, hij opereert alleen en lijkt alle veranderingen nauwelijks bij te kunnen houden. Zijn gedrevenheid om de eindstreep te halen is de tegenhanger van zijn vermoeidheid van het leven in een nieuw era. Zijn flexibiliteit op het slagveld is de tegenhanger van zijn onwil om te veranderen. Hij is een weerspiegeling van zijn maker, Hideo Kojima, die alle prachtige technologie in de PlayStation 3 met argusogen zag langsflitsen en besloot om voor zijn laatste Metal Gear niet meer aan de fundamenten van de serie te komen. Een wijze beslissing, zullen veel fans zeggen, maar veel nieuwelingen die op zoek zijn naar een topper op de PS3 zullen zeker verrast zijn. Verrast door de eindeloze tussenfilmpjes en de soms frustrerende gameplay, en uitleg over het verhaal en over jouw mogelijkheden over het slagveld ontbreken volledig. Al Snake's moves zul je moeten leren via menu's en zelf uitproberen. Kojima gooit je als nieuweling zonder waarschuwing in het diepe.

Dat MGS4 nieuwe spelers zo onvriendelijk behandelt is opmerkelijk, want de ontwikkelaars hadden nadrukkelijk beloofd dat de game toegankelijker zou worden. En ze hebben daar duidelijk hun best voor gedaan. De controls zijn bijvoorbeeld nog niet perfect, maar zeker verbeterd ten opzichte van vorige delen. Zo kan je de camera vrijelijk rond bewegen, wissel je voor schieten makkelijk tussen de over-de-schouder camera en first person, en camouflage activeert zichzelf als je jezelf tegen een muur drukt. Het aantal menu's is beperkt gehouden en de onpersoonlijke Codec-gesprekken zijn bijna helemaal verdwenen. Het ligt dus duidelijk niet aan de ambities van de makers dat MGS4 zo ontoegankelijk is geworden, maar meer aan het feit dat de game zo verstrikt zit in de hoge verwachtingen van fans dat ze weinig speelruimte kregen om te innoveren.

Film? Game? Beide?
Metal Gear Solid 4 leunt erg op zijn audiovisuele kwaliteiten, en dat kan ook met de technologie die het spel ondersteunt. Grafisch kan de game zich meten met de mooiste games die in deze generatie zijn verschenen, ondanks de ongeïnspireerde grafische stijl. Denk Metal Gear Solid 2, maar dan in HD. De geluidseffecten zijn fantastisch, of het nou de verstomde inslagen van bommen zijn of de subtiele geluidjes van Snake's nachtkijker als hij hem aanzet. De stemmen van de bekende stemacteurs tillen, met meer gegrom dan ooit, de vele personages tot een nieuw niveau. Het verhaal dat die personages vertolken is wel het minste van de serie. De makers voelden zich namelijk verplicht alle mysteries rond de games op te helderen. Ook zijn de eindbazen, die een belangrijke rol spelen in Metal Gear games, zijn gereduceerd tot oppervlakkige schimmen van eindbazen uit vorige delen.

Die kritiekpunten maken het geen slecht verhaal: het is één van de beste verhalen die we tot nu toe in een videogame hebben gezien. Het climacterische eind en de introductie van klassieke personages en locaties zullen sommige fans haast in extase brengen. Het mooiste is als al de bovengenoemde elementen op het goede moment samenkomen. Dan ontstaat er een geweldige combinatie tussen passieve en actieve entertainment: je weet niet of je een film speelt, of een game kijkt, of beide tegelijk doet. Op die momenten wordt Kojima's visie, die al tien jaar 'in the making' is, werkelijkheid.

Dat was het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat deze momenten zeldzaam zijn en dat de plank ook regelmatig wordt misgeslagen. Vooral tijdens de eerste act voelt het alsof Kojima de controller uit je handen rukt. Je hebt het gevoel dat je wel wilt spelen, maar het gewoon niet mag. De tweede Act gaat dan weer de andere kant op, met relatief weinig tussenfilmpjes en veel droge gameplay. De game is dan uit balans. Toch speel je door, want je weet dat achter deze heuvel weer een spannend gevecht of emotioneel moment op je staat te wachten...

Conclusie
Metal Gear Solid 4 is niet de game die het had kunnen zijn had kunnen zijn als Kojima kritischer naar zijn eigen werk gekeken had, en misschien ook niet de game die het had moeten zijn als topper voor de PlayStation 3. Het spel is, vooral in zijn eerste acts, uit balans. Het zit vol onduidelijkheden en overbodige tussenfilmpjes. Maar voor de fans maakt dat alles niet uit: zij begrijpen de unieke gameplay al, behoeven geen uitleg over het verhaal en zien alle subtiele referenties naar vorige delen. Zij kunnen optimaal genieten van de momenten die alleen Metal Gear kan bieden.

Nieuwelingen zullen zich misschien overdonderd voelen door het verhaal, beperkt door de tussenfilmpjes en gefrustreerd door de aparte gameplay. Daarom is, voor hen, de beste manier om met dit next-gen festijn te beginnen misschien om de eerdere delen erbij te grijpen, want alleen dan kan je begrijpen wat sommige mensen zien in dit weinig plausibele verhaal over een oude man, nanomachines en de verschrikkingen van oorlog...

Menno Schellekens

Reacties

Ga naar pagina: 1
Gepost door NightHawk op vrijdag 11 juli, 2008 om 00:36:11 quote

GN "Die Hard"

573 posts
Voor mij is dit de game van 2008... voor nu toch. En waarom maar een 7 voor originaliteit??? Er zitten wandelende tankbeesten in die koegeluiden maken, hoe origineel is dat?!

En het is wel degelijk goed voor nieuwkomers, ik heb alleen de eerste gespeeld toen ik klein was (8 jaar was ik toen nog) samen met een vriend, nu gwn wat die mgs4 database gelezen die je van de ps store kan downloade en je bent direct mee met het verhaal. En voor het uitoefenen van al je trucjes tijdens de missies zelf kan je zo goed ook in de Virtual Range doen, waar je de controls kunt uitproberen...

Voor fans: 10/10 (al de emblems, zeeer grote herspeelbaarheid, flashbacks, easter eggs, verhaal, gwn alles zorgen hiervoor) Voor nieuwelingen: 9/10 (zo denk ik toch, allessinds beter dan de teleurstelling van GTA4, niet dat hij slecht was, gwn de meest overhypte game ooit buiten Daikatana, terwijl voor mij MGS4 de hype waarmaakt,)

En nu ga ik slapen, morgen werken...

Beoordeling van NightHawk: 9
Gepost door GameAC op vrijdag 11 juli, 2008 om 01:06:14 quote

GN "Commander"

1495 posts
Ik speelde voor het eerst MGS4 en het is de beste game die ik ooit hebt gespeeld. Jullie review is raar, want gamers willen altijd wat anders, maar zodra een game echt anders is wordt die game afgemaakt OMDAT hij anders is.

Raar...

7 voor originaliteit... Kijk naar MGS2 en 3, kijk naar 4. Er zijn maar 2 stealth games (En Splinter Cell is al bijna geen stealth game meer) en de laatste (grote) stealth game kwam 2 jaar geleden uit en dan krijgt deze een 7 voor originaliteit, er zijn honderden FPS'en, maar die krijgen niet allemaal lager dan 7 voor originaliteit. Had Halo 3 een 7 voor originaliteit? Nee, maar die verdiende het meer dan MGS4.

Droge gameplay? Leg uit. Je bedoelt gameplay waarbij je niet steeds mensen zit af te knallen?

De instapdrempel is hoog? Ja, het is niet de makkelijkste game om onder de knie te krijgen als je nog nooit een MGS hebt gespeeld. Maar daar is de Virtual Range ook voor. Waarom wordt een game afgestraft als het uitdagend is. Als er elk jaar een stealth game uitkwam had niemand geklaagd over de instapdrempel. Stealth en CQC is alleen even wennen als je net uit een FPS of Action-adventure komt...

Duidelijk gereviewd door een FPS addict.

MGS4 = epic. Het is een game die je bij blijft, in tegenstelling tot een GTAIV, die vergeet zodra de volgende uitkomt. Weinig games blijven je echt bij, weinig games weten je te raken, Ocarina of Time deed het, MGS4 (en de hele serie) doet het. En dan kan je discussiëren over welke beter is, maar feit is dat beide episch zijn.

Beoordeling van GameAC: 10
Gepost door RinusReetRidder op vrijdag 11 juli, 2008 om 01:46:56 quote

GN "Commander"

1468 posts
Inderdaad nogal kritische review terwijl ik overal lees dat die minpunten wel meevallen. Gewoon een hele vette ps3 game.
Gepost door Menno Schellekens op vrijdag 11 juli, 2008 om 02:06:00 quote

GN "Die Hard"

767 posts
Beste GameAC,

Allereerst wil ik even verduidelijken: ik ben op geen mogelijke manier een FPS addict. Ik heb ieder deel van Metal Gear Solid hoofdserie met plezier uitgespeeld, soms zelf meerdere keren. Ik speel alles wat geen racinggame of realistische sportgame is, bezit alle consoles behalve de PSP en heb geen geheime 'grudge' tegen Metal Gear. Ik ben lekker in mijn fatboy gaan zitten, heb het singleplayer opgestart en dit is wat ik eruit heb gehaald.

Deze Metal Gear heeft twee doelgroepen: mensen die Metal Gear wel gespeeld hebben, en mensen die het nog nooit gespeeld hebben. Die tweede doelgroep gaat ook lekker in zijn fatboy zitten en start het singleplayerspel op, klaar voor een overweldigende ervaring. En die zullen, vooral in het begin, schrikken van de hele Metal Gear ervaring. Die wordt ze namelijk niet goed aangereikt: er is geen tutorial aanwezig, nauwelijks uitleg etc.

Droge gameplay is een stuk van het spel waar bijzonder weinig gebeurt en waar meer actie plaats had mogen vinden. Normaal krijg je als speler na een bepaalde periode speeltijd iets toegeworpen, en als dat niet gebeurt kan het eentonig gaan voelen. Dat zegt dus niets over wat er gedaan moet worden of de kwaliteit van de gameplay.

Over originaliteit: MGS4 heeft de visuele stijl van deel twee, gameplay van de voorgaande delen samengenomen en veel van de nieuwe elementen kennen we al uit andere games. Tankbeesten met koeiengeluiden zijn leuk, maar ik zie geen toevoeging aan MGS4 waardoor het een hoger deelcijfer voor originaliteit hoger zou moeten zijn. Vertel jij me maar waarom wel.

En als afsluiter: je hebt gelijk. MGS4 is epic. En dat benadruk ik ook zeker in mijn review. Maar de game laat steken vallen, vooral op het front van toegankelijkheid, waardoor het een 9- is geworden. Wat trouwens nog altijd geldt als een topcijfer.

Bedankt voor het commentaar, Menno

Gepost door ricklolps3 op vrijdag 11 juli, 2008 om 10:01:26 quote

GN "Die Hard"

699 posts
dat kan niet is het spel zoooooo goed woow
Gepost door Gamer4Ever-NL op vrijdag 11 juli, 2008 om 11:28:03 quote

GN "Sickness"

2210 posts
Quote:
Nieuwelingen zullen zich misschien overdonderd voelen door het verhaal, beperkt door de tussen filmpjes en gefrustreerd door de aparte gameplay
lol ik weet wat je bedoeld dit is voor mij de eerste mgs game maar het is voor mij een topper vooral de grapen zoals dat je de disc moet omdraaien wat eigelijk niet hoeft omdat dit een ps3 spel is. dat was echt een screamer
Beoordeling van Gamer4Ever-NL: 9
Gepost door Mattmerize op vrijdag 11 juli, 2008 om 13:38:47 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Nou nou, niet zo kritisch, ik vind wel dat hij grotendeels gelijk heeft hoor. Als je het aan mij vraagt wordt je in het begin een beetje in het diepe gegooid wat betreft het verhaal en de controls: War has changed blablabla, allemaal heel mooi en cool enzo, maar goed dan begin je.

Je start en opeens wordt me verteld dat ik moet uitkijken voor de 'gekko' (wat was een gekko dacht ik). Opeens een luide MOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!! en een epische entree van een tankachtig iets met benen. Nou als MGS4 je eerste MGS-game is, zou ik denken WTF is dat! maar goed toen zocht ik ff een rustig plekje op, en ben toen ff gewend geraakt aan de controls, want die zijn gecompliceerder dan in het begin lijkt.

En nee ik ben ook geen FPS-fanboy, ik hou meer van casual games zoals LittleBigPlanet om eerlijk te zijn.

Beoordeling van Mattmerize: 9
Gepost door GameAC op vrijdag 11 juli, 2008 om 13:42:53 quote

GN "Commander"

1495 posts
Matthijsjuh schreef:
Je start en opeens wordt me verteld dat ik moet uitkijken voor de 'gekko' (wat was een gekko dacht ik). Opeens een luide MOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!! en een epische entree van een tankachtig iets met benen. Nou als MGS4 je eerste MGS-game is, zou ik denken WTF is dat!

Dat is precies het punt, als je eerst een tutorial kreeg waar ze precies uitlegde wat een Gekko was en wat zijn zwakke punten zijn is het spel niet uitdagend en voorspelbaar.

Beoordeling van GameAC: 10
Gepost door fearblaster op vrijdag 11 juli, 2008 om 16:07:26 quote

Pong

24 posts
hmm dit spel is wel heel uitgebreid
Gepost door Mattmerize op vrijdag 11 juli, 2008 om 16:55:24 quote

GN "Ultima"

1525 posts
GameAC schreef:
Matthijsjuh schreef:
Je start en opeens wordt me verteld dat ik moet uitkijken voor de 'gekko' (wat was een gekko dacht ik). Opeens een luide MOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!! en een epische entree van een tankachtig iets met benen. Nou als MGS4 je eerste MGS-game is, zou ik denken WTF is dat!
Dat is precies het punt, als je eerst een tutorial kreeg waar ze precies uitlegde wat een Gekko was en wat zijn zwakke punten zijn is het spel niet uitdagend en voorspelbaar.
Je hoeft ook geen gigantisch achtergrondverhaal te vertellen, maar een korte uitleg dat het een nieuw model Metal Gear is, en wat DAT zijn is voor de nieuwkomers in de serie wellicht van pas komend.
Beoordeling van Mattmerize: 9
Gepost door ps3 gek op vrijdag 11 juli, 2008 om 17:11:58 quote

GN "Ultima"

1706 posts
Even een dis van Menno. Maar ik denk dat je geen ongelijk kunt krijgen als ik je commentaar lees.
Gepost door Mattmerize op vrijdag 11 juli, 2008 om 17:48:57 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Als reactie op de intro die je ziet op de review homepage:

Roy campbell's frequentie is in de vorige delen 140.85, Arsenal Gear is (beschut als Big Shell) de nieuwe Metal Gear met GW erin (soort supercomputer) die o.a. Solidus en z'n crew willen gebruiken om het bewind van de Patriots omver te blazen dacht ik. En The Boss is de 'moeder' van Big boss, de speciale band tussen hen weet ik niet precies meer, iets met Zero ook dacht ik, en uit Big Boss zijn Liquid, Solid en Solidus Snake gekloond, met als draagmoeder Big Mama. Ga ik door naar de volgende ronde voor de wasmachine?

Beoordeling van Mattmerize: 9
Gepost door GameAC op vrijdag 11 juli, 2008 om 18:02:23 quote

GN "Commander"

1495 posts
Menno Schellekens schreef:
Over originaliteit: MGS4 heeft de visuele stijl van deel twee, gameplay van de voorgaande delen samengenomen en veel van de nieuwe elementen kennen we al uit andere games. Tankbeesten met koeiengeluiden zijn leuk, maar ik zie geen toevoeging aan MGS4 waardoor het een hoger deelcijfer voor originaliteit hoger zou moeten zijn. Vertel jij me maar waarom wel.

Visuele stijl van deel 2? Gedeeltelijk, maar elke Act speelt zich ergens anders af en heeft weer een andere look and feel, dus je kan niet zeggen dat het hele spel de stijl van MGS2 heeft. Eén act heeft zelfs niks van MGS2 en veel van MGS1 (Act IV).

Gameplay? Stealth blijft stealth en afgezien van de OctoCamo en het niewe CQC systeem is er niet heel veel ingrijpend veranderd. Maar wel veel tweaks en verbeteringen. En dan hoeft het cijfer geen 10 of 9 te zijn, maar dan moet je de lijn die je bij deze game trekt ook naar andere games vertalen. FIFA09 komt over een paar maanden uit en zal niks nieuws bieden, ook alleen maar wat gameplay tweaks. Die verdient dus lager, zeker omdat er elk jaar zo'n game uitkomt, itt tot MGS. Krijgt die dan een 4 of lager voor originaliteit? Ik heb zo het gevoel van niet. Halo 3 kreeg een 9. Vind ik knap, origineel was het spel niet, zeker niet vergeleken met andere FPS, die in overvloed aanwezig zijn.

Beoordeling van GameAC: 10
Gepost door Menno Schellekens op vrijdag 11 juli, 2008 om 18:34:40 quote

GN "Die Hard"

767 posts
Dit is al de tweede keer dat je Halo 3 erbij betrekt, en juist die game was wel degelijk origineel. Denk aan Forge, in-game Movies en Pictures. Denk aan het scoring-system, wat de singleplayer verrijkte. En ik ben het eerlijk gezegd met je eens dat sommige games bijzonder weinig originaliteit tonen, en dat die daarvoor een passend cijfer moeten krijgen.
Gepost door NightHawk op vrijdag 11 juli, 2008 om 19:07:22 quote

GN "Die Hard"

573 posts
Ok, die Gekko was mss dom om origineel te noemen, maar in welke andere game heb je al zoiets gezien? Juist, helemaal nergens, maakt dat het niet al een tikkeltje origineel. De andere punten ben ik allemaal mee akkoord behalve originaliteit.. Want noem mij eens een game die dingen van MGS4 heeft (buiten de Metal Gear-reeks ntrl, das nrml het is een sequal dusja, tuurlijk bevat het dezelfde elementen..)? Gekko's, Metal Gears, nanomachines, genetische manupilatie, de bazen, OctoCamo, Mk.II, FaceCamo, het Drebin-systeem, enz... Allemaal ongezien in andere games (behalve mss die nanomachines, maar niet zoals ze in MGS4 worden gebruikt.)

En ja sommige punten van Halo zijn origineel in het FPS-genre (zoals Menno zegt) op de consoles, daarom verdient het ook die hoge originaliteit.

Ach ja, ik ga er mij niet verder druk om maken maar gwn verder genieten van de game zelf.

Beoordeling van NightHawk: 9
Gepost door NightHawk op vrijdag 11 juli, 2008 om 19:09:22 quote

GN "Die Hard"

573 posts
NightHawk schreef:
Ok, die Gekko was mss dom om origineel te noemen, maar in welke andere game heb je al zoiets gezien? Juist, helemaal nergens, maakt dat het niet al een tikkeltje origineel. De andere punten ben ik allemaal mee akkoord behalve originaliteit.. Want noem mij eens een game die dingen van MGS4 heeft (buiten de Metal Gear-reeks ntrl, das nrml het is een sequal dusja, tuurlijk bevat het dezelfde elementen..)? Gekko's, Metal Gears, nanomachines, genetische manupilatie, de bazen, OctoCamo, Mk.II, FaceCamo, het Drebin-systeem, enz... Allemaal ongezien in andere games (behalve mss die nanomachines, maar niet zoals ze in MGS4 worden gebruikt.)

En ja sommige punten van Halo zijn origineel in het FPS-genre (zoals Menno zegt) op de consoles, daarom verdient het ook die hoge originaliteit.

Ach ja, ik ga er mij niet verder druk om maken maar gwn verder genieten van de game zelf.

edit: P.S.: Verder zeer goede review hoor, maar komt er dan nog een aparte review voor Metal Gear Online of niet?

(Sorry voor de dubbelpost, had op quote geduwt ipv wijzigen )

Beoordeling van NightHawk: 9
Gepost door GameAC op vrijdag 11 juli, 2008 om 19:23:31 quote

GN "Commander"

1495 posts
Menno Schellekens schreef:
Dit is al de tweede keer dat je Halo 3 erbij betrekt, en juist die game was wel degelijk origineel. Denk aan Forge, in-game Movies en Pictures. Denk aan het scoring-system, die de singleplayer verreikte. En ik ben het eerlijk gezegd met je eens dat sommige games bijzonder weinig originaliteit tonen, en dat die daarvoor een passend cijfer moeten krijgen.

Nu geef je punten aan die Halo 3 wel heeft t.o.v. Halo 2, maar ze zijn zeker niet uniek in gameland. Veel FPS'en hebben zulke dingen. MGS4 staat wat losser daarin aangezien er zo weinig stealth games uitkomen. Ik zeg niet dat Halo 3 vreselijk onorigineel is, maar dat Halo 3 echt niet zoveel origineler is dan MGS4

Beoordeling van GameAC: 10
Gepost door NightHawk op vrijdag 11 juli, 2008 om 19:50:15 quote

GN "Die Hard"

573 posts
En uuh GameAC, je afbeeldingsdisplay, is dat van Team Fortress 2?
Beoordeling van NightHawk: 9
Gepost door Mattmerize op vrijdag 11 juli, 2008 om 20:04:57 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Wat ik wel goed vind van MGS4 tegenover de vorige delen is dat het op verschillende locaties is, met elk z'n eigen soort weer, hoogteverschil, begroeiing, etc.
Beoordeling van Mattmerize: 9
Gepost door Menno Schellekens op vrijdag 11 juli, 2008 om 20:23:11 quote

GN "Die Hard"

767 posts
NightHawk schreef:
Ok, die Gekko was mss dom om origineel te noemen, maar in welke andere game heb je al zoiets gezien? Juist, helemaal nergens, maakt dat het niet al een tikkeltje origineel. De andere punten ben ik allemaal mee akkoord behalve originaliteit.. Want noem mij eens een game die dingen van MGS4 heeft (buiten de Metal Gear-reeks ntrl, das nrml het is een sequal dusja, tuurlijk bevat het dezelfde elementen..)? Gekko's, Metal Gears, nanomachines, genetische manupilatie, de bazen, OctoCamo, Mk.II, FaceCamo, het Drebin-systeem, enz... Allemaal ongezien in andere games (behalve mss die nanomachines, maar niet zoals ze in MGS4 worden gebruikt.)

En ja sommige punten van Halo zijn origineel in het FPS-genre (zoals Menno zegt) op de consoles, daarom verdient het ook die hoge originaliteit.

Ach ja, ik ga er mij niet verder druk om maken maar gwn verder genieten van de game zelf.

Je hebt gelijk hoor, maar vergeet niet dan een zeven een ruim voldoende is!

Quote:
Nu geef je punten aan die Halo 3 wel heeft t.o.v. Halo 2, maar ze zijn zeker niet uniek in gameland. Veel FPS'en hebben zulke dingen. MGS4 staat wat losser daarin aangezien er zo weinig stealth games uitkomen. Ik zeg niet dat Halo 3 vreselijk onorigineel is, maar dat Halo 3 echt niet zoveel origineler is dan MGS4

Voor console shooters zijn die toevoegingen een kleine revolutie, terwijl de toevoegingen aan MGS4 vooral klein zijn. En vergeet niet, net als de man hier boven je, dat een zeven een ruim voldoende is!

Gepost door Fawaka-W op zaterdag 12 juli, 2008 om 10:35:14 quote

GN "Niggah"

5014 posts
TOTAAL niet mee eens..

MGS is DE game van 2008, heeft overal 9 en 10nen gescoord.

Orginaliteit een 7 .... hebben jullie het spel wel gespeeld?? Ik ben namelijk heel wat dingen tegengekomen die WEL orgineel waren.

En om dan maar als voorbeeeld te noemen.. Halo 3 : orginaliteit 9 ... Volgensmij zijn verschillen tussen Halo 12 en 3 echt minimaal...

MGS4 is een totaal andere game dan de vorige.

Nee niet mee eens.

Zou het leuk vinden als de game werd ge Re-Reviewd door iemand anders

Gepost door Tha Destiny op zaterdag 12 juli, 2008 om 11:34:04 quote

GN "Rocker"

2908 posts
Menno Schellekens schreef:
Over originaliteit: MGS4 heeft de visuele stijl van deel twee, gameplay van de voorgaande delen samengenomen en veel van de nieuwe elementen kennen we al uit andere games. Tankbeesten met koeiengeluiden zijn leuk, maar ik zie geen toevoeging aan MGS4 waardoor het een hoger deelcijfer voor originaliteit hoger zou moeten zijn. Vertel jij me maar waarom wel.

En vergeet niet dan de game als eindcijfer een 8.8 krijgt, wat een hele ruime voldoende is.

Menno goede review. Lekker scherp en met goede kritiek, je hebt duidelijk objectief geschreven en je niet laten beïnvloeden door de hype

Gepost door bubelss op zaterdag 12 juli, 2008 om 12:03:18 quote

Duke Nukem

421 posts
1 ziet er leuk uit ( heb zelf ook een paar mgs serie's 2 weet niet of deze wel gaat lukken de gameplay is voledig om gegooit 3 haal hem niet lijkt me nix
Gepost door Mattmerize op zaterdag 12 juli, 2008 om 18:13:38 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Tha Destiny schreef:
Menno Schellekens schreef:
Over originaliteit: MGS4 heeft de visuele stijl van deel twee, gameplay van de voorgaande delen samengenomen en veel van de nieuwe elementen kennen we al uit andere games. Tankbeesten met koeiengeluiden zijn leuk, maar ik zie geen toevoeging aan MGS4 waardoor het een hoger deelcijfer voor originaliteit hoger zou moeten zijn. Vertel jij me maar waarom wel.

En vergeet niet dan de game als eindcijfer een 8.8 krijgt, wat een hele ruime voldoende is.

Menno goede review. Lekker scherp en met goede kritiek, je hebt duidelijk objectief geschreven en je niet laten beïnvloeden door de hype

Vind ik ook, de meeste reviewers zijn te schijterig om kritisch naar MGS4 te kijken en dat te posten.

Beoordeling van Mattmerize: 9
Gepost door GameAC op zondag 13 juli, 2008 om 00:45:46 quote

GN "Commander"

1495 posts
Matthijsjuh schreef:
Tha Destiny schreef:
Menno Schellekens schreef:
..

En vergeet niet dan de game als eindcijfer een 8.8 krijgt, wat een hele ruime voldoende is.

Menno goede review. Lekker scherp en met goede kritiek, je hebt duidelijk objectief geschreven en je niet laten beïnvloeden door de hype

Vind ik ook, de meeste reviewers zijn te schijterig om kritisch naar MGS4 te kijken en dat te posten.

Ik denk dat dat bij MGS4 nog wel meevalt, kijk naar de cijfers die GTAIV en Halo3 hebben gekregen. DAT is hype.

Beoordeling van GameAC: 10
Gepost door Menno Schellekens op zondag 13 juli, 2008 om 01:05:43 quote

GN "Die Hard"

767 posts
Daar kunnen we lang door over discussiëren Ik sta helemaal achter de score's van Remco en Chiel
Gepost door nickykolkie op vrijdag 18 juli, 2008 om 15:32:11 quote

GN "Commander"

1108 posts
oe er komt knallende ruzie tussen GameAc en Menno Schellekens
Gepost door Mmore op woensdag 23 juli, 2008 om 01:31:43 quote

GN "Die Hard"

838 posts
Één van de sterkste, meest orginele games die ik ooit heb mogen spelen. Alhoewel voor deze game grafische effecten helemaal niet uitmaken (Ik zou zo nog MGS1 op de PS1 kunnen spelen) hebben ze werkelijk het beste op het scherm getoverd wat maar te verwachten valt. De geluidseffecten en uren aan beeld materiaal zijn ook ongekend, en alleen de MGS-serie zelf kan eraan tippen. Alleen de speelbaarheid is voor nieuwe gamers wat lastig.
Beoordeling van Mmore: 9
Gepost door Mattmerize op vrijdag 25 juli, 2008 om 11:17:29 quote

GN "Ultima"

1525 posts
Mmore schreef:
. Alleen de speelbaarheid is voor nieuwe gamers wat lastig.

Dat is het enige nadeel aan dit spel vond ik. Konami heeft, in mijn mening, teveel aan de fans gedacht (enorm veel stukjes komen terug die oud-fans enorm aanspreken) wat ook gelukt is, het is een prachtspel dat voor altijd een plekje in mijn game-ervaring heeft veroverd, en hoe! Maar te weinig aan de nieuwelingen, degenen die 1, 2 en 3 niet gespeeld hebben (bijvoorbeeld de controls, die erg wennen zijn, en dat dingen zoals op je rug en doodliggen niet zijn verteld/uitgelegd), en nog nooit van Otacon of Metal Gear of Solidus Snake hebben gehoord.

Beoordeling van Mattmerize: 9
Gepost door tomwanders op woensdag 30 juli, 2008 om 12:35:32 quote

Sonic

222 posts
dit is de eerste maar volgens mij ook de beste game die ik voor de ps3 gekocht heb
Beoordeling van tomwanders: 10
Gepost door 1990varial op zaterdag 13 september, 2008 om 19:15:11 quote

n00b

16 posts
geweldig spel!
Beoordeling van 1990varial: 10
Gepost door forzaa op woensdag 5 november, 2008 om 15:42:54 quote

Pong

42 posts
GN-Surinamer schreef:
TOTAAL niet mee eens..

MGS is DE game van 2008, heeft overal 9 en 10nen gescoord.

Orginaliteit een 7 .... hebben jullie het spel wel gespeeld?? Ik ben namelijk heel wat dingen tegengekomen die WEL orgineel waren.

En om dan maar als voorbeeeld te noemen.. Halo 3 : orginaliteit 9 ... Volgensmij zijn verschillen tussen Halo 12 en 3 echt minimaal...

MGS4 is een totaal andere game dan de vorige.

Nee niet mee eens.

volledig mee eens!

Beoordeling van forzaa: 10
Gepost door OkkieBOOMER op donderdag 25 december, 2008 om 09:51:22 quote

Duke Nukem

464 posts
Ik vind dat jullie originaliteit laag geven, dat is juist goed van MGS4! MGS4 is een van de beste PS3 spellen in jaren! [ 9,5 ]
Beoordeling van OkkieBOOMER: 9
Gepost door Pionide op zondag 24 mei, 2009 om 14:39:06 quote

n00b

17 posts
Hierom ga ik een PS3 kopen
Gepost door X-doos op dinsdag 16 juni, 2009 om 08:48:17 quote

GN "Die Hard"

508 posts
NightHawk schreef:
Voor mij is dit de game van 2008... voor nu toch. En waarom maar een 7 voor originaliteit??? Er zitten wandelende tankbeesten in die koegeluiden maken, hoe origineel is dat?!

Net als de mogelijkheid om in een doos te gaan zitten zodat anderen je niet kunnen zien

Ga naar pagina: 1

Inloggen

Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Playstation 3 review
GN score: 8.8
Bezoekers score (17): 8.9
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:

Screenshots

  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 1
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 2
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 3
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 4
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 5
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 6
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots screenshot nr. 7